شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

در استان بوشهر چشمه ‌های آبگرم متعددی وجود دارد که هر کدام خاصیت متفاوتی دارند. چشمه‌ آبگرم گوگردی میر احمد برای درمان بیماری ‌های پوستی، تنفسی، درد اعصاب و روان، درد مفاصل و... مناسب است.

زینب رنج کش - به گزارش دیارجنوب به نقل از فارس : چشمه آبگرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود. بخاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی آب بعضی از این چشمه‌ها، عده‌ای از آن‌ها استفاده درمانی می‌کنند. دلیل گرم بودن آب اکثر چشمه‌های آب گرم، برخورد آب با مواد و املاح زمینی است در نتیجه ترکیب و واکنش آب با مواد گرم می‌شود.در ایران نیز این چشمه‌های آبگرم به وفور دیده می‌شود از اردبیل و ایلام گرفته تا بوشهر و شهرستان تنگستان که یکی از پررنگ‌ترین شهرستان‌ها در استان بوشهر در خصوص وجود این چشمه‌های آبگرم است.

oba ahram

چشمه آبگرم میراحمد کجا واقع است؟

در کنار مادر بزرگم نشسته بودم و طبق معمول تسبیحش را در دست داشت و ذکر می‌گفت رو به مادرم کرد و گفت: قربان جدش بشوم تا حالا نشده چیزی از او بخواهم و دست رد بر خواسته‌ام بزند.حرف‌های مادر بزرگم مرا ترغیب کرد در باره امام زاده تحقیق کنم و نمی‌دانستم چطور این کار را کنم فقط می‌دانستم، چشمه‌ آبگرم میر احمد در چهل کیلومتری جاده‌ بوشهر- خورموج از توابع روستای عالی حسینی در شهرستان اهرم (تنگستان) قرار دارد.

به طور کلی، در استان بوشهر چشمه‌های آبگرم متعددی وجود دارد که هر کدام خاصیت متفاوتی دارند. چشمه‌ آبگرم گوگردی میر احمد برای درمان بیماری‌های پوستی، تنفسی، درد اعصاب و روان، درد مفاصل و... مناسب است.این چشمه‌ در جوار آستان امامزاده میراحمد قرار دارد. به دلیل بهاری بودن هوا در فصل زمستان در بوشهر، این مکان همواره میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است. چشمه‌ آبگرم میراحمد، سه چشمه‌ مجزا است که یکی از آ‌نها حدود 500 متر از دو چشمه‌ دیگر فاصله دارد که محلی‌ها به آن «اوگری» می‌ گویند.
این چشمه برای شنا مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد اما باید احتیاط کرد. متاسفانه تا به حال، عده‌ای از مردم به دلیل عدم مهارت شنا و شناخت کافی، در این مکان دچار حادثه شده‌اند. چشمه دارای عمق‌هایی متفاوت است که وسط آن کم عمق بوده و بخش‌های انتهایی‌ آن دارای عمق زیاد است.چشمه آبگرم طبیعی میراحمد تنگستان در مسیر اهرم به بوشهر در منطقه میراحمد از توابع روستای عالی حسینی شهرستان تنگستان قرار دارد و از جاده اصلی حدود یک کیلومتر جاده خاکی دارد.

وقتی پدرم را دیدم یاد خاطره‌ای افتادم که همیشه دایی‌ام برایمان تعریف می‌کند: به یاد دارم 15 یا شاید نهایتاً 16 ساله بودم که همراه پدرم به امامزاده میراحمد برای شستن گوسفندها رفته بودیم و همه مردم نیز به آنجا برای همین کار آمده بودند و جمعیت زیاد بود اصلاً امامزاده خلوت نمی‌شد.کمی به حال خود نشسته بودم تا خستگی در کنم و در این بین جوانی را زیر نظر داشتم که در حال شنا در چشمه بود و آبی به تن می‌زد که بعد دیدم جوان غیر طبیعی دست‌هایش را تکان می‌دهد و بعد از لحظه‌ای کوتاه دیگر اورا ندیدم و کاملاً غیر ارادی به سمت چشمه دویدم به داخل پریدم تا او را نجات دهم ولی دید خوبی نداشتم و هرطرف را می‌نگریستم از او اثری نبود.

در همین حین انگشتان دستی دور پایم پیچیده شد سرم را پایین آوردم و جوان را دیدم اولش بسیار ترسیده بودم اما کم کم حالم جا آمد و به سمت بالا شنا کردم اما نفس کم آوردم گرمای آب نیز به سینه‌ام فشار می‌آورد و تحمل شرایط را برایم سخت‌تر می‌کرد دیگر نایی برایم نمانده بود و جوان که ترسیده بود من را بیشتر به سمت خود می‌کشید و این مانع پیشرویم به سطح آب می‌شد.
آمار حدودی غرق شدگان چشمه میر احمد در سالهای اخیر
دیگر اکسیژن موجود در ریه‌ام به ته رسیده بود و اختیار دست و پایم را نداشتم و در حال تقلا برای کشیدن نفسی عمیق سعی کردم به بالای آب خود را برسانم اما نمی‌توانستم و یک باره وقتی دیگر داشتم تسلیم می‌شدم پدرت دست‌هایم را گرفت تا مرا به بالا بکشد اما جوان همچنان پایم را در دست خود گرفته بود و شدیداً ما را به پایین می‌کشید حالا نه من شنا بلد بودم و نه پدرت و نه آن جوان برای لحظاتی چشمهایم بهم افتاد که خود را معلق در هوا تصور کردم و بعد نیز به هوش آمدم و فهمیدم در لحظات آخر پدر بزرگت ما دو نفر را نجات داد اما آن جوان متاسفانه از دنیا رفت و این اتاق بخاطر شنا بلد نبودن افتاد.بعد از آن با جست و جویی کوتاه در اینترنت توانستم برخی از آمار غرق شده‌ها را در چشمه در سالهای اخیر را بیابم که اعم است از: 26 خرداد سال 1400 خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که بدن بی جان جوان 31 ساله خورموجی در عمق 28 متری و دمای 63 درجه حرارت از اعماق چشمه خارج و تحویل مراجع امدادی و قضایی شد.

رسانه تدبیر و امید نیز 13 اسفند 1398 اعلام کرد: خانم 48 ساله‌ای که در حال شنا بود طبق اظهارات فرد حاضر در صحنه به دلیل وارد نبودن به فن شنا غرق شد و جانش را از دست داد.تسنیم در 27 دی ماه و فارس در 23 دی ماه 1397 نیز نوشت: این هفته شاهد حوادث گوناگونی در چشمه آبگرم طبیعی گوگردی میراحمد تنگستان بودیم که سه نفر نجات یافت و یک نفر نیز غرق شد که جوانی 25 ساله از تبعه افغانستانی بود.خبرگزاری ایسنا در 24 شهریور 1398 نوشت: جوانی 32 ساله به نام (ع-ف) اهل و ساکن شهرستان دشتی بود غرق شد.
افرادی که دچار عارضه قلبی هستند نباید در این چشمه‌ها شنا کنند
و بسیاری که ازقدیم و الایام غرق شدند و نامی از آنها برده نشد از مینی بوسی که توسط پسر بچه‌ای خردسال به دلیل کشیدن دستی درون چشمه افتاد تا اتفاقاتی که نام برده شد.بسیاری از قربانیان از شهرستان‌های مجاور هستند که اطلاعی از این سری موضوعات ندارند و یا از استان‌های همجوار که قصد عزیمت به سمت عسلویه را دارند مثل خانواده همدانی که برای دیدن فرزندشان در عسلویه برای استراحتی کوتاه کنار چشمه رفته بودند ولی دچار حادثه شدند که خوشبختانه اتفاقی برایشان نیفتاد.

به دنبال این اخبار و اتفاقات با محمد حیدری، دهیار روستای عالی حسینی تماس گرفتیم و او نیز در پاسخ به سؤالات ما در خصوص وضعیت این چشمه آب گرم اظهار داشت: در حال حاضر سه چشمه داریم که یک چشمه آن قابل استفاده است و به صورت سرباز حمام می‌کنند و قسمت دیگر نیز کاملاً بیشه زار شده است جای دیگر نیز که بیل مکانیکی حفاری کرده چشمه‌ای به وجود آمده است.حیدری می‌گوید: قسمت جدید که توسط حفاری به وجود آمده گوگرد بیشتری نسبت به بقیه چشمه‌ها دارد و افرادی که دچار عارضه‌های قلبی یا تنگی نفس و بیماری‌های قلبی و عروقی باشند نمی‌توانند در آن حمام یا آبتنی کنند و قسمتی که می‌شود آبتنی کرد هم عمق زیادی دارد و باید با احتیاط از آن استفاده کرد.
اتفاقات میراحمد
او با تأسف عنوان می‌کند: متاسفانه از هرجا برای تعیین عمق این چشمه آمدند نتوانستند عمقش را حساب کنند چون هرچه پایین‌تر می‌روند آب گرم‌تر و رو به داغی می‌رود و اگر اشتباه نکنم تا 22 متر رفته‌اند.دهیار روستای عالی حسینی تاکید می‌کند: برای اندازه عمق باید وارد حفره شوند و یک نفر بیرون طناب بسته شده به فرد درون آب را در دست بگیرد و اگر اعلام خطر کرد او را به بیرون بکشند، برای افرادی که اشراف به این آب نداشته باشد خطرناک است.محمد حیدری در خصوص مینی بوس غرق شده می‌گوید: مینی بوس اگر اشتباه نکنم به صورت زیارتی و سیاحتی به امامزاده می‌آیند و یک پسر بچه اگر اشتباه نکنم حدود چهارسال در آن بوده که دستی را می‌کشد و مینی بوس که خالی از سرنشین بوده و فقط همان پسر بچه در آن بود درون چشمه می افتد و تا مدتها هم کسی نمی‌توانست آن را بیرون بکشد.

حیدری تاکید دارد: حدود دو سه سالی که متولی آن فرمانداری شده نجات غریق در روزهای عید تا 13 بدر مستقر می‌کنیم چون مهمانان زیادی داریم و اگر محافظت نکنیم ممکن است اتفاقات ناخوشایندی را شاهد باشیم چون مردم همه به این آب اشراف ندارند.او می‌گوید: همان چشمه آو گری که گفتم بسیار گوگردی است حدود دو یا سه ماه قبل یکی را درون خود غرق کرد جوانی که اهل خورموج با موتور سیکلت بوده است.این دهیار می‌گوید: علائم هم اگر نصب شود کسی خود را متولی نمی‌داند چون دست ما روستاییان هم نیست و باید از طریق شهرستان با امکانات و زیر ساخت ها جلو بروند و امنیتش را تضمین کنند هر چند که خود میر احمد رئیس شورا و دهیار دارد و باید حرف‌های آن‌ها را هم شنید.
روایتی از چگونگی اطلاع از وجود امامزاده میر احمد
با عباس غریبی یکی از ساکنان این روستا هم صحبت شدیم. عباس غریبی جدای از سمت اداری خود در روستای میر احمد شهرستان تنگستان و به عنوان یک ساکن که از سال 1382 خدمت مردم را می‌کند، می‌گوید: چیزی که من خوانده‌ام امامزاده میر محمد احمدبن موسی است اما دیگر گفته‌اند میر احمد و همین هم ماندگار شده است و جمعیت این روستا حدود 65 تا 70 نفر است که با کوچ عشایر در فصل کوچ بیشتر می‌شود.

او اینگونه روایت می‌کند: بیش از صد سال پیش امامزاده میر احمد به خواب پیرزنی ملقب به مدینه آخوند می‌رود و او را از روستای گلکی بلند می‌کند و به روستای کنونی میر احمد می‌آورد و می گویند کنار سنگ را حفاری کن و گویا به پیر زن هم گفته شده نه از وحوش بترسید و نه از چیز دیگر بلکه اینجا آبادی می‌شود و شما هم در امان خواهید ماند و پیرزن اوایل به صورت سر زدن به قبر امام زاده رفت و آمد می‌کرده است.

بعد از چند وقت آقا به خوابش می‌آید و می‌گوید به همراه خانواده‌ات بیا به همین جا و پیرزن به همراه سه تن از فرزندان پسر و یک دختر و همسر پیرزن به امامزاده می‌آید و ساکن می‌شوند.بعد از سکونتشان واقعاً امامزاده تامین‌شان می‌کند در حدی تأمین می‌شوند که به اقوام خود در روستای پایین‌تر کمک می‌کنند و این همان چیزهایی است که ما شنیده‌ایم.-در خصوص خود چشمه نیز باید گفت دهنه چشمه یکی است پایین این دهنه دو دهنه دیگر وجود دارد اما در اصل یک چشمه اصلی وجود دارد و در این دهنه دو دهنه دیگر به صورت دهلیز مانند وجود دارد یکی آب را به بالا می‌برد و دیگری آب را می‌مکد و به پایین می‌کشد و به گودالی که می‌ریزد می گویند.
یک چشمه دیگر هم هست اما اینطور نیست همه از یک چشمه تشکیل شده است. یک چشمه دیگر هم هست که بیشه زار شده دیگر قابل استفاده نیست.

اگر به فنون شنا آشنا نباشید مثل تکه سنگ افتاده در آب هستید.

چشمه‌ای که کنار امامزاده است، بچه‌های هفت سال به بالا از اینور چشمه می‌زنند و از آن طرف چشمه در می‌آیند نه غرق می‌کند و نه به پایین می‌کشد ولی باید این را در نظر داشت که کسی که به این عمق آب اشراف ندارد و یا شنا بلد نیست مثل تکه سنگی است که درون آب افتاده است و قطعاً برایش خطرناک است و مسلماً خطری ندارد.مدتی هم فنس کشی شده بود اما مردم فنس را قطع کردند و الان در آن شنا می‌کنند و اعتقاد همه بر این است نه تنها خطرناک نیست بلکه برای درمان برخی بیماری‌های مفصلی نیز نوعی درمان است.تعداد کسانی که در آن فوت کردند زیاد نیست شاید سالی یک نفر بوده و جوانی که به تازگی هم غرق شده برای اوگری بوده، که حدود 2 کیلومتر فاصله دارد و اگر هم مونوکسید کربن داشت قطعاً خفه کننده بود و ما اهالی این روستا نمی‌توانستیم در اینجا زندگی کنیم و باید در مورد غرق شدن هم بگویم کسی که در حال غرق است هرچیزی را با خود به پایین می‌کشد و این طبیعی است.اسم این روستا در اصل آب بویی است چون آبش بوی گوگرد می‌دهد ولی مردم سال‌هاست دیگر این اسم را نمی‌گویند و متبرک شده به نام امامزاده میراحمد و روستا را با این نام می‌شناسند.آب اینجا با آب دریا سنگین‌تر است و نباید فردی که به فنون شنا آشنا نیست وارد آب شود چون چهارسال قبل یکی از افراد روستا که یک پا هم ندارد جان یک خانواده همدانی را در آب نجات داد.
در مورد اوگری هم باید گفت بله گاز دارد و 500 متری روستا است و وقتی فرد براثر بی اطلاعی وارد آب می‌شود از گرمای آب خوشش می‌آید و بیشتر می‌ماند و آن گاز باعث گیجی فرد شده و کم کم بدن بی حس و گرخت می‌شود.به گزارش خبرنگار فارس، اگر قرار است در روزهای عید به این مکان زیارتی و سیاحتی زیبا بروید باید این را در نظر بگیرید اگر به فنون شنا آشنایی ندارید به چشمه‌ها نزدیک نشوید و تنها به زیارت و طبیعت گردی بسنده کرده تا اتفاقات دردناکی برای شما و خانوادتان رخ ندهد.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group