دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

در دنیای فوتبال بازیکنان زیادی پس از دوران بازی به تیم داری روی آوردند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرآنلاین ، ایمان گودرزی؛ در دنیای فوتبال، بازیکنان حرفه‌ای پس از آویزان کردن کفش هایشان معمولا سرنوشت های مختلفی دارند. بعضی ها دوست دارند بعد از دوران بازی نیز در فوتبال بمانند و بعضی می خواهند آرامش بیشتری داشته باشند و از دور فقط به یک هوادار تبدیل شوند. یکی از راه های ماندن در فوتبال برای بازیکنانی که علاقه بیشتری به مدیریت نسبت به مربیگری دارند، باشگاه داری است که در سال های اخیر شاهد آن هستیم که بازیکنان فعال یا بازنشسته زیادی به آن روی آورده‌اند.

در ایران اما به دلیل شرایط سخت باشگاه داری و همچنین دولتی بودن اکثر باشگاه ها کمتر شاهد چنین اتفاقی بودیم. حال فقط در عرض چند روز دو خبر از وارد شدن فوتبالیست های ایرانی به صنف باشگاه داران حکایت کرد. در ایران بازیکنان زیادی بودند که بعد از بازی مدیریت باشگاه های مختلف را در اختیار داشت اما کمتر کسی رو به باشگاه داری آورده بود. طبق گزارش های منتشر شده مهدی طارمی با باشگاه «شهریار بندر بوشهر» و علیرضا جهانبخش با خرید «داماش گیلان» پا به این عرصه گذاشته‌اند.

taremi new

اما در اروپا این کار رواج بیشتری دارد و در ۱۰ سال اخیر شاهد ورود بازیکنان زیادی به سمت باشگاه داری هستیم.در این گزارش قصد داریم معروف ترین فوتبالیست های مالک باشگاه فوتبالی را بررسی می‌کنیم؛

۱۰. جیمی واردی – روچستر نیویورک اف سی

این لیست را با مهاجم لستر سیتی آغاز می کنیم، همه چیز در مورد این بازیکن عجیب و غریب است و سرمایه گذاری روی یک تیم آمریکای شمالی عجیب تر! نماد لستر سیتی سال ۲۰۲۱ به عنوان مالک جدید باشگاه روچستر نیویورک اف سی معرفی شد. این باشگاه پس از پنج سال وقفه در سال ۲۰۲۲ به بازی بازگشت و در اولین لیگ MLS Next Pro حضور پیدا کرد.

۹. ویلفرد زاها – کریدون اتلتیک

جدیدترین بازیکن اضافه شده به این لیست، ویلفرد زاها، مهاجم کریستال پالاس است. این مهاجم بخشی از سهام این باشگاه را با سه نفر دیگر در اختیار دارد. کریدون در دسته نهم فوتبال انگلیس بازی می کند. لیگ دسته‌های پایین لیگ برتر ممکن است با زرق و برق لیگ برتر فاصله زیادی داشته باشد اما این قضیه مانعی برای زاها در تصمیمش برای تیم داری نبوده است.

۸. دمبا با، ادن هازارد، یوهان کابایه و موسا سو - سن دیگو ۱۹۰۴ اف سی

اگر به این تیم مدیریتی یک دروازه بان اضافه کنید، آنها می توانند یک تیم پنج نفره فوتبال نیز تشکیل دهند. دمبابا گروه را برای خرید بخش بزرگی از سهام این باشگاه همراه با هازارد، کابایه و سوو رهبری کرد.

باشگاه فوتبال مستقر در سن دیگو توسط اسطوره چلسی، دمبا با و ادن هازارد در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. این باشگاه اولین فصل حرفه ای خود را در سپتامبر ۲۰۱۸ در اتحادیه ملی فوتبال مستقل (NISA)، که رده سوم در ایالات متحده است، آغاز کرد.

۷. دیدیه دروگبا – فینیکس رایزینگ اف سی

پس از مدتی حضور در ام ال اس، دروگبا در سال ۲۰۱۷ بخشی از سهام باشگاه فینیکس رایزسنگ اف سی را به دست آورد و او به اولین مالک - بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد.

دیدیه پس از بازنشستگی از فوتبال همچنان در سمت مدیریتی این باشگاه حضور دارد. فینیکس در سطح دوم فوتبال ایالات متحده بازی می کند. به غیر از دروگبا، براندون مک کارتی، پیت ونتز و دیپلو سایر سهامداران این باشگاه هستند.

۶. جرارد پیکه – آندورا اف سی

جرارد پیکه، مدافع میانی سابق بارسلونا، این باشگاه را در دسامبر ۲۰۱۸ از طریق هولدینگ خود به نام کهشکان خریداری کرد. این باشگاه فوتبال در انکامپ، آندورا مستقر است. آندورا اف سی در حال حاضر در سگوندا دیویزیون B، دسته سوم فوتبال اسپانیا بازی می کند. این باشگاه در سال ۱۹۴۲ تأسیس شد و اولین باشگاه فوتبالی بود که در آندورا تأسیس شده است. از زمانی که این مدافع مالکیت باشگاه را به دست گرفت، آندورا به رده های بالاتر فوتبال اسپانیا صعود کرده است و این فصل برای اولین بار در رده دوم بازی می کند.

۵. زلاتان ابراهیموویچ – هاماربی

باشگاه هاماربی مستقر در استکهلم که در سال ۱۹۱۵ تأسیس شد و تاکنون یک بار موفق به قهرمانی در لیگ شده است. ابراهیموویچ، فوق ستاره سوئدی، مالک تیم برتر سوئدی هاماربی است. در نوامبر ۲۰۱۹، زلاتان ۲۳.۵ درصد از سهام باشگاه را خریداری کرد. این سهام البته برای این بازیکن دردسر ساز شد و باعث شد هواداران تیم مالمو (تیم دوران کودکی زلاتان) از این تصمیم ناراحت و عصبانی شوند و حتی مجسمه زلاتان را به عنوان اسطوره باشگاه مالمو تخریب کنند. زلاتان علیرغم نداشتن سهم کنترلی در هاماربی، نقش فعالی در مدیریت این باشگاه دارد. هاماربی فصل ۲۰/۲۱ قهرمان لیگ سوئد شد و از زمانی که ابراهیموویچ در آن حضور دارد در رقابت های اروپایی بازی کرده است، اما ایبرا همچنان در تلاش است تا موفقیت های جدیدی را به باشگاه خودش اضافه کند.

۴. کلاس ۱۹۹۲ (رایان گیگز، پل اسکولز، گری نویل، فیل نویل، دیوید بکهام و نیکی بات) - سالفورد سیتی

باشگاه سالفورد در منچستر مستقر است و در لیگ دسته هفتم انگلیس شرکت می کند. در سال ۲۰۱۴، بازیکنان کلاس ۱۹۹۲ منچستریونایتد، رایان گیگز، پل اسکولز، گری نویل، فیل نویل و نیکی بات مالکیت این تیم را خریداری کردند. با این حال، در سپتامبر ۲۰۱۴، تیم ۵۰ درصد از سهام باشگاه را به میلیاردر سنگاپوری پیتر لیام فروخت.

۵۰ درصد باقیمانده بین گیگز، اسکولز، بات و برادران نویل تقسیم شد. در ژانویه ۲۰۱۹، اعلام شد که دیوید بکهام نیز ۱۰ درصد از سهام این باشگاه را خریداری کرده است. از زمانی که کلاس ۹۲ هدایت این باشگاه در سال ۲۰۱۴ را بر عهده گرفت، کلاس ۹۲ توانست سالفورد را به یک باشگاه تمام وقت و حرفه ای تبدیل کند و به لیگ های بالاتر برساند و این تیم اکنون در لیگ دو است.

۳. پائولو مالدینی – میامی اف سی

اسطوره سابق ایتالیا و آث میلان پس از بازنشستگی خود به عنوان مدیر باشگاه باقی ماند و نسل مالدینی را در این باشگاه ادامه داد. دوره تصدی پائولو مالدینی به عنوان مدیر استراتژی و توسعه ورزشی میلان سال گذشته به پایان رسید. اما در جای دیگر او با تاجر، ریکاردو سیلوا، تیم میامی اف سی را در لیگ فوتبال آمریکای شمالی، رده دوم آمریکا، تأسیس کرد.

میامی اف سی که هیچ ربطی به تیم میامی بکهام ندارد، در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. با توجه به رشد تیم های برتر آمریکا، به نظر می رسد سرمایه گذاری در تیم های دسته های پایین تر معقول ترین گزینه در حال حاضر باشد. این قرارداد در سال ۲۰۱۶ امضا شد. مالدینی الساندرو نستا را به عنوان اولین مربی باشگاه منصوب کرد. میامی اف سی در مسابقات قهرمانی یو اس ال، دسته دوم فوتبال آمریکا، رقابت می کند.

۲. رونالدو نازاریو – رئال وایادولید

پس از صعود رئال وایادولید به لالیگا در سال ۲۰۱۷، رونالدو نازاریو قهرمان جام جهانی و اسطوره برزیل مالکیت این باشگاه را بر عهده گرفت. در سپتامبر ۲۰۱۸، رونالدو پس از موافقت با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورویی برای تبدیل شدن به سهامدار اصلی باشگاه رئال وایادولید، اولین بازیکن بازنشسته تاریخ شد که باشگاهی را در یکی از لیگ های بزرگ اروپایی خریداری کرده است.

این بازیکن ۴۴ ساله ۵۱ درصد از سهام باشگاه را با مبلغی حدود ۳۰ میلیون یورو خریداری کرد. در چند وقت اخیر، سهام رونالدو در باشگاه به ۸۲ درصد افزایش یافته. رئال وایادولید در آخرین روز فصل از لالیگا سقوط کرد و در بین بیست تیم هجدهم شد.

۱. دیوید بکهام - اینتر میامی سی اف

ایده مالکیت یک باشگاه برای بکهام اولین بار زمانی مطرح شد که او در سال ۲۰۰۷ از رئال مادرید به لس آنجلس گلکسی پیوست و به او پیشنهاد شد تا یک تیم در حال پیشرفت ام ال اس را به مبلغ ۲۵ میلیون دلار خریداری کند. او در آن زمان این فرصت را رد کرد اما پس از بازنشستگی در سال ۲۰۱۳ با لیگ صحبت کرد و در مارس ۲۰۱۴ اعلام شد که او آماده خرید تیمی در ام ال اس است.

بکهام، کاپیتان سابق انگلیس و یونایتد، امتیاز انحصاری میامی را به مبلغ هنگفت ۲۵ میلیون دلار خرید. در حال حاضر، دیوید بکهام رئیس و یکی از مالکان اینتر میامی به حساب می آید. این قرارداد در ۵ فوریه ۲۰۱۴ امضا شد. با این حال، کار باشگاه در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و دلیل آن مسائل مربوط به مجوزهای استادیوم بود. سیمون فولر شریک تجاری بکهام و پنج تاجر دیگر نیز در باشگاه سهام دارند.

تفاوت ویژه جهانبخش و طارمی با بکهام!

با این حال اقدام اخیر علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی یک تفاوت مهم با تصمیم دیوید بکهام دارد. اسطوره فوتبال انگلیس بیشتر به دلیل مسائل تبلیغاتی و حفظ شهرت خود چنین اقدامی را انجام داده ولی طارمی و جهانبخش به دنبال این هستند تا از این طریق به نوعی به فوتبال محل تولد خود خدمت کنند. دو استان گیلان و بوشهر استعدادهای زیادی دارند ولی در سال‌های اخیر به دلیل ضعف شدید مدیریتی و مشکلات مالی تیم‌های این دو استان شرایط جالبی را تجربه نکرده اند.

طارمی و جهانبخش با این اقدام هم می توانند به این دو استان خدمت کنند و هم منابع ارزی خوبی از درآمدهای آن‌ها وارد کشور خواهد شد. البته موفقیت و اثرگذاری این دو ستاره نیازمند حمایت مدیران ورزش دو استان است. پیش از این چند مورد دیگر هم وجود داشته که ستاره های فوتبال وارد عرصه تیم‌داری شدند ولی به دلیل عدم حمایت مسئولان خیلی زود بیخیال شدند. نمونه بارز آن سردار آزمون بود که سال گذشته در والیبال زنان اقدام به تیم‌داری کرد ولی به دلیل مشکلات مختلف برای فصل جدید قید آن را زد.

از طرفی در سال‌های اخیر زیاد دیده شده که افراد متمول با نزدیک شدن به پیشکسوتان مطرح اقدام به سرمایه گذاری در تیم‌ها کرده ولی پس از چند وقت و مطرح شدن نامشان بیخیال سرمایه گذاری شده و ضربات بزرگی به این تیم‌ها زده‌اند. نمونه این اتفاق در تیم داماش هم رخ داد که باعث سقوط این تیم شد. نکته مثبت ورود فوتبالی ها به عرصه تیم‌داری اما دقیقا همین است که آن ها نیازی به شهرت ندارند و حتی آبروی خود را هم وسط می‌گذارند. اگر طارمی و جهانبخش در مسیر جدید خود موفق شوند، قطعا در سال‌های آینده دیگر بازیکنان مطرح هم راه آن‌ها در پیش خواهند گرفت.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group