نماینده تاکسیرانان بوشهر با بیان اینکه سه سال که تعرفه افزایش نرخ کرایه برای تاکسیرانان اعمال نشده است گفت: آخرین افزایش نرخ کرایه در سال 95 اتفاق افتاد و پس از آن هیچگونه افزایش نرخی نداشتیم در صورتی که میبایست به ازای هر سال 25 درصد نرخ کرایهها افزایش پیدا میکرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، هفته گذشته بود که با حضور تعدادی از تاکسیرانان بوشهری دفتر جدید خبرگزاری فارس در بوشهر به دست این قشر افتتاح شد.
خبرگزاری فارس در آیین افتتاح دفتر جدید خود در بوشهر از قشری دعوت کرد که طی چند ماه اخیر مسائل اجتماعی و اقتصادی آنها همواره در رسانهها منعکس شده اما هیچگاه به خواسته خود نرسیدهاند. خبرنگاران خبرگزاری فارس پس از این آیین به پای گفتگو با تاکسیرانان پیرامون مشکلاتشان نشستند.
تاکسیداری بجای شغل برای تاکسیداران مشکل شده
محمد مهرزاده در این گفتگو با اشاره به مشکلات تاکسیرانان اظهار داشت: به دلیل مشکلات زیادی که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد بیش از پنج سال است که با مشکلات خود در این شغل دست و پنجه نرم میکنیم و همه هدف ما داشتن رفاه و آسایش است.
نماینده تاکسیرانان بوشهر با اشاره به پیگیریهای خود در شورای اسلامی شهر بوشهر و سازمان تاکسیرانی گفت: متاسفانه به دلیل مسائلی به مشکلات زیادی برخوردیم البته مسؤولانی هم بودند که در این راه برای حل مسائل، ما را همراهی کردند اما همچنان این مشکلات پابرجاست.
وی با بیان اینکه تاکسیداری بجای شغل برای ما مشکل شده است افزود: درآمد راننده تاکسی به اندازهای نیست که حتی بخواهد مخارج تاکسی خود را تأمین کند چه برسد به تأمین معیشت و زندگی خانواده؛ حق مردم بوشهر این نیست که چنین وضعی را در سیستم حمل و نقل عمومی خود داشته باشند.
مهرزاده با بیان اینکه سه سال که تعرفه افزایش نرخ کرایه برای تاکسیرانان اعمال نشده است گفت: آخرین افزایش نرخ کرایه در سال 95 اتفاق افتاد و پس از آن هیچگونه افزایش نرخی نداشتیم در صورتی که میبایست به ازای هر سال 25 درصد نرخ کرایهها افزایش پیدا میکرد.
سه سال بدون افرایش نرخ کرایه به علت سهل انگاری مسؤولان
این راننده تاکسی، سهل انگاری مسؤولان تاکسیرانی و بی توجهی آنها را علت این کار دانست و گفت: امسال با توجه به مطالبه و پیگیریهایی که تاکسیرانان داشتند این افزایش نرخ به صورت نامعقولی توسط سازمان تاکسیرانی صورت گرفت و به یکباره 90 درصد کرایه افزایش پیدا کرد که در جلسه شورای شهر بوشهر با این مقدار افزایش نرخ مخالفت شد.
نماینده تاکسیرانان بوشهر گفت: امسال با پیگیریهایی که شد تنها 10 درصد روی نرخ سال 95 افزایش داده شد و متاسفانه روی سال 96 تا 98 به مدت سه هیچ گونه افرایش نرخی انجام نشده است، درصورتی که طی این مدت همه اجناس و کالاها در سطح کشور گرانتر شدهاند.
نداشتن امنیت شغلی و فرسودگی ماشینها
وی نداشتن امنیت شغلی و فرسودگی ماشینها را از دیگر مسائل و دغدغههای تاکسیرانان عنوان کرد و افزود: کسی بف فکر این قشر نیست و یا به تعبیری تاکسیرانان دلسوز ندارند.
مهرزاده با اشاره به موضوع فرسودگی ماشینها اظهار داشت: از شروع شورای پنجم تقاضای تسهیلات بانکی داشتیم که این موضوع تا خرداد ماه سال 97 پیگیری و توسط شوای شهر مصوب شد. به سازمان تاکسیرانی نامهای زدیم که هرچه سریعتر بتوانیم این وام را برای خرید خودرو دریافت کنیم که تصمیم مسؤولان برای این کار تا دی ماه سال 97 به طول انجامید و در این مدت نرخ خودروی پراید از 22 میلیون تومان به 36 میلیون افزایش پیدا کرد و باعث شد تا تاکسیرانان توان خرید خودرو را نداشته باشند.
اختلاف شدید معامله تاکسی در بوشهر با سایر شهرها
نماینده تاکسیرانان بوشهر درآمد کم تاکسیرانان و مشکلات آنها را دلیل عدم پذیرش پیشنهاد خرید خودروی بریلیانس عنوان کرد و گفت: با توجه به استهلاکی که این خودرو دارد و مخارج آن، تاکسیرانان توان تهیه این ماشین را ندارند.
وی با بین اینکه داشتن تاکسی یک امتیاز است ابراز داشت: متاسفانه در بوشهر وضعیت بدین گونه نیست و معامله تاکسیها در بوشهر حدود پنج میلیون تومان است در صورتی در شهرهای دیگر بین 20 تا 30 میلیون خرید و فروش میشود.
مهرزاده گفت: رانندگان تاکسی سفره ندارند و در بهترین وضعیت زندگی خود فقط نفس میکشند و با روندی که میگذرد تا پایان سال 98 شاید شاهد هیچ تاکسی در شهر بوشهر نباشیم؛ ما برنامه و پیشنهاد خود را به مسؤولان دادهایم و اگر همکاری کنند شاهد تغییرات چشمگیری در شهر و سیستم حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
یکی از نمایندگان تاکسی داران بوشهر گفت: رانندگان تاکسی از جمله اقشار و مشاغلی هستند که در جامعه دیده نمیشوند.
تعداد تاکسیها در بوشهر از 700 به 40 عدد رسید
غلامعلی باغبانی افزود: بدترین دوره از لحاظ معیشتی رانندگان تاکسی دو الی سه سال گذشته بوده است و کمترین درآمد را در حال حاضر داریم.
وی تصریح کرد: شهر بوشهر دارای بیش از 700 تاکسی است که در یک دوره کوتاه 270 تاکسی فقط فعال بودهاند اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد در حال حاضر فقط 40 تاکسی فعال در بوشهر است و وضعیت بد درآمدی تاکسیداران یکی از علل عدم فعالیت آنها در شهر بوشهر است.
باغبانی ادامه داد: در خصوص مشکلات تاکسیداران مسؤولین فقط وعده دادهاند تا جایی که تاکسیداران وعده مسؤولین را دیگر قبول نداشته و آن را شعار میدانند.
فعالیت حدود 5 هزار مسافربر شخصی در بوشهر
راننده تاکسی در بوشهر که 25 سال در این شغل فعالیت دارد گفت: تعداد در حدود چهار الی پنج هزار مسافربر شخصی از دیگر شهرهای استان و استانها در شهر بوشهر مشغول هستند که در جایی سازماندهی نشدهاند که علاوه بر ناامنی برای افراد، بر فرهنگ شهر به دلیل عدم نظارت تاثیر میگذراند.
وی تصریح کرد: یک گشت تاکسیرانی در شهر بوشهر فعالیت دارد که کافی نبوده و نیست و دیگر جریمه کردن مسافربرهای شخصی جوابگو نخواهد بود.
این راننده تاکسی با بیان این سؤال که آیا مسؤولین از میزان خروج پولی که توسط مسافربرهای شخصی که از استانهای دیگر وارد شهر بوشهر میشوند اطلاع دارند؟ گفت: اگر مسؤولین از قشر تاکسیدار در شهر بوشهر حمایت کنند علاوه بر بهبود وضعیت زندگی این قشر موجبات به کارگیری تعداد بییشتر شهروند بوشهری نیز خواهد شد.
نداشتن بیمه دغدغه تاکسیداران است
وی تصریح کرد: امنیت شغلی اولین دغدغه تاکسیداران است، همچنین نداشتن بیمه، عدم پشتیبانی مسؤولین در خصوص لوازم یدکی و لاستیک که هزینههای زیادی را بر روی دوش تاکسیدار میگذارد از دیگر مشکلات ما است.
این راننده تاکسی در بوشهر افزود: اگر مسؤولین در زمینههای مختلف از تاکسیدار حمایت کنند و مسائل و مشکلات را پاسکاری و بر عهده دیگری نیاندازند به طور حتم همین تاکسی زمینه اشتغال بسیاری از جوانان بیکار شهر بوشهر را فراهم میآورد.
ایرج آبشک با سابقه 15 سال رانندگی تاکسی نیز گفت: درخصوص تغییر خودرو و استفاده از خودرویی همچون ماشین برلیسانس ما مشکلی نداریم ولی باید با درآمد رانند تاکسی طوری باشد که جوابگوی مخارج و هزینه زندگی را تأمین شود.
گلایه از رییس سازمان تاکسیرانی بوشهر
این راننده تاکسی نداشتن امنیت شغلی را یکی از دغدغهها دانست و گفت: رییس سازمان تاکسیرانی بوشهر عنوان میکند ما در قبال تاکسیها هیچ گونه مسؤولیتی نداریم و از جهت دیگر عنوان میکند که به شخصیها وام میدهیم و تحت پوشش سازمان قرار بگیرند، سؤال ما این است سازمانی که درخصوص تاکسی خود تعهد ندارد، چطور میتواند دربرابر مسافرکش شخص تعهد داشته باشد.
وی بیان داشت: راننده تاکسیها نرخ افزایش 10 درصد را قبول ندارند، چراکه سه سال است افزایش نرخ نداشتیم، اگر هر سال مثل بقیه شهرها افزایش نرخ بود هیچ مشکلی پیش نمیآمد.
عمر مفید تاکسیها 10 سال است
آبشک گفت: طبق قانون حداکثر عمر وسیله نقیه عمومی 10 سال است اما در حال حاضر تعداد زیادی از تاکسیها بیش از 10 سال عمر دارند و فرسوده هستند و هرچه خرج کنیم فایدهای ندارد.
وی با بیان اینکه هیچگونه امتیازی برای تاکسیداران لحاظ نشده است گفت: ما لاسیتک را به نرخ آزاد میخریم و متاسفانه تعاونی هم نداریم که از طریق آن توزیع شود و باید سازمان تاکسیرانی این کار را انجام دهد؛ اکثر شهرهای استان تعاونی دارند ولی ما هفت سال است که تعاونی نداریم، در سال گذشته تعاونی ثبت کردیم ولی مکان و تجهیزاتی نداریم و فقط اسم آن ثبت شده است.
این راننده تاکسی افزود: اتحادیه تاکسیرانی شهر تهران به همه شهرها اعلام کرد که لاستیک به نرخ دولتی توزیع میکند که 100 جفت لاستیک سهمیه شهر بوشهر بود که باید سازمان تاکسیرانی آن را خریداری و در اختیار تاکسیداران قرار میداد اما با توجه به شرایط مورد استقبال قرار نگرفت.
آبشک عنوان کرد: متاسفانه توحه به این قشر از سوی مسؤولان مغفول مانده است و هیچ سهمیهای نداریم، حتی بنزین را مثل بقیه آزاد مصرف میکنیم.