جمعه 21 ارديبهشت 1403 | Friday 10 May 2024

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به ۱۵ هزار انشعاب غیر مجاز در استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال آبرسانی نوسازی شده و ۲۵۰۰ انشعاب غيرمجاز نیز جمع آوری شده است.

به گزارش دیارجنوب، ابوالحسن عالی روز سه شنبه 4 بهمن ماه در نشست خبری با اشاره به محرومیت زدایی در حوزه آب روستایی اظهار داشت: شاخص میانگین درصد برخورداری حوزه های روستایی از شبکه آب در جهان 50 درصد، ایران 85 درصد و در استان بوشهر بالای 95 درصد است.
وی به توجه ویژه دولت سیزدهم درخصوص محرومیت زدایی در روستاها اشاره کرد و گفت: در سال 1400 عملیات آبرسانی 43 روستای هدف در 3 شهرستان استان بوشهر با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان در حوزه محرومیت زدایی آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر این عملیات را جهاد آبرسانی عنوان کرد و افزود: با تلاش و پیگیری های مجدد استاندار بوشهر و نماینده استان حدود 750 میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص یافت که عملیات آبرسانی در بیش از 200 روستا از 10 شهرستان استان بوشهر انجام گرفت.
عالی بیان داشت: در فاز اول این عملیات جهادی حدود 100 کیلومتر شبکه و خط انتقال و 5 هزار متر مکعب مخزن و در فاز دوم 300 کیلومتر شبکه و خط انتقال، 30 حلقه چاه، 30 سایت تصفیه خانه و 30 هزار متر مکعب مخزن انجام گرفت که در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید.

neshaste aab ostan 1
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: عملیات آبرسانی بخشی از روستاهای بخش ارم و بوشکان دشتستان، بخش مرکزی دشتستان، بخش جنوب برازجان، ساحلی تنگستان و عسلویه، بخش چاه مبارک، روستاهای امام حسن بندر دیلم، روستاهای ساحلی شهرستان دیر انجام می شود.
وی ابراز داشت: حدود 2 درصد روستاهای استان بوشهر تحت پوشش شبکه آب نیستند که اکثرآنها در ارتفاعات، کم جمعیت و یا کوچ نشین هستند.
عالی درخصوص حوزه تولید بیان کرد: بیش از 240 هزار متر مکعب آب شیرین کن استان درحال تولید ساخت و انعقاد قرارداد هستند و از لحاظ سرانه در کشور مقام اول تولید آب در آب شیرین کن را داریم.
وی خاطرنشان کرد: بعداز بهربرداری از آب شین کن ها و تولید، 100 درصد میزان آب مورد نیاز طبق مصوبه وزارت نیرو 100از آب شیرین ها تولید می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر متغیر بودن میزان سرمایه گزاری در حوزه آب شیرین کن ها را نوسانات قیمت دلار عنوان کرد و گفت: میزان سرمایه گزاری در حوزه آب شیرین کن ها بین 5 تا 10 هزار میلیارد تومان است.
عالی با بیان اینکه طی شبانه روز میزان 45 هزار متر مکعب آب از آب شیرین کن های استان تولید می شود، افزود: تا پایان سال جاری آب شیرین کن وحدتیه-دالکی با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب و سعدآباد دشتستان ۲۵۰۰ مترمکعب ، اخند عسلویه با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب، مپنا ۳۵ هزار متر مکعب ظرفیت و و فاز اول آب‌شیرین‌کن سیراف-جم با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب وارد مدار تولید می شوند و میزان آب تولیدی از تأسیسات آب‌شیرین‌کن استان 100 هزار مترمکعب خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر عنوان کرد: برخی از تاسیسات آب شیرین کن استان شامل آب پخش با ظرفیت 8500 متر مکعب، هلیله بندرگاه با ظرفیت 1000 متر مکعب و مرحله دوم سیراف جم با ظرفیت 18 هزار متر مکعب در سال 1402 تکمیل و افتتاح خواهند شد.
وی به مهمترین پروژه های قابل بهره برداری در سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: خط آبرسانی به شهرستان جم که این پروژه در سال 1386 مصوب و در سال 1389 عملیات اجرایی آن آغاز شد که فاز اول آن پس از 12 سال با حضور رییس جمهور بهره برداری و وارد مدار تولید می شود.
عالی، خط آبرسانی به شهرستان جم را یکی از بزرگترین خطوط در جنوب کشور با اعتبار 860 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این پروژه 42 کیلومتر خط انتقال آب، 33 کیلومتر خط انتقال برق، 8 سایت فوق توزیع، 5 ایستگاه پمپاژ با ارتفاع بالای 700 متر دارد که پس از بهره برداری، آبرسانی به شهرستان جم را انجام می دهد.
وی ابراز داشت: با اخذ مجوز ماده 23 از سازمان برنامه ریزی و بودجه، مناطق جنوبی بوشهر شامل تنگک، ریشهر، سرتل و سایر مناطق حاشیه ای پس از سالها به طرح فاضلاب استان ملحق می شوند که از سال آینده در فاز اول آن از محلات تنگک آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص پساب تصفیه خانه گفت: با پیگیری های استاندار بوشهر مذاکرات آن با دو سرمایه گزار انجام شده تا پساب را تصویه و به مصارف مورد نیاز پرداخته شود.
وی میزان تولیدی آب در استان بوشهر را ۱۴۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: 70 درصد از آب تولیدی در استان مصرف، ۱۰ درصد هدر رفت فیزیکی شامل نشتی ها و ۲۰ درصد آن مصرفی است ولی بهای آن را دریافت نمی‌کنیم و مربوط به انشعابات غیر مجاز است.
عالی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ هزار مورد انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر وجود دارد، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 2500 انشعاب غیر مجاز قطع شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر درخصوص نوسازی شبکه بیان داشت: امسال 150 کیلومتر نوسازی در شبکه خطوط انتقال در سراسر استان بوشهر انجام شده و 10 هزار کیلومتر شبکه و خط انتقال داریم که باید نوسازی شوند.
وی افزود: طبق استاندار باید سالی 300 کیلومتر باید نوسازی شود که سالانه اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر هیچ آبی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان نمی‌فروشد بلکه آب هم به عنوان کمک در شبکه استفاده می‌کند.
عالی درخصوص مشکلات آب شرب شبکه بوشهر عنوان کرد: این شبکه علاوه بر فرسودگی باید نوسازی شود و نداشتن خطوط جریانی نیز از دیگر مشکلات این حوزه است.
وی از راه اندازی مرکز پایش آنلاین آب در استان خبر داد و گفت: با راه اندازی این مرکز میتوان به صورت لحظه ای توزیع فشار آب درمناطق مختلف استان مشاهده کرد.

neshaste aab ostan 1neshaste aab ostan 1neshaste aab ostan 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group