دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر آمار ازدواج در سه ماهه نخست امسال را یک‌ هزار و ۵۳۵ واقعه اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش دیارجنوب، اکبر پورات صبح امروز در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان بوشهر، رویکرد ثبت اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ثبت وقایع حیاتی و اطلاعات خانواده، تحلیل ارتباط بین نسلی و پیامدهای اجتماعی را آسان‌تر می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اقدامات ثبت احوال در دولت سیزدهم با این رویکرد جدید را اثرگذار و قابل تقدیر دانست و با اشاره به اینکه ازدواج و فرزندآوری در قالب کارهای فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است افزود: باید با برنامه‌ریزی زمینه ایجاد اشتغال و مسکن جوانان را برای فراهم کردن ازدواج آنان ایجاد کرد که دولت در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی گفت: ثبت اطلاعات و شناسنامه آماری وقایع حیاتی نظیر ازدواج، طلاق، ولادت و وفات پایه و اساس برنامه‌ریزی جامع در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

ezdevajj

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر پدیده طلاق را یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در جامعه دانست و بیان کرد: این پدیده جامعه را در سطوح خانواده و محیط‌های مختلف اجتماعی درگیر می‌کند که تحلیل به موقع و بر اساس وضعیت مناطق و شهرستان‌های استان می‌تواند مسیر و فرایند علمی و عملی مناسبی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق باشد.

پورات محصورسازی و ایجاد آرامستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: قرار شد شرکت عمران عالیشهر با همکاری شهرداری، آرامستان عالیشهر که از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی برخوردار است تکمیل کند.

وی روند جمعیتی کشور را به سمت میانسال و سالمندی را سبب افزایش پیری و کاهش جمعیت دانست و خاطر نشان کرد: در راستای تصویب قانون جوانی جمعیت، مشوق‌های مورد نظر سبب شده در حوزه ازدواج و فرزندآوری شرایط بهبود یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با تأکید بر استفاده‌ از ظرفیت نخبگان و هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه ترویج ازدواج، فرزندآوری و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: از مهمترین مشوق‌ها، تأمین مسکن و اشتغال جوانان است که در ستاد جوانی جمعیت استان از طریق نهضت ملی مسکن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اشتغال در استان به دنبال رفع موانع و تسهیل در ازدواج و فرزندآوری جوانان هستیم.

پورات از ایجاد سازمان ملی مهاجرت و راه‌اندازی سامانه مربوط به مهاجران خبر داد و گفت: تاکنون نزدیک به 90 هزار نفر از اتباع خارجی استان بوشهر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این رقم به 110 هزار نفر برسد.

جمعیت استان بوشهر به یک میلیون و 203 هزار نفر رسید

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر هم با اشاره به همگرایی و وحدت بین دستگاه‌های مرتبط با ثبت احوال اظهار داشت: این مهم زمینه ثبت 99.7 درصدی وقایع ولادت و وفات در مهلت قانونی را فراهم کرده است.

اسکندر پاسالار با بیان اینکه جمعیت استان بوشهر تا پایان اردیبهشت امسال به یک‌میلیون و 203 هزار و 188 نفر رسید گفت: از این تعداد 53 درصد را مردان و 47 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و 71.5 درصد از جمعیت استان در شهرها ساکن هستند.

وی با اشاره به شیب ملایم‌تر کاهش ولادت در استان گفت: روند ولادت طی 5 سال اخیر کاهشی بوده است ولی خوشبختانه شیب آن کمتر شده به‌طوری‌که در سال گذشته به کمترین میزان کاهش در 5 سال اخیر رسیده‌ایم و امیدواریم با این روند در 2 سال آینده این میزان کاهش به صفر برسد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر آمار ازدواج در سه ماهه نخست امسال را یک‌هزار و 535 واقعه اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 20 درصد رشد داشته است.

پاسالار تصویب قانون جوانی جمعیت و مشوق پیش‌بینی شده در این قانون را در زمینه بهبود وضعیت ازدواج و فرزندآوری تاثیرگذار دانست و ادامه داد: بوشهر جزء استان‌های کم طلاق کشور است و اکنون جایگاه بوشهر 27 کشور است.

وی کارت هوشمند ملی را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه از نیمه دوم سال گذشته روند صدور کارت ملی هوشمند شتاب گرفته است گفت: به ترتیب تاریخ درخواست، صدور کارت‌های ملی هوشمند انجام می‌گیرد، کار شتاب گرفته و در آینده نزدیک این کارت‌ها به دست کسانیکه در صف صدور مانده‌اند خواهد رسید.

وی طراحی سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان "سهیم" در سازمان ثبت احوال کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: این سامانه به‌عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال امکان ارائه 19 خدمت را به شهروندان دارد و به صورت موبایلی هم در دسترس است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به ارائه خدمات از سوی ثبت احوال در 55 نقطه استان بوشهر یادآور شد: تلاش می‌شود تا پایان امسال و یا نیمه اول سال آینده طرح تبارشناسی به پایان برسد و این شجره‌نامه و درخت‌واره جمعیتی که حداقل مربوط به 4 نسل است در اختیار شهروندان قرار گیرد.

پاسالار با تأکید بر اهمیت ثبت نشانی افزود: ثبت آخرین نشانی افراد در سامانه ثبت احوال یک الزام قانونی و این سازمان تنها مرجع گرفتن نشانی است و همه سازمان‌ها و نهادها ملزم هستند از ثبت احوال نشانی افراد را بگیرند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group