شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

آئین شبانه گره گشو، گلی گشو و گره گشای؛ سنتی به جای مانده از پیشینیان در شب نیمه ماه مبارک رمضان در استان بوشهر اجرا شد.

به گزارش دیارجنوب، این آیین با میدان داری کودکان با هدف گشوده شدن گره، باز شدن گره، برطرف شدن مانع و آسان شدن کار‌ها برگزار می‌شود و هر چند در برخی مناطق گرد فراموشی بر آن نشسته است؛ اما رگه‌های از حیات آن را هنوز می‌توان در مناطق جنوبی و شمالی استان بوشهر، جزیره خارک و جزیره شیف مشاهده کرد.
در این شب که همزمان است با شب میلاد پرسور و سرور کریم آل طاها، امام حسین مجتبی (ع)، دسته‌های مختلفی از کودکان پس از افطار با لباس‌های رنگارنگ و کیسه در دست به در منازل مردم می‌روند و صاحب خانه‌ها نیز با ریختن برنج، گندم، شکلات و دیگر تنقلات کودکان را خرسند می‌کنند.

geregoshoo
گره گشو یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین آداب ورسوم مردم بوشهر است که در مناطق جنوب استان بوشهر هنوز با رنگ و بوی خاص و زیبایی برگزار می‌شود. این آیین در جنوب استان بوشهر با عنوان گرگیعان و در برخی مناطق گرنگعوه یا قرقیعان شناخته شده است.
در این مناطق کودکان با به تن کردن لباس‌های رنگارنگ سنتی و کیسه‌های رنگی زیبا با اشعاری زیبا از صاحب خانه‌ها طلب شیرینی و آجیل می‌کنند.
به نظر می‌رسد این آیین در کشور‌های حاشیه خلیج فارس مثل بحرین و کویت هم اجرا می‌شود.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group