سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

سرپرست معاونت بهداشتی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تغییر نگرش‌ها امروز میزان باروری به ۱.۴ تا ۱.۶ درکشور و در این استان کمتر از ۱.۴ اعلام شده که نگران کننده است.

به گزارش دیارجنوب، قاسم برجویی فرد صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد میانگین تعداد فرزندانی که در استان بوشهر متولد می‌شوند، کمتر از افرادی است که فوت می‌کنند با این وضعیت جمعیت این استان کاهش پیدا می‌کند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآورشد: این درحالی است که نرخ باروری در سال ۱۳۶۹ که "شعار فرزند کمترزندگی بهتر" مطرح بود بین ۵تا ۶ اعلام می‌شد.
برجویی فرد با بیان اینکه کاهش جمعیت در رونق اقتصادی تأثیر منفی زیادی دارد اضافه کرد: برای اینکه جمعیت ثابت بماند هر زوج به‌طور متوسط باید ۲.۱ بچه به دنیا بیاورند که به آن میزان جایگزینی جمعیت گفته می‌شود که امروز این عدد در استان بوشهر ۱.۴ و میزان خطرناکی است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰، در یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمندان ایران به طور تقریبی ۲ برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است.

barjooei oloompezeshki
برجویی فرد افزود: کشور ما سال‌ها از جمعیتِ جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است با تقویت نرخ باروری برای حفظ این ثروت حیاتی تلاش و برنامه ریزی کرد.
وی تاکید کرد: پدیده سالمندی بد نیست اما نباید این جمعیت از جمعیت جوان جامعه بیشتر باشد چرا که جمعیت جوان به‌عنوان نیروی مولد و یکی از پایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی - اجتماعی کشورها و از عوامل مهم اقتدار به شمار می‌رود که باید همواره وجود داشته باشد.
ازدواج دیرهنگام از تهدیدهای جمعیتی در استان بوشهر
به گفته برجویی فرد بهترین سن ازدواج ۲۰ تا ۲۲ سال است این درحالی است که امروز میانگین سن ازدواج در کشور نزدیک به ۲۸ تا ۳۰ سال است و استان بوشهر بالاترین سن ازدواج را بعد از استان تهران دارد.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۶۸ درصد بانوان در سال ۹۰ سه سال بعد از ازدواج اولین فرزند خود را به دنیا می‌آوردند این درحالی است که امروز ۵۷ درصد زنان در استان بوشهر اولین فرزند خود را پنج سال بعد از ازدواج به دنیا می‌آورند.
به گفته برجویی فرد ناباروری یکی از دلایل دیر فرزند دار شدن زوج‌هایی است که با توجه به سن بالا و بعد از طی فرایند ناباروری این افراد تنها صاحب یک فرزند می شوند و امکان تولد فرزند دوم بسیار کم است.
وی یادآور شد: میزان شیوع عمری ناباروری اولیه در زنان در استان بوشهر ۱۴.۵ و ثانویه ۱۸.۶ است و این استان در بین استان‌های با شیوع بالای ناباروری قرارگرفته است.
برجویی فرد با بیان اینکه براساس آمار رسمی ۱۶ درصد جمعیت استان بوشهر نابارور هستند گفت: این استان از نظر شیوع بالای ناباروری اولیه، چهارمین استان کشور و از نظربالا بودن ناباروری ثانویه استان نهم کشور است.
وی تاکید کرد: ازدواج دیر هنگام و به تاخیر انداختن فرزند آوری از مواردی است که امروز باید مورد توجه قرار گیرد و گروه‌های روانشاسان باید برای اقناع سازی جوانان در مورد ازدواج در سن مناسب و کمتر از ۲۸ تا ۳۰ سال و در کنار آن زود بچه دار شدن تلاش کنند.
این مقام بهداشتی ادامه داد: در بسته حمایتی جوانی جمعیتی یکی از مواردی که به آن پرداخته شده ناباروری است و بیمه سلامت به عنوان متصدی ناباروری معرفی شده و همه بیمه ها ذیل بیمه سلامت بحث ناباوری را پوشش می‌دهند.
تک فرزندی مشکلی که جمعیت را تهدید می کند
به گفته برجویی فرد امروز با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بحث تک فرزندی بیشتر در بین خانواده ها رواج یافته که این مساله تهدیدی برای جمعیت به شمار می رود.
وی تاکید کرد: تک‌فرزندی علاوه بر اینکه کودکان را از داشتن عمه، خاله، دایی و عمو محروم می کند گاهی منجر به توقعات غیرمنطقیِ والدین از فرزند خود می‌شود زیرا که کل عشق و آرزو و امید والدین در وجود یک فرزند جمع می‌شود.
دانش آموزان همیار جمعیت
برجویی فرد افزود: امروز برای مقابله با پدیده تک فرزندی با همکاری آموزش و پرورش تلاش شده از دانش آموزان در قالب همیار جمعیت استفاده شود تا با ایجاد یک روان شناسی موثر خود فرزندان متقاضی داشتن برادر و خواهر از والدین خود شوند.
وی تاکید کرد: با تشویق خانواده ها به فرزند آوری باید تلاش کرد کودکان تجربه خانواده شاد را از دست ندهند و همچنین از خلاء تک فرزندی نیز خارج شوند.
برجویی فرد اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در استان بوشهر باید به دور از کار نمایشی و شعاری دست‌ به دست هم دهند و برای افزایش جمعیت تلاش کنند.
وی اظهار کرد: سیاست‌های جمعیتی باید با دو هدف شکل بگیرد گروهی در کشور به دلیل مشکلات معیشتی، توان پایینی برای فرزند آوری دارند که سیاست‌گذار باید در اقدامات خود به صورت ویژه به این قشر توجه کند.
برجویی فرد یادآور شد: گروه دیگری از مردم هستند که توان اقتصادی بالایی دارند ولی به دلایل فرهنگی مایل به فرزند آوری نیستند، در مورد این گروه نیز لازم است برای ترغیب فرزند آوری اقدامت فرهنگی و تبلیغی صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: هرچند مسائل اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما امروز با تدوین قانون جوانی جمعیت به عنوان یک قانون مترقی بسته مفیدی برای حمایت از فرزندآوری و جوانی جمعیت است که اجرای همه بندهای آن از جمله وام ودیعه مسکن، حق اولاد، دادن زمین به خانواده های دارای سه فرزند به بالا و خودرو باید از سمت رسانه ها مطالبه شود.
برجویی فرد تاکید کرد: با توجه به شرایط می‌طلبد مجموعه دولت و حکمرانی سیاسی این نکته را در نظر بگیرد که سرمایه گذاری کردن در بحث جمعیت یک سرمایه گذاری با بهره وری بالاست که ۲۰ سال آینده نتیجه آن را در رشد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتدار و امنیت کشور خواهیم دید.
وی گفت: بوشهر از استان‌های پیشرو در مساله تجرد قطعی (افرادی که سن ازدواج آنها گذشته و دیگر ازدواج نمی کنند) و طلاق است که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.
برجویی فرد افزود: امروز ازدواج دیرهنگام، تاخیر در باروری، ناباوروری بالا و طلاق عوامل موثر بر جمعیت است که در استان بوشهر این موارد بر رشد جمعیت تاثیر منفی گذاشته و باید تلاش کرد همانند دیگر کشورها با تغییر در شاخص های جمعیتی از تله جمعیتی (پیری ) رهایی یابیم.
۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت با عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شده و به دلیل اهمیت این هفته امسال "شعار ایران جوان بمان" انتخاب شده است./ فارس

استان بوشهر

Template Design:Dima Group