جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: بیشترین تخلفات و جرائم انتخاباتی رصد شده در این ایام مربوط به تبلیغات پیش از موعد قانونی بوده که برابر رویه جاری قانونی در این خصوص اقدام شده است.

به گزارش دیارجنوب ، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر اظهار داشت: پلیس فتا استان بوشهر با همکاری معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، صداوسیما و رسانه‌های چاپی و دیجیتال پُرمخاطب استانی، بحث ابلاغ قوانین، بایسته‌های فعالیت انتخاباتی قانونمند در فضای مجازی به‌صورت چند وجهی دنبال نموده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در همایشی که به میزبانی دادگستری استان برگزار شد، پلیس فتا در کنار سایر دستگاه‌های مسوول به‌صورت شفاهی و مکتوب، چکیده الزامات فعالیت قانونی انتخاباتی در فضای مجازی را به کلیه نامزدهای انتخاباتی تایید صلاحیت شده از هر چهار حوزه انتخابیه که حضور یافته بودند آموزش و ابلاغ کرد.

قاسمی ادامه داد: به‌صورت مستمر با بهره‌گیری از سامانه پیامک انبوه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان، قوانین و بایسته‌ها و الزامات قانونی مرتبط با انتخابات برای طیف‌های مختلف اعم از کاندیداها، هواداران، کاربران و رسانه‌ها ارسال شده و همچنان ارسال می‌شود.

وی افزود: با همکاری رسانه‌های استانی و صداوسیما، محتواهای آموزشی و هشداری پلیس فتا در قالب‌های مختلف نظیر اینفوگرافی، موشن‌گرافی و نظایر این‌ها جهت ارتقاء دانش کاربران انتشار و بازنشر می‌شود و تلاش شده تا از همه ظرفیت‌ها برای آگاهی بخشی عمومی با هدف پیشگیری از شکل‌گیری تخلفات و جرائم انتخاباتی در فضای مجازی استفده شود.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر یادآور شد: بیشترین تخلفات و جرائم انتخاباتی رصد شده در این ایام مربوط به تبلیغات پیش از موعد قانونی بوده که برابر رویه جاری قانونی در این خصوص اقدام شده و در این روزها هم متاسفانه برخی موارد بی‌اخلاقی در فعالیت‌های انتخاباتی مجازی شاهد هستیم که طرح و تشکیل پرونده نیازمند شکایت شاکی خصوصی است که به‌محض شکایت شاکی خصوصی و ارجاع موضوع از طریق مراجع قضایی به پلیس به‌عنوان ضابطین، تحقیقات تخصصی آغاز و پرونده تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مثال برخی از کاندیداها به‌صورت تلفنی تماس گرفته و گلایه دارند از سوی برخی از کاندیداهای رقیب در قالب ایجاد یک تارنمای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و بعضا خارجی، مورد توهین، بی‌احترامی و حتی در مواردی تخریب شخصیت خانوادگی قرار گرفته‌اند که این عزیزان هدایت شدند تا در مرجع قضایی طرح شکایت نمایند ولی تا این لحظه هیچ شکایت رسمی کاندیداها از سوی مراجع قضایی به پلیس فتا در این خصوص ارجاع نگردیده است.

قاسمی با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در بستر فضای مجازی به دو شکل صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: یک‌سری مصادیق تخلفات یا به‌عبارتی مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات در فضای مجازی وجود دارد که رسیدگی آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی است ولی مصادیق تخلفات و جرائم انتخاباتی دیگری نیز وجود دارد که ضابطین موظف هستند به‌محض مشاهده آنها و برابر مواد قانونی نظیر ماده ۷۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام نمایند.
وی بیان کرد: پلیس فتا استان نیز در همین راستا از مدت‌ها قبل کارگروه‌های تخصصی رصد و پایش فضای مجازی را فعال و پرونده‌هایی نیز در همین خصوص برای متخلفین و مجرمین تشکیل و در حال سیر مراحل قانونی در مراجع قضایی هستند.

قاسمی ابراز کرد: خوشبختانه اکثر سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استانی تا این تاریخ، تلاش داشته‌اند در مسیر قانون قدم بردارند ولی امیدواریم با همراهی رسانه‌های استان، توجه بیشتر کاندیداها و هواداران فهیم این عزیزان و رسانه‌های استانی به اخلاق‌مداری، رعایت قانون، احترام به حریم خصوصی افراد و پرهیز از گمانه‌زنی و انتشار اخبار ناموثق انتخاباتی، ضمن استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی، باعث ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت عمومی در انتخابات شوند.

وی افزود: به امید خدا شاهد مشارکت حداکثری مردم و برگزاری انتخاباتی پرشور و شعور همراه با امنیت در استان درالحماسه بوشهر باشیم و زمینه‌ساز شکست دیگری برای معاندین و دشمنان کشور و شادی و رضایت مقام عظمای ولایت شویم.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group