جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

گیاه سیر وحشی با نام محلی جیکه (jikeh) با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ میلیون ریال وارد بازار گناوه شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، این گیاه همانند سیر بودار و طعم دهنده بسیار خوب، خوشمزه و خوش طعم، قوی و طبع بسیار گرمی دارد که در ابتدای فصل رویش با قیمت بالا در بازار خرید و فروش می‌شود.
این گیاه خودرو که در اوایل زمستان در اراضی بیابانی و گندم‌زارهای استان‌های جنوبی به ویژه فارس، بوشهر و خوزستان برداشت می‌شود، دارای ارزش غذایی فراوانی است و طرفداران زیادی در بین مردم دارد.
مردم این منطقه و کارشناسان غذایی معتقدند این گیاه خواص و مزایای فراوانی برای انسان دارد که دارا بودن آهن و فولیک اسید، حفاظت از سلامت پوست و استخوان و بافت‌های نرم و رگ های قلب از عمده خواص این گیاه است.
جیکه در سال‌های پرباران بیشتر می‌روید و متأسفانه امسال به علت بارش کم باران در این شهرستان، رویشی نداشته است و فروشندگان، از استان خوزستان آورده و در بازار عرضه می‌کنند.
این گیاه وحشی از گیاهان خودرو در استان‌های جنوبی کشور بویژه شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر است که علاقمندان زیادی در این مناطق دارد.

jikeh

قیمت این گیاه در بازار گناوه به علت کمیاب بودن امسال نسبت به سال‌های قبل که در اوایل با نرخ پنج تا شش میلیون ریال و در زمان وفور آن به ۲ میلیون ریال به فروش می‌رسید، رشد فزاینده ای داشته و به قیمت ۱۲ میلیون ریال رسیده است و خریداران آن تنها افراد دارای تمکن مالی هستند.

اگرچه قیمت بالای این گیاه امسال مردم را شگفت زده کرده و به‌ حدی رسیده که چندین برابر بالاتر از نرخ ماهی مرغوب ۳ تا چهار میلیون ریال و میگو ۲۲ میلیون ریال در بازار است، اما عده‌ای آن را خرید و مصرف می‌کنند.

گیاه جیکه بدون ساقه است و به صورت چند برگ باریک و بلند از خاک سر می‌زند و به طور معمول برگ‌های آن مواج است و به طور صاف رشد نمی‌کند.
این گیاه بوی خاصی دارد و در محل اتصال آن به زمین، دارای پوسته سفید و نازکی (پاچکو) است که برگ‌ها را محافظت می‌کند.
گیاه جیکه در دو نوع " ملو" و " خشو" یافت می‌شود که تفاوت این ۲ نوع در اندازه برگ‌ها و ریشه است و ملو بوی تند تری دارد و بر برگ‌های آن پرزهای نازکی است و خشو بهتر و دارای قیمت بیشتری است.
مردم این منطقه از این گیاه گران قیمت چند نمونه مصرف می کنند که بیشتر شامل خام خوری با نان و دیگرغذاها، قاطی کردن با پلو و گمنه (غذای محلی) و "بل بل جیکه‌ای" است.

" طرز تهیه بل بل جیکه‌ای"

تمیز کردن، شست و شو و خرد کردن و سپس مخلوط کردن با ادویه جات مانند زردچوبه، فلفل، نمک و لیمو خشک اولین مرحله طرز تهیه بل بل جیکه‌ای، است.
در مرحله بعدی ، با آرد به اندازه لازم باید خمیر کرد و نان‌های کوچکی به نام "بل بل" و بصورت گرد آماده شود.
پس از تهیه بل بل (نان) با خمیر که بصورت دو قرص جداگانه باید به هم چسبانده شود، مقداری "جیکه" روی یکی از آنان پاشیده می‌شود و نان دیگری روی آن می‌گذارند و با انگشتان ۲ دست آنها را به آرامی به هم فشار می‌دهند که لبه‌های آن به هم بچسبند تا در موقع پخت، بیرون نریزد.
بعد از پخت این نوع نان محلی با روغن، چرب و سپس مصرف می‌شود.
مردم این منطقه از این نوع نان در وعده‌های غذایی استفاده می‌کنند و عده‌ای هم نیز که بخاطر گرانی قادر به خرید این گیاه نیستند، با "پیاز" درست می‌کنند که به آن "بل بل پیازی" و تهیه آن همانند بل بل جیکه ای می‌گویند.
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group