پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 | Thursday 9 May 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از برگزاری بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس خبر داد و گفت: برای تکمیل کاروانسرای مشیرالملک برازجان به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش دیارجنوب، اسماعیل سجادی منش روز شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه حمله غرورآمیز ایران به رژیم صهیونیست را مبدأ در تاریخ عنوان کرد و اظهار داشت: با همکاری و همفکری مسئولین استان برنامه بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس دهم اردیبهشت‌ماه در بوشهر با برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از 19 شبکه خارجی برای پوشش این برنامه دعوت به‌عمل‌آمده اضافه کرد: کانال‌های تلویزیونی از کشورهای ترکیه، افغانستان، آلمان، لبنان و انگلیس و مدیر شبکه افق و همچنین 4 مستندساز و تهیه‌کننده صداوسیما و مسئولین خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، دانشجو به همراه شعرا و نویسندگان در این برنامه حضور دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از بازدید مدعوین این مراسم از عمارت و مکان‌های تاریخی در بوشهر خبر داد و ابراز داشت: بازدید از کنسولگری انگلیس، عمارت امیریه، قبر ژنرال، گورستان انگلیس، ساحل ریشهر و موزه خلیج‌فارس ازجمله برنامه‌های بازدید روز ملی خلیج‌فارس است.

nshst mrs frhng bush 1

وی از برگزاری نشست تاریخ مقاومت خلیج‌فارس در افق رسانه خبر داد و گفت: رسانه‌های خارجی تاریخ واقعی استان بوشهر را به مردم دنیا نشان می‌دهند.
وی با اشاره به جایگاه بالای استان بوشهر در مبارزه با استعمار و استکبارستیزی بیان داشت: افرادی مثل رئیس‌علی دلواری و نادر مهدوی نقش مهمی در مبارزه با استعمار در تاریخ استان بوشهر ثبت کردند.
سجادی منش از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: این رزمایش اقتدار با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در ساحل شهر بوشهر برگزار می‌شود.
وی بابیان اینکه میراث فرهنگی استان بوشهر 53 میلیارد تومان بدهی داشت اذعان داشت: موزه منطقه خلیج‌فارس 28 میلیارد تومان بدهی داشت که 17 میلیارد تومان آن پرداخت شد و بقیه بدهی‌ها تسویه شد.
وی تخصیص 100 میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی استان را کار بزرگی برشمرد و بیان داشت: تخصیص چنین اعتباری برای استان‌های دیگر اصلاً راحت نیست.
وی در تشریح اقدامات انجام‌شده در گذر فدک گفت: این گذر به متراژ 800 متر در مساحت 5 هزار مترمربع دارای 45 درصد پیشرفت فیزیکی است.

nshst mrs frhng bush 1

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص دلایل استفاده از مدیر کنونی اداره میراث فرهنگی دشتستان ابراز داشت: مدیر میراث فرهنگی دشتستان فردی باتجربه که سابقه ریاست شورا را داشت و به پیشنهاد فعالان حوزه تاریخ ازجمله سمن‌ها انتخاب شد که در حوزه شهری و گردشگری و ظرفیت‌های شهری اطلاعات خوبی داشت و کد وزارتخانه آن مشکلی ندارد.
وی تصریح کرد: خانه حصیر آبپخش از فعال‌ترین بخش‌های حوزه صنایع‌دستی در دشتستان است و در روستای خیرک کارگاه بزرگ صنایع‌دستی بااعتبار یک میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شود.
سجادی منش بابیان اینکه درترمیم و بازسازی کاروانسرای مشیرالملک برازجان از سیمان استفاده‌نشده است تأکید کرد: تاکنون برای این کاروانسرا 3 میلیارد و 700 میلیون تومان تخصیص‌یافته که به 60 میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.
وی بیان داشت: در اعتبارات سال گذشته برای کاروانسرای مشیرالملک برازجان موزه عبرت محل زندانی بزرگان انقلاب در زمان طاغوت مرمت و بازسازی خواهد شد.
وی از مرمت قبر شهید غضنفرالسلطنه در خرداد سال جاری خبر داد و گفت: 54 اثر به دبیرخانه آثار ملی ارسال‌شده که 26 اثر، موفق به اخذ مهر اصالت می‌شوند.

nshst mrs frhng bush 1

سجادی منش در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص میران اعتبارات جذب‌شده در سفرهای ریاست جمهوری بیان داشت: در سفر اول 20 میلیارد تومان و در سفر دوم 195 میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون 90 میلیارد تومان جذب‌شده است.
وی تأکید کرد: 700 میلیون تومان برای بازسازی مشهد رئیس‌علی دلواری تخصیص‌یافته که در خردادماه آغاز می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر با اشاره به اینکه یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای قلعه ملک منصور خان در شبانکاره تخصیص‌یافته گفت: 2 میلیارد تومان برای فضای محیطی اطراف امام‌زاده مهیمن بوشهر به درخواست آیت‌الله صفایی بوشهری تخصص‌یافته است.
وی در ادامه گفت: برای قبر شهید غضنفرالسلطنه، تکمیل زیرساخت روستای گردشگری تنگ فاریاب و روستای گلستان دشتی، لاور ساحلی در دشتی و عامری تنگستان اعتباراتی تخصیص‌یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه میراث فرهنگی طی 2 سال آینده انقلابی در حوزه مرمت آثار تاریخی پیش‌بینی‌شده است.
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group