شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

استاندار بوشهر گفت: اجرا قانون مناسب‌سازی محیط و پیاده سازی مفاد سند ملی سالمندان با هدف بهبود کیفیت زندگی پیشکسوتان ، سالمندان و رفاه افراد توانیاب، جانبازان و افراد کم توان جسمی در اولویت این استان قرار می‌گیرد.

به گزارش دیارجنوب، احمد محمدی زاده روز یکشنبه در نشست شورای سالمندان و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان بوشهر اظهار کرد: با توجه به اینکه مناسب‌سازی محیط با روند معمول کنونی امکان پذیر نیست باید دستگاه‌های عضو شورای سالمندان استان و ستاد مناسب سازی با بسیج امکانات لازم در سال آینده در همه شهرستان‌های این استان به صورت جدی به آن بپردازند.
وی بیان کرد: مناسب سازی محیط زندگی، زمینه ساز پرداختن به دیگر امور و نیاز های معلولان و سالمندان در بخش های مختلف اجتماعی، رفاهی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی، گردشگری و بخصوص حفظ کرامت و منزلت آنان است.
استاندار بوشهر تصریح کرد: در این ارتباط در مرحله نخست بانک ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها،‌ ساختمان پزشکان، داروخانه ها، مجتمع های رفاهی، پایانه های مسافری، اتوبوسرانی، اماکن عمومی و دولتی، مجتمع های تجاری، خدماتی و فروشگاه های زنجیره ای با اجرای دستورالعمل مناسب سازی، شرایط لازم را برای دسترسی آسان به خدمات به این اقشار جامعه را فراهم کنند.

bazneshaste b
محمدی زاده ادامه داد: شهرداری‌ها در زمینه صدور پروانه و گواهی پایان کار برای ساختمان های عمومی و دولتی، مجتمع های تجاری و خدماتی و مراکز رفاهی در همه شهرستان های استان اعمال کانون مناسب سازی محیط را به طور جدی به اجرا گذارند.
وی تأکید کرد: در صورتی که بعضی از دستگاه های اجرایی، بانک ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه مناسب سازی محیط ترک فعل کنند، طبق قانون به مقام های ذیصلاح و دستگاه قضایی معرفی و قانون در مورد آنان اعمال گردد.
محمدی‌زاده یادآور شد: با توجه به اینکه اجرای قانون مناسب سازی محیط در زیبایی مبلمان، چهره و نظم شهری تأثیر مستقیم دارد، شهرداری ها برای هر ساختمان نوساز که این مهم را رعایت نکند مجوز پایان کار صادر نکنند.
استاندار بوشهر گفت: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اطلاعات هفتصد ساختمانی را که در زمینه اجرای این قانون مورد ارزیابی قرار داده را تجزیه و تحلیل نموده و مشکلات آنها را برای برطرف شدن اعلام کند.
محمدی‌زاده به اهمیت حمایت از سالمندان پرداخت و ادامه داد : با توجه به سرعت افزایش جمعیت سالمندی در کشور، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای رفاه این قشر و برطرف کردن مشکلات آنها ضروری است.
وی اظهار کرد: برای اجرای سند ملی سالمندان، تسریع در امضای تفاهمنامه میان بهزیستی و دستگاه‌های اجرایی این استان ضروری است و بنیاد فرزانگان به عنوان تشکل غیر دولتی و بازوی اجرایی دولت، با استفاده از ظرفیت سالمندان و تجربه آنان، می تواند نقش مهمی در خدمات رسانی ایفا کنند.
استاندار بوشهر همچنین از فرمانداران خواست تا در شهرستان‌ها به امور سالمندان بیشتر توجه کنند و حمایت از آنها را در دستور کار قرار دهند.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان بوشهر نیز گفت: نتایج ارزیابی ۵۶ دستگاه اجرایی استان بوشهر نشان می‌دهد که از این شمار ۱۲ درصد در زمینه اجرای قانون مناسب‌سازی محیط خوب و ۲۸ درصد نیز عملکرد متوسطی داشتند و مابقی ضعیف و خیلی ضعیف بودند.
حیدر عزیزنژاد اضافه کرد: عابر بانک‌ها، ساختمان‌های پزشکان، ایستگاه‌های اتوبوسرانی، داروخانه‌ها، ساختمان ها و مراکز عمومی پر تردد و مجتمع های تجاری ،خدماتی، رفاهی بیشترین مشکلات را در زمینه مناسب سازی به خود اختصاص دادند.
وی برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه مناسب سازی برای فرمانداران، مراکز رفاهی بین راهی و انجام مکاتبات با شهرستان‌ها در زمینه اجرای این قانون را مهم‌ترین کارهای بهزیستی در این زمینه عنوان کرد.
عزیزنژاد ادامه داد: با توجه به سرعت بالای پیشرفت جمعیت سالمندی و ضرورت فراهم کردن زندگی با کیفیت برای آنها، خوشبختانه راهکارهای اجرایی در اسناد ملی در این زمینه تعریف شده است.
وی عنوان کرد: هم اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و در چند سال آینده این میزان به ۲۵ افزایش خواهد یافت و با توجه به هزینه بالای این قشر، اجرای فراگیر سند ملی سالمندی ضروری است.
عزیز نژاد فراهم کردن مقدمات شهر دوستدار سالمند، امضای تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی به ویژه صدا و سیما و شهرداری در زمینه اجرا سند ملی سالمندان از برنامه‌های سال آینده بهزیستی استان بوشهر است./ ایرنا

 .

استان بوشهر

Template Design:Dima Group