يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر با اشاره به اینکه انتخابات ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ مورد آن الکترونیکی است، گفت: در انتخابات گذشته سه هزار و ۱۰۰ ناظر فعال داشتیم که این میزان برای انتخابات پیش‌رو چهار هزار و ۲۰۰ نفر است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس استان بوشهر، خلیل رضایی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان بوشهر عصر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت ۲۶ تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: انتخابات را مردم برگزار می‌کنند و ملاک قانون است و هیچ مسامحه‌ای صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت؛ چهار راهبرد مدنظر رهبر معظم انقلاب افزود: امسال مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کنونی، ورود زودهنگام به انتخابات داشته‌اند که ابعاد آن در آینده مشخص خواهد شد.

رضایی ادامه داد: دشمن روی مشارکت سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال آن است که با ناکارآمد نشان دادن ارکان نظام، تضعیف امیدواری در جامعه و انتشار اخبار کذب، مردم را ناامید کرده تا باعث کاهش مشارکت شوند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه مشارکت بالا در انتخابات، نمایش قدرت نظام است اضافه کرد: اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما در عین حال موفقیت‌ها، دستاوردها و عزت‌آفرینی نظام، فارغ از هرگونه جناح بندی سیاسی، بسیار بالاست.

رضایی از افزایش ۷۸ درصدی مشارکت کاندیداها در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد و گفت: در انتخابات مجلس دهم ۱۱۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند و این میزان در انتخابات مجلس یازدهم به ۱۹۶ نفر رسید که نشان دهنده حضور مردم و طیف‌های مختلف سیاسی بود و انتظار است انشاءالله در استان هرکسی که شرایط و صلاحیت قانونی دارد به میدان انتخابات بیاید و حضور پیدا کند.

entekhabat entesab

وی درخصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون فعلی انتخابات مربوط به سال‌های گذشته بوده و در صورت ابلاغ قانون جدید موارد خوبی را خواهیم داشت ازجمله اینکه براساس قانون جدید انتخابات میان دوره‌ای نخواهیم داشت، هیأت اجرائی مرکزی که در گذشته وجود نداشته تشکیل می‌شود، اخذ رأی با هرگونه مدرک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، کارت پایان خدمت و گواهینامه رانندگی قابل انجام است و همه شعب ملزم به تجهیز دستگاه احراز هویت هستند. پیش‌ثبت نام کاندیداها در سامانه ای که توسط وزارت کشور تعبیه می شود، انجام شده و این سامانه از ۷۰ تا ۱۰۰ روز قبل از آغاز رسمی ثبت‌نام فعال خواهد شد که متقاضیان در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند و از چندین مرجع قانونی استعلام صورت می‌گیرد؛ افرادی که در مرحله پیش ثبت‌نام تأیید شوند می‌توانند در ۱۹ آذرماه ثبت نام نهایی خود را انجام دهند؛ همچنین تمدید اخذ رأی تا سه ساعت بر عهده وزیر کشور و بیشتر از آن با درخواست وزیر کشور و تأیید شورای نگهبان خواهد بود.

رضایی تأکید کرد: باید با پرهیز از شبهه‌افکنی، محیطی سالم و بی حاشیه برای انتخابات ایجاد شود و هرگونه گمانه‌زنی توسط اشخاص، جریانات سیاسی و خود کاندیداها مبنی بر تأیید و یا رد صلاحیتشان نوعی پیش‌داوری محسوب شده و جایز نیست.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: انتخابات ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ مورد آن الکترونیکی است و تنها یک مورد دیگر هم در صورت مهیا شدن زیرساخت آن توسط وزارت کشور به صورت الکترونیکی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته سه هزار و ۱۰۰ ناظر فعال داشتیم که این میزان برای انتخابات پیش‌رو چهار هزار و ۲۰۰ نفر می باشد.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group