پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه فعلا تغییراتی در کتاب‌های درسی برای مهر امسال نداریم، گفت: ثبت‌ سفارش کتاب‌ها از اول اردیبهشت آغاز می‌شود.


به گزارش دیارجنوب، حجت‌الاسلام علی لطیفی روز پنچشنبه اظهار کرد: ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده از اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره تغییرات کتاب‌های درسی افزود: عنوان حذفی نداریم، اجرای آزمایشی 4 کتاب درسی که از سال گذشته آغاز شد، ادامه خواهد داشت، کتاب‌های جدیدالتالیف ابتدا در برخی استان‌ها و کلاس‌های درس با معلمان آموزش‌دیده، تدریس می‌شوند که همزمان درباره آنها پژوهش انجام می‌دهیم و بعد از دریافت بازخوردها برای گسترش آن در سطح کشور تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ketab darsiiii

کتاب‌های اول دبستان مهر امسال تغییر نمی‌کند

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تغییرات اساسی کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده بسیار محدود است، عنوان کرد: برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی محدود را شروع خواهیم کرد، کتاب‌های درسی هر 10 سال نیازمند بازنگری هستند و اکنون این بازه زمانی رسیده است بنابراین از مهرماه اجرای آزمایشی محدودی را برای کتاب‌های پایه اول ابتدایی خواهیم داشت ‌که جامعه به طور محسوس آن را حس نمی‌کند و فرایندی است که بازخورد آن را خودمان خواهیم داشت تا از سال آینده بتوانیم کتاب‌های درسی را اصلاح کنیم.

وی درباره تغییر کتاب‌های درسی گفت: یکی از مشکلات فعلی در جامعه، آستانه تحمل پایین است و افراد نمی‌توانند بدون چالش گفت‌وگو کنند بنابراین به مهارت‌آموزی در این حوزه نیاز است همچنین در بحث هویت موضوع تعلق به کشور و مفاخر، تعلق به خانواده و .... باید مدنظر باشد که موضوعاتی از این قبیل در مجموعه شایستگی‌های در چارچوب برنامه درسی لحاظ خواهد شد.

تغییر محتوای کتاب‌های درسی متناسب با شایستگی‌های مورد نیاز

وی افزود: دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی این شایستگی‌ها را کسب خواهند کرد و در تلاش هستیم تا بتوانیم بخش قابل توجهی از محتوای برنامه درسی را ناظر به این نیازها تولید کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: کسب صددرصدی این شایستگی‌ها در محیط مدرسه اتفاق نمی‌افتد و بخش زیادی از آن باید از طریق خانواده منتقل شود اما مدرسه نمی‌تواند نسبت به آموزش این شایستگی‌ها بی‌تفاوت باشد.

لطیفی ادامه داد: مهارت کار گروهی یکی از نیازهای ضروری زندگی در جامعه است و شایستگی‌های مرتبط با کارگروهی بسیار مهم است و باید در تمام آموزش‌ها مدنظر باشد بنابراین آنها را نمی‌توان صرفاً از طریق کتاب‌های درسی منتقل کرد و باید در برنامه درسی مدنظر باشد.

تصویب چارجوب شایستگی‌های برنامه درسی به‌زودی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه چارچوب شایستگی‌ها به‌زودی در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب خواهد شد، عنوان کرد: این شایستگی‌ها بعد از تصویب باید در سه بخش بازخورد داشته باشد، بخش نخست، برنامه درسی است که باید بخشی از این فرصت‌های آموزشی و یادگیری را فراهم کند. بخش دوم، برنامه‌های پرورشی و فرهنگی مدارس است به عنوان مثال اردو و مناسبت‌‌های مدرسه باید این شایستگی‌ها را تقویت کند. بخش سوم، دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمان است که باید در تربیت معلمان به موضوع شایستگی‌های پایه توجه شود./ تسنیم
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group