جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با گرم شدن هوا، وزش بادهای گرم و خشک و طولانی بودن دوره آبیاری نخیلات این استان را در معرض شیوع عارضه پژمردگی خوشه قرار داده است.

 به گزارش دیارجنوب ، احمد سبحانی روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با ایرنا اظهار کرد: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما خیلی سریع و ناگهانی آغاز می‌شود و هر سال خسارت‌های فراوانی به محصول نخیلات وارد می‌کند.

وی افزود: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما به طور معمول در اواخر مرحله خلال (پیش از خارک) تا اواسط مرحله خارک اتفاق می‌افتد.

سبحانی خشکسالی‌های مستمر و متوالی ۲ دهه گذشته، وزش بادهای گرم و خشک در مراحل خلال، خارک و رطب، کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری، نداشتن تغذیه صحیح و اصولی، تنک نکردن مناسب خوشه در زمان آرایش خوشه، حساسیت ارقام، منطقه جغرافیایی، بافت و ساختار خاک، فعالیت عوامل خسارت‌زای زنده از جمله آفات چوبخوار، کنه های نباتی و بعضی از بیمارگرهای گیاهی را از جمله عوامل تشدید کننده عارضه پژمردگی خوشه خرما عنوان کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص ارقام حساس به عارضه پژمردگی خوشه خرما گفت: این عارضه بیشتر در رقم کبکاب و زاهدی شایع است و ارقام بسیار زود رس مثل خضراوی و به نبست دیررس مثل شهابی نسبت به این عارضه تحمل بیشتری دارند.

سبحانی ادامه داد: ارقام میان‌رس خرما که عمده ارقام استان را تشکیل می‌دهند بخصوص کبکاب به این عارضه حساس هستند.

bardashte khorma

وی پوشش خوشه خرما با کیسه‌های پارچه‌ای مناسب را از جمله اقدام‌های مدیریتی برای کاهش بروز این عارضه عنوان کرد و گفت: با این اقدام ضمن جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و پیشگیری از هدررفت آب به صورت تبخیر از سطح خوشه ها، باعث کاهش نسبی فعالیت کنه‌های تارتن در همه مناطق و کاهش خسارت زنبور و پرندگان در مناطق کوهستانی می‌شود.

سبحانی تنک کردن خوشه‌ها را یکی دیگر از گام‌های مدیریتی برای کنترل این عارضه معرفی کرد و افزود: به طور معمول به ازای هر ۱۰ برگ سبز و فعال درخت می توان یک خوشه روی درخت نگه داشت.

وی تاکید کرد: اگر میزان بار بیشتر از حد تحمل درخت باشد در زمان رسیدن میوه این عارضه تشدید شده و ضخیم شدن پوست و کاهش میزان آب میوه را نیز در پی دارد.

سبحانی پوشش کف باغ با برگ‌ها یا برگچه‌های هرس شده را از دیگر راهکارهای مبارزه با عارضه پژمردگی خوشه خرما بیان کرد و گفت: این اقدام باعث کاهش تبخیر از کف باغ و تعدیل دما و ماندگاری رطوبت در باغ خواهد شد.

وی یادآور شد: آبیاری منظم و متعادل از جمله دیگر راهکارها است و در مناطقی که محدودیت های منابع آبی کمتر است می توان آبیاری ها را در زمان اوج نیاز درخت به آب انجام داد تا از بروز تنش های آبی و هدر رفت آب در زمان های غیرضروری جلوگیری شود.

سبحانی با تاکید بر تغذیه متعادل درختان گفت: تغذیه با کودهای ماکرو و ریزمغذیها باعث افزایش تحمل درخت به تنش های محیطی بخصوص تنش های آبی و دمایی می شود.

وی کنترل صحیح و اصولی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را مورد تاکید قرار داد و افزود: هرچند ارتباط بین این عارضه با فعالیت بیمارگرها بخصوص عوامل قارچی کاملا اثبات نشده است ولی کنترل آفات مکنده نظیر کنه ها می تواند بسیار موثر باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآورشد: به تازگی فعالیت تریپس نیز بر روی محصول خرما بخصوص در زمان خلال در حال افزایش است که باید در مناطق فعالیت این آفت و همچنین در ارقام حساس به تریپس از جمله رقم برحی، آفت به طور مطلوب و اصولی کنترل شود.

وی برضرورت انجام عملیات بهداشت باغ شامل شخم، پاکنی و زهکشی مناسب تاکید کرد.

سبحانی با تاکید بر ضرورت بیمه کردن محصول از سوی باغداران گفت: با توجه به اینکه عارضه پژمردگی خوشه خرما زیر پوشش بیمه است توصیه می‌شود باغداران نسبت به بیمه کردن محصول خود در زمان مقرر اقدام کنند تا بخشی از این خسارت جبران شود.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group