پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

بوشهر متخصص بیماری‌های قلب و عروق گفت: گرمازدگی می‌تواند سبب تغییرات شدید و ناگهانی فشارخون شده و منجر به سکته قلبی یا مغزی شود.

به گزارش دیارجنوب ، دکتر ساره احمدزاده سه‌شنبه ۳۰ خرداد با بیان اینکه گرمازدگی وضعیتی است که معمولاً درنتیجه قرار گرفتن طولانی‌مدت فرد در معرض دمای بالا رخ می‌دهد، افزود: در فصل تابستان و اوج گرما، مراجعه به اورژانس و پذیرش در بیمارستان برای افرادی که مبتلا بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های سلامت روان هستند، افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: گرمازدگی، می‌تواند در صورتی رخ دهد که دمای بدن شما به ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر برسد و این عارضه بیشتر در ماه‌های تابستان دیده می‌شود، اما در شرایط مواجه طولانی‌مدت با گرما شبیه کار در معادن زغال‌سنگ، نانوایی یا گرمای مداوم محیط هم می‌تواند رخ دهد.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق بیمارستان شهید گنجی برازجان بابیان اینکه گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد، گفت: در صورت درمان نشدن می‌تواند به‌سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند و هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب بدتر می‌شود و خطر عوارض جدی یا مرگ را افزایش می‌دهد.

sare ahmadzadeh ganji

احمدزاده در خصوص علائم گرمازدگی اظهار کرد: به‌غیراز افزایش دمای بدن، سایر علائم گرمازدگی؛ گیجی، بی‌قراری، گفتار نامفهوم، تحریک‌پذیری، هذیان، تشنج و کما، تهوع و استفراغ، تنفس سریع و پی‌درپی، ضربان قلب سریع، سردرد و قرمزی پوست هستند.

وی بیان کرد: به علت اختلالات سیستم عصبی خودکار در افراد پیر، دیابتی و دیالیزی گرمازدگی می‌تواند بدون پیش درامد و به‌صورت ناگهانی و خطرناک‌تر بروز کند، لذا از مواجه طولانی‌مدت با گرما در این بیماران خصوصاً سالمندان و بیماران قلبی و فشارخونی اجتناب شود و کارهای ضروری در ساعات خنک‌تر آب‌وهوا انجام شود و بیماران باید همیشه بطری آب به همراه داشته باشند.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق تصریح کرد: مصرف دیورتیک ها (موادی که باعث افزایش حجم ادرار می‌شود) در بیماران فشارخونی و چای زیاد، به علت مدر بودن سبب کم‌آبی بدن می‌شود، لذا مصرف‌کنندگان آن‌ها از مایعات به مقدار مطلوب و با توصیه پزشک استفاده کنند.

احمدزاده به‌تمامی افراد توصیه کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی در اوج فصل گرما، استفاده از لباس سفید و رنگ‌های روشن و نخی، نقاب و عینک در پوشش و نوشیدن عرق‌های گیاهی طبع خنک ازجمله کاسنی و بیدمشک می‌تواند مفید باشد.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group