يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 | Sunday 5 May 2024

با گرمتر شدن هوا و پس از مرحله خارَک در برخی مناطق، برداشت نوبرانه محصول رطب از نخلستان‌های دالکی در شهرستان دشتستان آغاز شد.

به‌گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در دالکی به خبرنگار صداوسیما گفت: استان بوشهر دارای ۳۴ هزار هکتار نخلستان است که ۳۲ هزار هکتار آن مثمر و محصول آن قابل برداشت است و از آن ۱۷۵ هزار تن انواع خرما برداشت می‌شود.

ابراهیم دانا افزود: سالانه ۴۵ هزار تن محصول رطب از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت می‌شود که ۲۵ هزار تن آن برای تازه‌خوری وارد بازار استان بوشهر و دیگر استان‌های کشور می‌شود و ۲۰ هزار تن آن نیز در سردخانه‌ها نگهداری و با توجه به درخواست‌ها کم‌کم به بازار فرستاده می‌شود.

او با اشاره به این‌که گنجایش سردخانه‌های استان بوشهر، ۷۰ هزار تن است، اضافه کرد: ۱۶ هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار در بخش نخیلات در استان بوشهر فعال هستند و سالانه ۸۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش خرما اشتغال دارند.

rotab

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: بیشترین رطب استان گونه کبکاب است و پس از آن گونه‌های برهی، استعمران و خاصویی بیشتر در مرحله رطب برداشت می‌شوند.

برداشت رطب در استان بوشهر تقریباً از ۲۰ تیر آغاز می‌شود و با توجه به شرایط آب‌وهوایی مناطق گوناگون استان، تا اول مهر ادامه دارد.

رطب برداشت شده از نخلستان‌های استان بوشهر در کنار مصرف در شهرستان‌های استان، درآغاز به استان‌های همسایه و نزدیک مانند فارس، خوزستان و اصفهان فرستاده می‌شود و پس از فراوانی برداشت، همه استان‌های کشور خواهان آن هستند.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group