جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از اجرا طرح جامع کنترل سیلاب در منطقه شبانکاره دشتستان خبر داد و گفت: این طرح در آستانه تکمیل است با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان ساخته شده و تا مهرماه امسال تکمیل و قابل بهره‌برداری است.

به گزارش دیارجنوب، جمشید تویل در بررسی روند اجرایی ‌طرح کنترل سیلاب در منطقه شبانکاره دشتستان با اشاره به اینکه روند ساخت 5 سد در استان بوشهر تسریع یافته است اظهار داشت: سد دالکی، باغان، دشت پلنگ، باهوش، خاییز از جمله سدهای استان است که تکمیل آنها نقش تاثیرگذاری در توسعه و پیشرفت استان در اجرا طرح‌ها دارد.
وی به طرح کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان پرداخت و تصریح کرد: این طرح با هدف کنترل سیلاب و کاهش خسارات به اراضی کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، تأسیسات زیربنایی و شبکه‌های آبیاری در سال 1398 آغاز شد.
تویل، حجم کنترل سیلاب این طرح را افزون بر 300 هزار مترمکعب دانست و خاطر نشان کرد: پیک سیلاب کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان به صورت کنترل شده و از طریق لوله‌های تعبیه شده در بدنه تخلیه می‌کند.

sad shabankare
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: این بند از نوع بتنی غلتکی و حجم عملیات بتنی آن 9 هزار و 500 مترمکعب است که شامل بدنه، حوضچه آرامش و سرریز است.
وی اعتبار این پروژه را 12 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه هم اکنون 95 درصد است و بر اساس برنامه‌ریزی، در پایان مهرماه و پیش از شروع بارندگی‌های پاییز، امکان کنترل سیلاب‌ها را دارد.
تویل با اشاره به سیمای طرح جامع کنترل سیلاب در مسیل‌های شبانکاره اظهار کرد: ویژگی زمین‌شناسی و اقلیمی جنوب رشته کوه زاگرس، بخش شبانکاره را به منطقه ای مستعد سیلاب تبدیل کرده و به همین منظور مطالعات جامع کنترل سیلاب در این منطقه انجام شده است.
وی افزود: نتایج مطالعات بیانگر ضرورت ساخت 18 سازه کنترلی و ذخیره‌ای در منطقه شبانکاره دشتستان است و بر اساس اولویت‌بندی انجام شده 3 سد تأخیری در محورهای مختلف به عنوان اولین سازه‌های این طرح به مرحله اجرا در آمده است.
تویل اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش های بی وقفه تیم‌های اجرایی پروژه‌ها، بند محور 12 در سال 1398 و بند محور 14 در سال 1399 به بهره‌برداری رسید و بند محور 10 نیز در آخرین مراحل ساخت قرار دارد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: 3 سد عنبری، ذکریایی و لایپه نیز از جمله سدهای مخزنی پیش‌بینی شده در این طرح جامع هستند که در صورت تأمین اعتبار، عملیات اجرایی آنها نیز به سرعت آغاز می‌شود./ تسنیم

استان بوشهر

Template Design:Dima Group