دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

فاطمه کارگر روانشناس بالینی و مسئوول مرکز مشاوره و روانشناختی حس خوب گفت: از نظر آماری کسانیکه در گروه های نزدیک به هم سن و سالشان تجربه خودکشی دارند؛ نسبت به بقیه افراد عادی , شش برابر بیشتر احتمال این خطر وجود دارد.

عباسعلی روحانی نژاد - به گزارش دیارجنوب ، بمناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفتگویی با فاطمه کارگر روانشناس بالینی ومسئوول مرکز مشاوره و روانشناختی حس خوب انجام گرفت. مسئوول مرکز مشاوره و روانشناختی حس خوب به ضمن بیان اینکه خودکشی عملی عمدی است که باعث مرگ فرد می‌شود گفت: یک پدیده پیچیده است که علل گوناگونی از جمله: ناامیدی، اختلالات روانی، افسردگی ،اضطراب و استرس، شکست عاطفی، اعتیاد و سوء مصرف مواد دارد. وی افزود: طبق آمارها ثابت شده که عوامل استرس‌زا از قبیل : مشکلات فردی، مشکلات مالی، شغلی، تحصیلی و ارتباط بین فردی مانند طلاق در این میان نقش بسزایی دارند. متاسفانه طبق مطالعات صورت گرفته در طی چند سال گذشته تا کنون خودکشی در ایران و دیگر کشورها با رشد بالایی همراه بوده است.
فاطمه کارگر در ادامه افزود: طبق اعلام رسمی جهانی سن نوجوانی از سن ۱۵تا۲۴ سال عنوان شده که این دوران به دوره طوفانی پرخاشگری به اقتضای شرایط حساس فیزیولوژیکی و عاطفی نامگذاری شده است.حال یک سوال مهم چرا نوجوانان بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند؟ نوجوانی حساس‌ترین دوره زندگی هر انسان است که چالش‌های زیادی از جمله تغییرات روحی، روانی و جسمی را به همراه دارد. گاهی این تغییرات پیامدهای خطرناکی چون خودکشی را شامل می‌شود. خودکشی در تمام سنین اتفاق می‌افتد، اما امروزه در میان نوجوانان شایع‌تر است و افکار خودکشی در دخترها بیشتر است، اما پسران چهار برابر بیشتر از دختران براثر خودکشی می‌میرند. فاطمه کارگر به علل اصلی خودکشی در نوجوانان اشاره نمود و افزود:
بحران هویت یکی از عامل موثر در خودکشی و همچنین تغییرات اجتماعی عامل خودکشی در نوجوانان می باشد. وی به گروه همسالان و یادگیری اجتماعی اشاره کرد و گفت: از نظر آماری کسانیکه در گروه های نزدیک به هم سن و سالشان تجربه خودکشی دارند نسبت به بقیه افراد عادی شش برابر بیشتر احتمال این خطر وجود دارد.

fateme kargar new

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group