شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه رایگان ۱۲میلیون ایرانی و افزودن ۱۵ هزار ۹۳۹ تخت بیمارستانی به مراکز درمانی کشور از مهمترین دستاوردهای نظام سلامت در دولت مردمی است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی روز شنبه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح دستاوردهای نظام سلامت در دولت سیزدهم که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از بزرگترین دستاوردهای بعد از انقلاب سلامت است، دولت مردمی دوران همه گیری کرونا خدمات ارزنده ای به کشور ارائه داد، بطوریکه با روی کار آمدن این دولت روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونایی به مراکز درمانی مراجعه می کردند، روزانه بیش از ۷۰۰ مرگ و میر داشتیم و کسب و کار مراکز آموزشی متوقف بود،نزدیک به ۵۰ همت بدهی و ۷۰۰ میلیون یورو تعهد وزارت بهداشت وجود داشت ، با تلاش های دولت این مسائل برطرف شد.

وی اظهار داشت: برای درمان کرونا کمیته علمی کرونا با حضور بیشتر از ۶۰ نفر از اساتید پزشکان تشکیل شد ، فقط ۱۸ میلیون واکسیناسیون در گروه پزشکی، افراد پرخطر و سالمندان انجام شده بود که با حمایت دولت سیزدهم ، ۱۶۰ میلیون دز واکسیناسیون انجام شد ، قبل از دولت مردمی۱۲۲ هزار فوتی داشتیم، از آذر ۱۴۰۰ تاکنون فقط ۲۲ هزار مورد مرگ و میر گرونایی در کشور ثبت شد و این از دستاوردهای واکسیناسیون بود .

وزیر بهداشت ادامه داد: تمامی مراکز، بسیج و هیات ها وارد عمل برای انجام واکسیناسیون شدند در روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن تزریق می شد و این سرعت واکسیناسیون در زمان کوتاه با کاهش مرگ و میر همراه و محدودیت ها و قرنطینه ها برداشته شد با توجه به اینکه ۳۰۰ شهید سلامت در این دوران داشتیم هیچ بیماری روی زمین نماند.

ایران کشور موفق در کنترل کرونا در منطقه مدیترانه شرقی
عین اللهی از ایران به عنوان کشور موفق در کنترل کرونا در منطقه مدیترانه شرقی نام برد و گفت: تولید ۶ نوع واکسن کرونا و امکانات تهیه واکسن برای وقوع احتمالی سایر بیماری‌ها در آینده در کشور فراهم و کیت های تشخیص اومیکرون نیز تهیه شد.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به افزایش ۲ برابری تخت های ای سی یو اطفال ، گفت: این میزان به هزار و ۵۰ تخت رسید و واکسیناسیون رایگان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اتباع بیگانه در حوزه کرونا انجام شد.

مقام عالی وزارت بهداشت تصریح کرد: ۱۲ میلیون نفر در ۵ دهک نخست جامعه که فاقد هر گونه بیمه پایه سلامت بوده زیر چتر حمایت بیمه قرار گرفتند وفرانشیز درمانی این دهک ها صفر شد و دستورالعمل بیمه روستایی و عشایر تدوین و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد.

عین اللهی افزود: برای ساماندهی بازار دارویی با رویکرد حذف رانت و فساد ناشی از ارز چند نرخی و انتقال یارانه دارو به زنجیره دارویی کشور، طرح دارویار در دولت سیزدهم اجرا و عملیاتی شد که تاکنون موفق عمل کرده و همچنان ادامه دارد.

وی، بیمه رایگان ۳ ماهه همه ایرانیان فاقد بیمه، قیمت گذاری جدید اقلام تولید داخل ،اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک، انجام ۲ هزار پروژه بهداشتی جدید با زیر بنای بیش از ۱۰۸ هزار متر مربع و تکمیل ۴ هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشت، تشکیل قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع و تکمیل برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از دی ماه ۱۴۰۱، اجرای طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع از اردیبهشت سالجاری با اولویت مناطق محروم ،رایگان شدن خدمات بستری در استانهای کردستان ، بوشهر و خراسان جنوبی به منظور دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم ،تشکیل قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، توسعه و ساخت خوابگاه‌های متاهل دانشجویی،کاهش نوبت کاری و شب کاری مادران باردار شاغل و دانشجو،ارائه تسهیلات انجام رایگان زایمان طبیعی، ایجاد شبکه ناباروری در کشور و رونمایی از باروری سالم را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی عنوان کرد.

عین اللهی اظهار داشت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال در دولت سیزدهم عملیاتی شد و یک دستاورد مهم برای ما محسوب می شود .

تجهیز پروژه های درمانی تا پایان سال

عین اللهی اظهار داشت: تجهیز و توسعه پروژه های درمانی جدید از جمله بخش های بیمارستانی، کلینیک ویژه و تخت های ای سی یو و انجام ۴۹۴ پروژه درمان از دیگر دستاوردها بوده بطوریکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ ، ۵۲ پروژه داشتیم و در دولت مردمی به ۱۰۶ پروژه افزایش یافت.

وی، افتتاح کلان بیمارستان های مهدی و غدیر، تجهیز بیمارستان فیروز آبادی، توزیع عادلانه خدمات سلامت در حوزه درمان نیز از دیگر دستاوردها بوده و تا به امروز ۱۵ هزار تخت به مراکز درمانی افزوده و مجوز سرمایه گذای خارجی به مبلغ هزار میلیارد تومان صادر شده است .

تامین ذخایر استراتژیک برای جبران کمبودهای دارویی

عین اللهی تصریح کرد: برای جبران کمبودهای دارویی، اختصاص یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی بر اساس انعقاد تفاهم نامه با بانک مرکزی انجام شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز سازمان برنامه و بودجه برای تامین دارو اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز توسط بانک مرکزی در حوزه دارو تامین شده تا با این اعتبارات ذخایر استراتژیک برای جبران کمبودهای مقطعی ایجاد شود زیرا این کمبودها در برخی مقاطع وجود دارد.

وزیر بهداشت یادآور شد: همچنین در راستای تامین دارو مجلس شورای اسلامی ۹ درصد ارزش افزوده به صفر رسیده و عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافت.

وی در مورد ایجاد بیمارستان مدرن در شهرهایی غیر از تهران و شهرهای بزرگ، گفت: در شهرهای دیگر نیز به خصوص جنوب تهران حلقه ای از تکمیل و ایجاد مراکز درمانی را داریم وتوسعه و گسترش تخت های بیمارستانی فقط به شهرهای بزرگ ختم نمی شود.

وی اظهار داشت: اولویت اول ما به پروژه هایی است که بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده بود و ۵ هزار ۴۰۰ پروژه داریم که هزار و ۴۰۰ طرح در دست تکمیل است و علاوه بر آن همچنین از منابع استانی ۳۰ همت برای تکمیل آنها نیز استفاده شده است.

ارائه خدمات بهداشتی در اربعین حسینی

وی در مورد خدمات وزارت بهداشت در اربعین حسینی گفت: در شلمچه مرکز درمانی بزرگ سردار شهید سلیمانی داریم و نیروهای داوطلب با عشق و علاقه بدون هیچ گونه دریافتی فعالیت می کنند و امسال بیشتر تمرکزمان را در اعزام نیرو گذاشتیم.

وی اظهار داشت: سیاست ما در اربعین ایجاد سازه است و برای رفع گرمازدگی کارهای گسترده ای انجام شده و وزیر بهداشت عراق قول همه همکاری‌ها را داده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت آمادگی خود را برای حضور هر کدام از نیروهای سلامت در اربعین اعلام می کند، سال گذشته هزار و ۳۷۰ کادر درمان و ۲۷۵ پزشک در مراسم اربعین شرکت کرده بودند و به مردم توصیه می کنیم با توجه به گرمای شدید در امسال، حتما شب ها پیاده روی داشته باشند و راههای مقابله با گرمازدگی را آموزش ببینند.

وی خوردن مایعات فراوان را به زائران حسینی توصیه کرد و افزود: کادر پزشکی ما کارت شناسایی دارند و از دولت عراق می خواهیم از افراد فاقد پزشک برای انجام کارهای درمانی خودداری کنند .

دیدارهای دوجانبه با ۲۰ کشور دنیا

وزیر بهداشت با اشاره اینکه طی ۲ سال اخیر دیدارهای دو جانبه با ۲۰ کشور دنیا انجام شده است، گفت: حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطلوب بوده و دیدارهای دو جانبه طی ۲ سال اخیر با ۲۰ کشور دنیا در جهت تقویت دیپلماسی سلامت و تحکیم روابط با کشورهای دیگر انجام شد.

عین اللهی تصریح کرد: درسفرهای اخیر که به کشورها داشتم در بحث صادرات دارو که مازاد داریم از جمله داروهای تقویتی، در بخش وتجهیزات پزشکی و انتقال تجارب شرکت های دانش بنیان که پیشرفت های خوبی داشتیم، تفاهم نامه هایی با کشورهایی آفریقایی انجام شده است.

به گفته وی، توافقات در زمینه تبادل استاد و دانشجو در کشورهای مختلف انجام شده و با توجه به اینکه بورکراسی اداری در حوزه واردات دارویی ایران به تاجیکستان لغو شده ، صادرات ما در این بخش وسیع تر می شود و تربیت مدیران نظام سلامت ، ارایه راهنماهای بالینی و گردشگری سلامت از جمله تفاهم نامه ها ی با کشورهای همسایه است.

معاینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به معاینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر درمرکز درمانی ایران، گفت: در سفرهای اخیری که به کشورهای مختلف داشتم قرار شد یک رایزن سلامت در این کشورها مستقر شود تا خدمات درمانی افزایش یابد .

bime

سهم ۵۰ درصدی پرستاران در استخدام‌های جدید وزارت بهداشت

وزیر بهداشت تاکید کرد: در جذب مجوز اخیر کادر درمانی سهم پرستاران حدود ۵۰ درصد است. از طرفی طبق قانون طرح نیروی انسانی، نیروها موظف هستند مدتی طرح داشته باشند و آن هم یکی از منابع تامین نیروی ما بوده و از ۷۰ هزار نیروی تبدیل وضعیت شده هم تعداد زیادی پرستاران هستند.

عین اللهی افزود: تحریم یک تیغ دو لبه است که از یک سو سبب شد تا دانشمندان ما به فکر تقویت اقدامات افتادند و امکان صادرات آنها هم به وجود آمد.

وی گفت: از سوی دیگر مشکل تامین دارو هم وجود داشت و در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل هم این موضوع اعلام شد که تحریم‌ها حرکتی ناجوانمردانه است. ما از طرق مختلف سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تامین وسایل و دارو داریم و از دو کشور چین و هند هم ممنون هستیم که به ما کمک کردند.

عین اللهی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور در بخش خصوصی و ۴۰ درصد دربخش دولتی عمومی تامین می‌شو، اظهار داشت: در برخی استان‌ها حتی یک کارخانه داروسازی نداریم و اخیراً در نشست استانداران، اعلام آمادگی کردیم برای ساخت کارخانه داروسازی کمک کنیم.

کاشت رایگان حلزون شنوایی

به گفته وزیر بهداشت، کاشت حلزون شنوایی رایگان انجام می‌شود و هیچ بیماری در صف انتظار قرار ندارد.

عین اللهی، توزیع ۷۵ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم، برداشتن، سقف کارانه در مناطق محروم، کاهش مالیات آنها، حمایت از بیماران صعب العلاج با ایجاد صندوق با اعتبار هفت هزار میلیارد تومان را از دیگر دستاوردهای نظام سلامت در دولت مردمی بیان کرد و گفت: در ۲ سال اخیر ، ۵۳ مرکز دندانپزشکی دولتی، توزیع ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی در مناطق کم برخوردار، تجهیز ناوگان اورژانس کشور، جذب ۲۵ هزار نیروی جدید ، ایجاد سامانه برخط قیمت گذاری دارو انجام شده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در حوزه گردشگری سلامت نیز ۲۴۰ بیمارستان کشور مجوز پذیرش بیماران خارجی را دارند و در جلسه‌ای که با حضور وزرای امورخارجه و گردشگری داشتیم ، برای پیشبرد برنامه‌های گردشگری سلامت توافقاتی شده است.

عین اللهی با اشاره به ارایه خدمات به اتباع خارجی ، گفت: کمیساریای عالی پناهندگان بابت هر یک از اتباع افغانستانی ۱۰ دلال هزینه به ما می‌دهد، در حالی که ما حداقل ۵۰۰ دلار هزینه می‌کنیم.

وی بر ضرورت هماهنگی بیشتر وزارت بهداشت دولت امارات اسلامی با وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات سلامت به اتباع تاکید کرد و اظهار داشت: انتظار داریم دولت امارات اسلامی برای تکمیل مراکز درمانی در افغانستان تلاش کند تا مشکلات در این حوزه کمتر شود.

عین اللهی در پاسخ بر سووالی مبنی بر طولانی شدن روند درمان سوری در ایران و تمدید روادید، گفت: در حال حاضر برای بیماران عراقی و ترکیه، ویزا را برداشته ایم و انتظار می‌رود همین رویه برای مردم سوریه ایجاد شود.

کشف پادزهر قرص برنج تایید نشده است

وزیر بهداشت درباره انتشار خبری مبنی بر کشف پادزهر قرص برنج توسط یک دانشمند ایرانی گفت: موضوع کشف پادزهر قرص برنج هنوز به تایید وزارت بهداشت نرسیده است و مرجع اصلی اخبار و رویدادهای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و مردم به شایعات توجهی نکنند.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group