شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از مولکول های مبتنی بر کربن در اتمسفر یک سیاره مملو از آب در خارج از منظومه شمسی رصد کرده که احتمالا نشان دهنده وجود حیات در آن است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از اسپیس، این سیاره خارج از منظومه شمسی که K۲-۱۸ b نامیده می شود یک هدف مهم برای ستاره شناسان در جستجوی حیات ورای منظومه شمسی هستند زیرا تحقیقات و مشاهدات پیشین با تلسکوپ فضایی هابل حاکی از آن است که سیاره احتمالا یک اقیانوس یا جهانی از مملو از آب مایع باشد. شعاع سیاره K۲-۱۸ b حدود ۲تا ۳ برابر بزرگتر از زمین است که در فاصله ۱۲۰ سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد.

نتایج بررسی های جدید نشان دهنده ردی از دی اکسید کربن و متان در اتمسفر K۲-۱۸ b بدون وجود آمونیاک است. این امر احتمالا حاکی از آن است که یک اقیانوس آب زیر اتمسفر غنی از هیدروژن سیاره وجود دارد.

manzone shamsi

نیکو مدهوسودهان مولف ارشد پژوهش از دانشگاه کمبریج در بیانیه ای اعلام کرد: یافته های ما اهمیت محیط های قابل زیست در جستجو برای حیات در نقاط دیگر را نشان می دهد. به طور معمول تحقیق درباره حیات روی سیاره های خارج از منظومه شمسی روی سیاره های صخره ای کوچک تر متمرکز است اما سیاره های مملو از آب بزرگتر برای مشاهدات اتمسفری مناسب تر هستند.

حجم K۲-۱۸ b حدود ۸.۶ برابر زمین است. این سیاره در فاصله ای از ستاره سرد منظومه خود قرار دارد که از حیات پشتیبانی می کند. K۲-۱۸ b نمونه ای از یک سیاره است که اندازه آن مابین زمین و نپتون است.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group