سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 | Tuesday 30 April 2024

کارشناس بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عفونت‌های حاد تنفسی در روزهای اخیر زیاد شده که در برخی از موارد منجر به بستری بعضی از افراد شده است.

 

به گزارش دیارجنوب " رهام یوسف نژاد" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: عفونت‌های حاد تنفسی در روزهای اخیر زیاد شده که در برخی از موارد منجر به بستری افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای شده است.

کارشناس بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: ویروس‌های زیادی سبب ابتلای به عفونت‌های حاد تنفسی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها ویروس‌های آنفلوانزا، کرونا ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها است.

یوسف نژاد افزود: گسترش عفونت‌های تنفسی بیشتر از طریق هوای آلوده به قطرات ریز تنفسی است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا ناشی از عطسه یا سرفه بیماران و افراد ناقل است ادامه داد : همچنین تماس دست یا دهان و بینی با اشیاء آلوده به ترشحات دهان یا بینی فرد بیمار به‌ویژه در کودکان، نقش اساسی در انتقال عفونت دارد.

یوسف نژاد در خصوص علائم این بیماری‌ها نیز گفت: با ورود ویروس‌ها به بدن، مخاط ملتهب و آلوده می‌شود و سبب گرفتگی بینی و آبریزش بینی، خارش گلو و سرفه می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش اشتها، بی‌حالی، سردرد و بدن‌درد از نشانه‌های معمول به‌ویژه در آنفلوانزا است.

این کارشناس بهداشتی در خصوص چرایی یکسان نبودن شدت و درجه بیماری در افراد مختلف اظهار کرد: این تفاوت به دلیل تفاوت مقاومت بدن یک فرد با فرد دیگر و یا به علت این است که ویروسی که وارد بدن فرد می‌شود دارای قدرت بیشتری است و این امر باعث می‌شود تا علائم بیماری به‌صورت مختلف مشاهده شود.

وی گفت: افرادی که دچار بیماری‌های خاص ازجمله بیماری‌های ریوی، کلیوی، روماتیسمی، زمینه‌ای نقص ایمنی و یا زنان باردار باید در زمان شیوع عفونت‌های تنفسی، اقدامات پیشگیرانه را با دقت رعایت کنند.

یوسف نژاد همچنین بر شستشویی مرتب دست‌ها، تهویه منازل و ادارات و استفاده از ماسک در اماکنی که احتمال آلودگی وجود دارد تأکید کرد.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group