شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: با عرضه به موقع گوشت داخلی و گوشت قرمز وارداتی قیمت شقه گوسفندی روند کاهشی به خود گرفت و به کیلویی ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تومان رسید.

به گزارش دیارجنوب ، علیرضا پیمان‌پاک امروز در برنامه میز اقتصاد شبکه یک عنوان کرد: تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که با واردات مدیریت شده گوشت قرمز و همچنین تأمین مستمر نهاده‌های تولید دام و طیور ثباتی در بازار پروتئین کشور ایجاد کنند و این واردات مدیریت شده حداقلی بوده تا به تولید داخل لطمه وارد نکند.

وی همچنین گفت: تأمین نهاده‌های جو، کنجاله و ذرت دامی باعث ثبات در بازار شده و با واردات گوشت قرمز تازه کنترل قیمت در بازار صورت گرفته و روند نسبی کاهش قیمت هم اتفاق افتاده است.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته در ۶ ماه دوم سال مصرف گوشت هم افزایش می‌یابد اما با تأمین به موقع گوشت روند تثبیت و حتی کاهش قیمت اتفاق افتاده است و بازار رسانی مستمر هم انجام می‌شود، به گونه‌ای که هم برای تولیدکننده به صرفه باشد و هم برای مصرف‌کننده قابل خرید باشد. در این زمینه گوشت شقه گوسفندی کیلویی ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تومان است که به نظر قیمت مناسبی است.

عرضه جو ۳۰ درصد کمتر از قیمت مصوب

وی این را هم گفت: اگر ثبات در تأمین نهاده‌های دامی اتفاق افتد روند کاهشی باز هم ادامه پیدا می‌کند.

وی در مورد تأمین نهاده جو گفت: جو در سامانه بازارگاه ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بر روی سامانه کیلویی ۸ هزار تا ۸,۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت مصوب جو ۱۱,۲۰۰ تومان بوده یعنی ۳۰ درصد کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود که این مسأله به کاهش هزینه تمام‌شده دامدار منجر می‌شود.

پیمان‌پاک همچنین گفت: برای تأمین نهاده‌های دامی تنوع بازارهای مبدأ انجام شده و از کشورهای اوراسیا پیش‌خرید و سلف‌خریدی جو و نهاده‌های دامی انجام شده که این امر به کاهش هزینه تمام شده نهاده‌ها و همچنین هزینه تولید منجر می‌شود و اگر بتوانیم روزانه ۲۵۰ تن گوشت وارداتی گرم به بازار عرضه کنیم، قیمت‌ها را کنترل می‌کند. در حال حاضر تأمین گوشت روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن است که عمدتاً در استان تهران توزیع می‌شود چون استان تهران بازار بزرگ مصرف است و خودش در زمینه دام تولید آنچنانی ندارد. حتی روزانه ۱۰ هزار رأس گوسفند از استان‌های دیگر برای تأمین گوشت وارد تهران می‌شود بنابراین اگر ما بتوانیم بازار تهران را کنترل کنیم خود به خود به تثبیت قیمت در کشور منجر می‌وشد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت: اخیراً استان‌های البرز، قم، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی هم توزیع گوشت قرمز به وسیله شبکه زنجیره‌ای انجام می‌شود تا قیمت در آنها هم کنترل شود و در تلاش هستیم روزانه تا ۲۵۰ تن گوشت وارداتی قرمز در کنار تولید داخل عرضه شود.

درکنارآن مجموعه‌های قطعه‌بندی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عرضه گوشت و مرغ به مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند تا از آشفته بازار جلوگیری شود.

در زمینه خوراک دام ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کمبود داریم

در این برنامه همچنین احمد مقدسی رئیس اتحادیه گاوداران کشور نیز گفت: عرضه نهاده‌های دامی نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده در زمینه تأمین کنجاله سویا که در بازار آزاد تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم بالا رفته بود به ۳۵ هزار تومان کاهش یافته در زمینه جو و ذرت مشکلی وجود ندارد. ما در زمینه خوراک دام ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کمبود داریم که با روند واردات امیدواریم این کمبود برطرف شود.

مقدسی این را هم گفت: ۷۵ درصد گوشت قرمز از دام سنگین تأمین می‌شود بنابراین اگر نهاده‌های گاوداری‌های صنعتی تأمین شود می‌توان به عرضه باثبات در بازار امیدوار بود و اگر دچار اخلال شود بر تولید اثر می‌گذارد. توزیع کنجاله سویا هم باید بیشتر شود تا دامدار با خیال راحت اقدام کند.

رئیس اتحادیه گاوداران گفت: نسبت به دو هفته قبل توزیع نهاده‌ها بهتر شده و در دو هفته گذشته دو محموله ۱۲ هزار تنی به دامداران شیری اختصاص یافته اگر میزان عرضه نهاده‌ها به ۷۵ هزار تن در ماه برسد تولید داخل از یک ثباتی برخوردار می‌شود.

مقدسی همچنین در مورد قیمت گوشت گوساله گفت: عمدتاً گوساله هلشتاین به صورت زنده کیلویی ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که وزن لاشه آن بدون استخوان ۴۶۰ هزار تومان و بدون قلوه‌گاه حداکثر باید ۴۷۵ هزار تومان باشد در حالی که قیمت در بازار ۶۱۷ هزار تومان است و این فاصله قیمتی با عرضه گوشت وارداتی باید کاهش پیدا کند البته باید دقت کنیم واردات گوشت خارجی نباید تولید داخل را لطمه بزند.

مقدسی گفت: به ازای هر دام وارداتی، ۲ دام داخلی بزرگ به کشتارگاه می‌رود و ۱۰ گوسفند از چرخه تولید حذف می‌شود. بنابراین واردات باید به گونه‌ای باشد که تولید داخل صدمه نبیند.

عرضه کافی عامل به ثبات رسیدن قیمت گوشت

همچنین علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم در این برنامه اعلام کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده گوشت قرمز وارداتی توسط شبکه کسبه امین که با بنر مشخص شده‌اند توزیع می‌شود و علاوه بر گوشت وارداتی گوشت داخلی هم عرضه می‌شود ما از دو سکوی امین‌آباد و تره‌بار پیروزی به مقدار کافی گوشت قرمز ارائه می‌کنیم روزانه دو تریلی در امین‌آباد و سه تریلی در پیروزی تخلیه می‌شود که در سطح شهر توزیع می‌شوند.

وی گفت: با ورود به فصل سرما مصرف پروتئین و گوشت قرمز بالا می‌رود دولت باید تدابیری انجام دهد که با واردات تولید داخل بازار را به ثبات برساند.

ملکی گفت: قیمت گوسفند زنده در شهرستان‌ها ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، اما در تهران این رقم بیش از این است و با توجه به افزایش مصرف گوشت در زمستان اگر میزان نیاز بازار تأمین نشود قیمت افزایش می‌یابد و امیدواریم با تزریق به اندازه کافی گوشت در بازار قیمت گوشت برای مصرف‌کننده به ثبات برسد.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group