شنبه 15 ارديبهشت 1403 | Saturday 4 May 2024

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر سرعت ایجاد فرونشست‌ها در استان را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: پرتی شبکه آب در کل استان 37 درصد است و تکمیل سدها نقش بسزایی در کنترل روان آب‌ها خواهد داشت.

به گزارش دیارجنوب، علی محمدی در نشست خبری یکشنبه‌های پاسخگویی 4 تیرماه بابیان اینکه 21 درصد بیشتر از متوسط بارش در سال جاری داشته‌ایم اظهار داشت: میانگین سرانه استاندارد مصرف آب شرب در کشور 150 لیتر به ازای هر فرد در شبانه‌روز است که در استان بوشهر این مقدار 400 لیتر است.

nashast abmanteghe 1
وضعیت پرتی آب
وی اضافه کرد: فرسودگی شبکه، دپی آب و بقیه موارد در افزایش سرانه استاندارد مصرف آب شرب سهم بسزای دارد.
وی در تشریح میزان مصرف آب تأمین‌شده ابراز داشت: 85 درصد در کشاورزی، 12 درصد شرب و خدمات و 5 درصد در صنعت مصرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر میزان پرتی شبکه را 37 درصد عنوان کرد و بیان داشت: صنعت هنوز در مصرف آب کمکی نکرده و شیرآلات فرسوده و مشکل‌دار را تعویض نکرده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت استان در بحث بازچرخانی آب پیشرو بوده است تصریح کرد: باوجوداینکه پسآب فاضلاب در استان منبع پایدار باکیفیت است ولی نه صنایع و نه هیچ شهرداری از آن استفاده نکرده است.
وی در خصوص میزان تخصیص آب از سد رییسعلی دلواری به کشت گندم در منطقه اذعان داشت: در سال گذشته 700 هکتار و امسال 3 هزار هکتار آب از سد رییسعلی دلواری برای کشت گندم تخصیص داده‌شده است.
وی وضعیت سطح آب زیرزمینی را نگران‌کننده عنوان کرد وبیان داشت: در دهرود مهاجرت‌های زیادی رخ‌داده که بخش عمده‌ای از دلایل آن کمبود آب است که باید الزامات قانونی خاصی در الگوی کشت اعمال شود.

nashast abmanteghe 1

کنترل روان آب‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر مهار آب‌های سطحی از بالادست به خلیج‌فارس را اتفاق خوبی توصیف کرد و گفت: نزدیک به 7/2 میلیارد مترمکعب روان آب در استان ایجاد می‌شود که بخشی از آن به دریا می‌ریزد.
وی تأکید کرد: در سال گذشته 2 سد در استان آبگیری شدند که نقش بسزایی در کنترل روان آب‌ها خواهند داشت.
وی تکمیل سد دالکی را خواسته دیرینه مردم دشتستان بیان کرد و ابراز داشت: این سد کمک به اشتغال پایدار حدود 2 میلیون اصله نخل و 13750 متر شبکه پایاب سد می‌شود.
وی در خصوص تشریح بقیه سدهای استان گفت: با آبگیری سد باغان و اخند به‌زودی افتتاح خواهند شد و سد دالکی با پیشرفت 50 درصدی 400 میلیون آب قابل برنامه دارد.
محمدی در ادامه بیان داشت: سد باهوش 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 2 تا 3 سال دیگر آبگیری می‌شود و سد خائیز با حجم 16 میلیون مترمکعب آبگیری شد که به‌زودی آبان به نخل‌های تنگستان جاری خواهد شد.
وی تأکید کرد: سد دهرود که جزء مصوبات سفر رئیس‌جمهور بود مطالعات آن انجام شد و به‌زودی پیمانکاران انتخاب می‌شود.
وی گفت: در مجموعه با تکمیل پروژه‌های سدسازی در استان میزان کنترل روان آب‌ها در استان را از 7/2 میلیارد مترمکعب 5/1 میلیارد مترمکعب خواهد بود.

nashast abmanteghe 1

چاه‌های غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر مجموع چاه‌های مجاز کشاورزی، صنعتی و شرب در استان 13 هزار و 500 عنوان کرد و بیان داشت: از سال 85 تاکنون 970 چاه غیرمجاز در استان حفرشده که بیشتران در شهرستان دشتستان و سالیانه 150 تا 200 چاه غیرمجاز در استان پر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 170 چاه غیرمجاز در استان پرشده است تأکید کرد: 6 دستگاه تراکتور حفاری چاه غیرمجاز از ابتدای سال جاری تاکنون گرفته‌شده‌اند.
وی در تشریح اقدامات انجام‌گرفته در خصوص صیانت و حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها گفت: در سال گذشته 35 هکتار از بستر رودخانه‌ها بازگشایی‌شده و درمجموع از سال 98 تاکنون 150 هکتار حریم و بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده است.

nashast abmanteghe 1

تخصیص آب به تالاب‌ها
محمدی در خصوص تخصیص آب به تالاب‌ها گفت: آب منطقه‌ای متعهد تخصیص آب از 695 میلیون مترمکعب آب سد رییسعلی دلواری 60 میلیون مترمکعب آب به تالاب‌ها است.
وی تأکید کرد: در سال گذشته که میزان آب سد رییسعلی دلواری زیر 50 درصد بود 35 میلیون مترمکعب آب برای تالاب‌ها رهاسازی شد که بیش از مقدار تعهدمان بود.
فرونشست‌های نگران‌کننده
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در پاسخ به سؤال خبرنگار دیارجنوب ابراز داشت: فرونشست‌های دهرود، طلحه، شاهیجان در دشتستان را اگرچه نگران‌کننده نیستند ولی سرعت آن‌ها نگران‌کننده هستند.

nashast abmanteghe 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group