شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

یک فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان با اشاره به شیوع اسهال و استفراغ در فصل تابستان، به بیان راهکارهای درمان این بیماری پرداخت.

به گزارش دیارجنوب، دکتر جبارعلی صفایی روز یکشنبه در این خصوص گفت: با توجه به شروع فصل تابستان و شیوع اسهال و استفراغ در این فصل بخصوص در کودکان، لازم است همه افراد آشنایی مختصری با علایم و مدیریت درمان این پدیده داشته باشند.
صفایی با بیان اینکه بسته به مدت زمان طول کشیدن علایم، اسهال انواعی دارد که شامل حاد، پایدار، مزمن و … می باشد، اظهار کرد: بیشتر اسهال‌ها از نوع حاد هستند و معمولا چند روز طول می کشند و در موارد معمول(غیر مسافرتی) اکثرا علت ویروسی دارند و نیاز به درمان ضدویروسی و یا آنتی بیوتیک ندارند.

koodak bimari
وی با بیان اینکه در این نوع از اسهال‌ها فقط باید مایع و الکترولیت از دست رفته طی پروسه اسهال جایگزین و جبران شود، گفت: در این مورد باید رژیم خاصی برای کنترل اسهال رعایت شود که برخی از موارد آن شامل مصرف مایعات، او آر اس، ماست، دوغ و آبمیوه طبیعی( شکر اضافه نشود) و نیز اجتناب از مصرف شیرینی جات از جمله آب قند، نبات داغ، نوشابه، آبمیوه صنعتی و … می‌باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با عنوان اینکه یکی دیگر از علل اسهال، مسمومیتهای غذایی است، گفت: این نوع اسهال بر اساس زمان وقوع ممکن است بعلت مواد شیمیایی، سموم ترشح شده از برخی باکتریها، حمله خود باکتری به روده و … باشند که در چنین مواردی نیز اغلب نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نبوده و تنها جایگزینی مایعات کفایت می‌کند.
به گفته صفایی عامل اصلی اکثر اسهال های آبکی یا اسموتیک( از نظر قوام مدفوع ) نیز ویروس ها هستند که از انواع شایع آن «روتاویروس» است که بیشتر از نوع اسموتیک بوده که در کودکان کم سن و سال اتفاق می افتد و با استفرغ و تب شروع شده به دنبال آن اسهال به دفعات زیاد رخ می دهد که در این نوع اغلب این بیماران علیرغم اسهال به ظاهر شدید، سرحال هستند و بجز دادن مایع و رژیم اسهالی اقدام خاصی نیاز ندارند.
صفایی به یک نوع اسهال در فصل تابستان تحت عنوان اسهال مسافران اشاره کرد و گفت: اغلب اسهال های رخ داده هنگام مسافرت بعلت باکتریها هستند و علیرغم علل باکتریال، در بیشتر موارد نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارند( بجز در موارد خاص که کمتر شایع هستند و پزشک میتواند آنها را تشخیص دهد ) و جایگزینی مایعات و الکترولیت‌ها کافی می باشد.
صفایی رعایت بهداشت عمومی از جمله شستشوی دست، دفع استاندارد مدفوع و جلوگیری از تماس مدفوع با دست و دهان کودک و … را در کنترل و درمان اسهال مهم دانست.
وی در ادامه به بیان برخی نکات مهم در مدیریت اسهال پرداخت و تاکید کرد: در سن زیر دو سال و مخصوصا زیر شش ماه، در صورت بیحالی، شیرنخوردن، تب بالا، مشاهده خون در مدفوع و استفراغ نگران کننده حتما باید به پزشک مراجعه شود.
صفایی همچنان تاکید کرد: در صورت مشاهده نشانه های کمبود مایع در کودک شامل خشکی دهان، کم شدن ادرار، کم شدن اشک، چروکیدگی پوست بخصوص در ناحیه شکم، گودافتادگی چشم‌ها، بیقراری، کاهش اشتها مخصوصا عدم احساس تشنگی و … نیز به پزشک مراجعه شود./ ایسنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group