جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت محصول خرما از سطح ۳۱ هزار هکتار نخیلات مثمر این استان خبر داد.

به گزارش دیارجنوب، سمیه فرح بخش مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تا پیش از وقوع سامانه بارشی مونسون و بروز خسارت به محصول نخیلات برداشت ۱۷۰ هزار تن خرما در استان بوشهر پیش بینی شده بود، اما با بارش‌های مرداد ماه میزان تولید به ۱۶۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی استان بوشهر رقم کبکاب، ۱۵ درصد زاهدی و ۱۵ درصد نیز سایر ارقام است، افزود: پیگیرهای لازم برای بهبود وضع بازار خرما از جمله تامین تسهیلات سرمایه در گردش ارزان قیمت، مشوق‌های صادراتی، رایزنی با بازارهای هدف برای کاهش تعرفه واردات از سوی این سازمان انجام شده است.

bardashte khorma ph
وی با عنوان به اینکه برداشت محصول خرما در استان بوشهر از اوایل شهریور آغاز و تا اوائل آبان ادامه دارد، ادامه داد: خرمای این استان به دلیل کیفیت و تنوع ارقام، ظرفیت صادرات محصول به میزان ۳۰ هزار تن را دارد، این درحالی است که در سال‌های اخیر به صورت میانگین سالانه بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تن خرما از این استان به کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، افغانستان، هند، پاکستان و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
فرح بخش عنوان کرد: هزینه تولید یک کیلو گرم خرما در استان بوشهر را ۱۶ هزار تومان است و در زمان حاضر۶۴ واحد سردخانه به ظرفیت ۵۰ هزار تن در استان بوشهر تامین شده است.
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه خشکسالی، وجود برخی آفت ها از جمله آفت چوبخوار و بارش‌های اخیر باعث بروز خسارت‌ به نخیلات این استان شده است، یادآور شد: در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱، حدود ۱۲ هزار هکتار از سطح نخیلات استان بوشهر معادل دو میلیون و ۴۰۰ اصله از نخیلات استان بیمه شده‌اند که این رقم نسبت به ۲۴هزار هکتار سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.
سمیه فرح بخش تصریح کرد: تاخیر در پرداخت غرامت به نخلداران باعث کم رغبتی آنان به بیمه کردن نخیلات آنها شده است./ فارس

استان بوشهر

Template Design:Dima Group