شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

طبق جدول زمان‌بندی انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ الی ۹ اسفندماه زمان تبلیغات کاندیداهای راهیابی به مجلس دوازدهم در نظر گرفته شده است. در این گزارش با فرآیند اجرایی این انتخابات آشنا می‌شوید.

به گزارش دیارجنوب، روزهای اخیر لیست نهایی تقاضای بررسی داوطلبانی که به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت نظارت استانی اعتراض داشتند، به پایان رسید و 14912 نفر تأیید صلاحیت گرفتند.
بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات بعد از این اعلامِ نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده، یک مرحله بررسی مجدد هم در قانون در نظر گرفته شده است.
"دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده لیکن شورای نگهبان نظر به عدم تأیید یا عدم احراز دارد" از 21 تا 23 بهمن‌ماه صورت گرفت. بررسی مجدد صلاحیت‌ها تا 30 بهمن‌ماه به‌طول می‌انجامد و بالاخره 1 اسفند 1402 "نظر شورای نگهبان درخصوص ردصلاحیت همه داوطلبانِ ردصلاحیت‌شده" ابلاغ و اسامی نامزدهای تأییدشده منتشر می‌شود.
2 اسفند انتشار آگهی زمان انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور صورت می‌گیرد و مرحله بعد، زمان تبلیغات کاندیداهاست.
3 اسفند تا 9 اسفندماه مهلت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آن‌ها در نظر گرفته شده است.

entekhabat1 j
مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی و تمهیدات آن برای تبلیغات و حرکت به‌سوی عدالت انتخاباتی به تسنیم گفته بود: "طبق قانون در هر استانی هیئت تبلیغات انتخابات استانی تشکیل شده و این هیئت، فهرست امکانات موجود برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی را از دستگاه‌های دولتی و عمومی اخذ و بر استفاده یکسان همه کاندیداها از این ظرفیت‌ها نظارت می‌کند، به‌عنوان مثال ظرفیت‌های شهری تبلیغاتی، سالن‌های اجتماعات و ظرفیت‌های عمومی که همه بتوانند به‌شکل برابر از آن استفاده کنند؛ دراین‌صورت بخش زیادی از هزینه‌های نامزدها کاهش می‌یابد."
هم‌چنین صداوسیما 200 کانال تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته است که با شرایط اعلام‌شده، تبلیغاتِ نامزدها از این بستر صورت خواهد گرفت، ضمناً پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی هم برای این کار به میدان آمده‌اند تا نامزدها بتوانند از این طریق هم خود و هم برنامه‌هایشان را معرفی کنند.
مرحله بعدی در فرآیندهای این انتخابات، امکان انصراف است که 8 اسفندماه در نظر گرفته شده است تا اگر احیاناً یک نامزد قصد انصراف داشته باشد، بتواند درخواست خود را ثبت کند.
10 اسفند نیز طبق قانون، انجام تبلیغات کاندیداها ممنوع اعلام می‌شود و 11 اسفندماه نیز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.
هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام‌الکترونیک برگزار خواهد شد./ تسنیم
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group