شنبه 15 ارديبهشت 1403 | Saturday 4 May 2024

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر به گلایه و نگرانی کشاورزان از اجرای طرح لایروبی رودخانه حلّه پاسخ داد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از تسنیم ، اجرای طرح ساماندهی بند بصری و لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله اراضی زراعی و باغی 3 شهرستان دشتستان، گناوه و بوشهر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این طرح با پیگیری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تیرماه امسال عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما در این بین برخی کشاورزان نظرات خود را در بروز مشکلات در این منطقه اعلام کرده‌اند.

عباس فرهمندی از کشاورزان این منطقه به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: در رودخانه حلّه حجم آب بالادست قابل توجه است ولی چون آب به سمت اراضی حله شمالی و جنوبی هدایت نمی‌شود مردم 18 پارچه آبادی در مسیر رودخانه حله با مشکل مواجه شده‌اند.

وی بر بازنگری این طرح تأکید کرد و گفت: متأسفانه در اجرای لایروبی رودخانه حلّه، کشاورزان روستای بصری، مکابری، کم تنگ، قلعه فرهان، مجنون، محمدی، گوابین، احشام احمد در شاخه شمالی و روستاهای قلعه سوخته، عسکری، رستمی، حمود و چند روستا و آبادی کوچک دیگر در مجموع 18 پارچه آبادی و روستا دارای مشکل شده‌اند که نیاز است مسئولان به مطالبات مردم رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان مناطق یاد شده از اجرای این طرح گلایه دارند افزود: باید اجرای طرح به سود ذی‌نفعان باشد و در اجرایی شدن طرح ساماندهی بند بصری و لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله از صاحب‌نظران و کشاورزان منطقه باید نظرسنجی شود.

این کشاورز ساکن دشتستان که در روستای محمدی حاشیه رودخانه حله دارای زمین کشاورزی است گفت: از 17 مرداد امسال ورودی آب کانال رودخانه حله در بخش شمالی آن بسته شده و کشاورزان به مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

فرهمندی با بیان اینکه با طرح یاد شده مسیر و جریان رودخانه حله عوض می‌شود گفت: نظرات مردم و کشاورزان در اجرایی شدن طرح ساماندهی بند بصری و لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله باید لحاظ شود.

در همین حال جمشید تویل معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تشریح وضعیت بارش باران در این استان تصریح کرد: استان بوشهر با میانگین بارندگی حدود 250 میلیمتر، یکی از استان‌های خشک کشور محسوب می‌شود که توسعه پایدار در این استان مستلزم مدیریت مطلوب منابع آب است.

تویل با بیان اینکه یکی از مناطق حساس و حائز اهمیت در تأمین آب، تالاب‌ها هستند خاطرنشان کرد: در اجرا طرح‌های لایروبی علاوه بر حفظ معیشت حاشیه‌نشینان تالاب، صیانت از محیط زیست نیز به عنوان یک اصل مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی لایروبی زهکش‌های شبکه آبیاری و زهکشی دشتستان، شاخه‌های شمالی و جنوبی رودخانه و تالاب حله را یکی از اقدامات بزرگ و میان بخشی استان بوشهر به منظور بهبود شرایط آبی این منطقه دانست و بیان کرد: در این طرح که با مطالعات و مشارکت شرکت آب منطقه‌ای، سازمان حفاظت از محیط زیست و بسیج سازندگی استان بوشهر در حال اجرا است، جنبه‌های مختلف زیست‌پذیری حیات انسانی، اقتصادی و محیط‌زیستی منطقه مدنظر قرار گرفته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: بر اساس اسناد بالادستی و ابلاغ وزارت نیرو در دهه 80 شمسی، 60 درصد از آب رودخانه حله در محل بند بصری به شاخه شمالی و 40 درصد از آن به شاخه جنوبی و تالاب اختصاص داشته است.

تویل با بیان اینکه بند بصری با قدمت چندین ساله به‌عنوان سازه مقسم، این عملیات تقسیم منابع را انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: در این طرح جامع، احیاء سازه بند بصری به منظور دقت و صحت بیشتر این فرآیند در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ سد ذخیره‌ای در بند بصری رودخانه حله احداث نمی‌شود گفت: در این طرح سازه مقسم بند بصری که هم اکنون شرایط نامناسبی دارد احیا و نوسازی خواهد شد تا شاهد توزیع عادلانه آب بر اساس قوانین کشور باشیم.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: در زمان ساخت سازه مقسم، به دلیل انجام عملیات عمرانی به طور موقت جریان آب منحرف می‌شود و با تکمیل این عملیات جریان آب به روال سابق باز خواهد گشت.

تویل ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان حاشیه رودخانه حله و بند بصری، توسط 2 دستگاه پمپ به بعد از ساختگاه سازه در حال انتقال است و تلاش می‌شود تا پایان هفته جاری با انجام زیرسازی مناسب و نصب لوله موقت، جریان طبیعی آب به سمت پایین دست برقرار شود.

وی با اشاره به تسریع در طرح ساماندهی بند بصری و لایروبی شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان امسال پروژه به طور کامل قابل بهره‌برداری است ولی احتمال می‌رود سیلاب‌های فصلی سبب تأخیر جزئی شود.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group