شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

علیرضا احمدی خرم صاحبنظر فرهنگی هنری در باب هنرهای تجسمی دشتستان یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب ، متن این یادداشت به شرح زیر است :
هنرهای تجسمی که گاه به آنها هنرهای بصری هم گفته می شود دسته ای از انواع هنرها بشمار می روند که همانطور که طرح گردید از طریق حس بینایی با مخاطب ارتباط برقرار می کنند و در واقع هنرهای دیداری هستند.
از این منظرمجموعه ای از هنرها از جمله معماری، نقاشی ، طراحی، گرافیک، هنرهای دستی،مجسمه سازی و هنرهای تزیینی را می توان در زمره هنرهای تجسمی بشمار آورد.
هنرهای تجسمی از جهات بسیاری بر جوامع تاثیر می گذارند و شاید از هنرهایی باشند که بیشترین حضور را درپهنه ی مواجهات هنری مردم دارند . در این مجال فرصت آن نیست که به تشریح نقش هنرهای تجسمی در حوزه اجتماع سخن به میان آید اما می توان به افزایش گفتگو ،هنردرمانی و بهره مندی از هنر در کاهش آلام و حتی جرائم، ارتقای سواد و دانش شهروندی، ارتقای حس زیبایی شناختی جامعه و حوزه مدیریت شهری اشاره کرد.
با توجه به کلیات مطرح شده توسعه هنرهای تجسمی در هر شهریکی از معیارهای رشد فردی و اجتماعی و از شاخص های مهم فرهنگی و هنری است و توجه ویژه به آن قطعا در میان مدت و بلند مدت به ارتقای دیگر شاخص های شهروندی می انجامد.
دشتتستان به عنوان یکی از مهمترین حوزه های هنرهای تجسمی در استان بوشهر به شمار می آید .سالهاست که به مدد جمعی از هنرمندان تجسمی رویدادهای متعدد هنری در قالب جشنواره ها، مسابقات و نمایشگاه های هنری در برازجان و دیگر شهرستانهای دشتستان برگزار می شود. این رویدادهای ارزشمند هنری واجد دو ویژگی در طی سالهای اخیر بوده اند که هر دو موجب شده امروزه دشتستان در هنرهای تجسمی در استان بوشهر از جایگاهی رفیع برخوردار باشد.

ahmadi khoram

نخست عنصر تداوم است. هنرمندان متولی برگزاری رویدادهای تجسمی دشتستان همواره بر این باور بوده اند که تداوم سالانه ی این رویدادها با تمام سختی ها و مرارت ها حفظ شود. سالانه شاهد بوده ایم که خصوصا نمایشگاه های هنری چه به صورت انفرادی و چه گروهی در برازجان همواره به یک فرایند مستمر تبدیل شده اند و قطعا این رویکرد یک اثر مهم بر جا می گذارد و آن رسوخ هنر در میان مردم و مخاطبین، ارتقای بصری مردم دشتستان نسبت به هنر و میل به دیدن آثار هنری است . ویژگی ای که موجب می شود میل و رغبت گرایش به هنر در بین خانواده ها و خصوصا کودکان و نوجوانان بیشتر شود. از این روی تداوم در برگزاری رویدادهای هنری است که موجب می شود ارتباط مردم با هنر منقطع نگردد .
دومین ویژگی هنرهای تجسمی دشتستان در طی سالهای اخیر جلب و جذب هنرمندان نوپا است . هنرمندانی که گام های آغازین خود را در مسیر هنر بر میدارند. صاحب ذوق و قریحه اند. به تازگی پای در راه حضور در عرصه های اجتماعی می نهد و میل و شوق دیده شدن ، ارزیابی و قضاوت.اینها آیندگان هنر هستند و بس مهم است که در ابتدای کار جامعه چگونه هنر آنها را می نگرد؟ عنصر تشویق و تقدیر از عناصری است که خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی در پیشبرد و هدایت هنرمند در مسر هنر و در ادامه یا قطع ارتباط او با هنر بسیار موثر است و رویدادهای هنری ای که فارغ ازحضور نخبگان هنر مجالی برای حضور هنرمندان تازه کار و نوپا را می دهند در واقع در ادامه ی حضور او در عرصه هنر بسار نقش آفرین هستند و از این حیث یکی از دلایل مشارکت بسیار زیاد هنرمندان در رویدادهای هنری برازجان را باید در این نگاه جستجو کرد که آثار هنرمندان تازه کار با ارزیابی های لازم وارد عرصه اجرا گردد و از دل آن نقد و تحلیل شود و قوت و ضعف آن ارزیابی گردد .
از سویی دیگر افتخار آفرینی هنرمندان دشتستانی در رویدادهای استانی، ملی و گاه بین المللی در سالهای اخیر چشمگیر و موجب نفوذ ارزشهای هنری در بین آفرینش های هنری گردیده است. این حضور در عرصه های هنری طبعا موج افزایش حضور هنر در بعد منطقه ای برای هنرمندان خواهد بود و تجربیاتی که حضور آنان در مجامع هنری به همراه خواهد داشت چراغی فراروی هنرمندان آینده خواهد بود.
وجود نگارخانه ای استاندارد از نظر کمی وکیفی نخستین و مهمترین مطالبه هنرمندان تجسمی است . نگارخانه ای که بتواند پاسخ گوی این حجم از تولیدات هنری باشد. شاید تنها در بعد استانی نمایشگاه های تجسمی دشتستان هربارمیزبان حدود 200 اثر هنری از هنرمندان استانی باشند که قطعا یک نگارخانه مجهز و دارای فضای کافی این نیاز را مرتفع می کند . کمااینکه دشتستان آمادگی دارد میزبان نمایشگاه های ملی تجسمی باشد و این قابلیت را در برخی از نمایشگاه های برگزار شده علی رغم فضای اندک به اثبات رسانده است.
از طرفی اقتصاد هنر امروزه یکی از مهمترین حوزه هایی است که در سطح جهانی طرح است و وجود سازوکار مناسب برای ارائه و عرضه آثار هنری هنرمندان دشتستان و چه بسا استان بوشهر می تواند چرخه اقتصاد هنری را به چرخش در بیاورد و هم هنرمند بخشی از هزینه های خود را جبران کند و هم سود دهی حاصل از تلاش خود را حس کرده و به ادامه هنر تشویق شود. این کار از طریق راه اندازی بازار های محلی و اختصاص مکان های عرضه ی دائمی آثار و تولیدات هنری و واگذاری آن به اهالی هنر قابل اجراست.
هنرهای تجسمی دشتستان شایسته است .شایسته توجه و همتی والا برای آنکه از دل آن نام دشتستان همواره به نیکی در فرهنگ و هنر همانگونه که اکنون نیز هست یاد شود.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group