سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

گمانه‌ زنی‌ها به تغییر ساختار شبکه‌های تلویزیونی هم رسیده، باید دید این اتفاقات با حضور شاه‌آبادی رقم می‌خورد و یا با حضور شخص جدیدی در ساختمان ۱۳ طبقه صدا و سیما، هم چینش و ترکیبِ مدیران سیما و هم ساختار آن تغییراتی خواهند داشت.

به گزارش دیارجنوب به نقل از تسنیم، گمانی زنی ها درباره حضورِ مدیران جدید در سیما ادامه دارد. مدیرانِ تلویزیونی که قرار است به زودی جایِ خودشان را به افرادِ‌ جدید بدهند و تغییراتی که قرار است در ساختارِ سیما اتفاق بیفتد. زمزمه‌هایی که دو سالِ گذشته هم برای حضورِ حمید شاه آبادی به عنوان معاونِ سیما پس از چند هفته گمانه‌زنی رسانه‌ای او را از ساختمان معاونت صدا به ساختمان معاونت سیما رساند.
این بار در کنارِ گمانه‌زنی‌های تغییرات در شبکه‌های تلویزیونی، ظاهرا تغییر شخصِ معاون سیما هم روی میز قرار دارد. برخی معتقدند شاید این تغییر دیرتر از تغییر مدیران شبکه‌های تلویزیونی اتفاق بیفتد و برخی هم از گوشه و کنار این پیام را می‌دهند شاید توأمان و یا حتی زودتر هم شاهدِ حضور شخص جدیدی در ساختمان 13 طبقه باشیم.
روزهای قبل گزارشی از آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر مدیران شبکه‌های تلویزیونی و حتی احتمالِ تغییر شخصِ معاون سیما، منتشر کرد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد در همه انتصاب‌های صدا و سیما، گزینه‌های متعددی پیش رویِ مسئولین امر قرار می‌گیرد و در این مقطع هم گزینه‌های جدیدی معرفی شدند که برای شبکه‌های تلویزیونی کاندید شده‌اند. اما برای فردِ جایگزین حمید شاه آبادی معاون کنونی سیما دو فرد کاندید شده‌اند که در ادامه به این نام‌ها اشاره می‌شود.

footbal toop
تغییر در معاونت سیما/ کاندید دو نفر
در ابتدایِ تغییرات، نام محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو، علی فروغی مدیر شبکه سه، احسان کاوه قائم‌مقام فعلی برون‌مرزی صداوسیما، جواد رمضان‌نژاد رئیس سیمافیلم و وحید جلیلی به عنوان معاون سیما مطرح شد، اما دو نفر که نام‌شان در این فهرست‌ها نبود بیش از دیگران جدّی شد. سیدسلیم غفوری که بعد از ریاست در شبکه مستند، سکانِ‌هدایت شبکه افق را برعهده دارد و مهدی مجتهد که در برون‌مرزی صداوسیما ریاست شبکه آی‌فیلم، قائم‌مقامی این معاونت و حتی معاونت منابع مالی و انسانی صدا و سیما را نیز در کارنامه مدیریتی‌اش دارد.
این گمانه‌زنی‌ها حتی بعد از منکر شدن سیدسلیم غفوری کماکان ادامه دارد. چرا که او در زمزمه‌های رفتن از شبکه مستند به شبکه افق هم این تغییر و انتصابِ جدید را تأیید نکرد.
تغییر در شبکه‌های تلویزیونی/ اضافه شدن نامِ چند نفر
- نامِ حامد بامروت‌نژاد دوباره برای مدیریت شبکه دو سرزبان‌ها افتاد. گویی حضورِ تهیه‌کننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» و دبیر چند ساله جشنواره فیلم عمار جدّی‌تر از گزینه‌های دیگر باشد. البته برای مدیریت این شبکه در اولین گمانه‌زنی‌ها نام محمدمهدی رحمتی رئیس فعلی بسیج صداوسیما و سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملّی، رسانه‌ای شد. عبدالکریم خیّامی مسئول سابق نظارت و ارزیابی سیما هم به‌عنوان گزینه دیگر عنوان شد.
- شبکه دیگر شبکه چهار سیما است که نامِ حسین شاهمرادی به عنوان مدیر جدید این شبکه تلویزیونی به گوش می‌رسد. کسی که دوران موفقی را به عنوان برنامه‌ساز در این شبکه داشته است. هنوز مشخص نیست مسعود معینی‌پور چه سرنوشتی خواهد داشت؟ اما تغییر مسعود معینی‌پور به‌طور جدّی در محافل رسانه‌ای عنوان می‌شود، حتی برخی عنوان کرده‌اند قرار است معینی‌پور با سعید اشناب در شبکه پنج سیما جابه‌جا شود. مدیر فعلی شبکه پنج (سعید اشناب) مشخص نیست تغییر خواهد کرد یا به شبکه یک و یا جایی دیگر در سیما کوچ می‌کند.
محمد حسین کشکولی که سوابق مدیریت خانه دین و رسانه، اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما، مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی بنیاد کرامت امام رضا(ع)، مدیریت دفتر پژوهش‌های کاربردی اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما را در کارنامه خودش دارد به عنوان گزینه جدّی مدیریت شبکه قرآن مطرح شده است.
علی عبدالعالی جدّی‌ترین گزینه مدیریتی برای شبکه آموزش است. در گمانه‌زنی‌ها آمده مدیر علمی فیلیمو مدرسه قرار است جایِ مسعود احمدی‌افزادی را بگیرد. او در شبکه آموزش فعالیت دارد و دستاورد خوبی به‌نام مدرسه تلویزیونی در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد، گفته می‌شود قرار است مدیریت این شبکه هم تغییراتی داشته باشد.
درباره شبکه پنج هم گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود؛ ابتدا نامِ مسعود معینی‌پور مدیر کنونی شبکه چهار سیما و در جدّی‌ترین گزینه‌ها نامِ محمدحسن مرادی مدیرعامل انتشارات امیرکبیر به گوش می‌رسد که سکانِ هدایت این شبکه را برعهده بگیرد.
-شبکه دیگر شبکه نمایش است؛ گفته می‌شود محمدرضا رضاپور از روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگ که سابقه سردبیری مجلات و برنامه‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر را داشته، مدیریت این شبکه تلویزیونی را برعهده بگیرد. شبکه‌ای که از ابتدایِ حضور در آنتن سیما، زیرمجموعه شبکه نسیم بوده و مدیر این شبکه، مسئولیتش را برعهده داشته و کماکان هم دارد.
- صادق باطنی نام دیگری است که برای مدیریت شبکه کودک به گوش می‌رسد. (او سال‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای و تهیه‌کنندگی و طراحی برخی برنامه‌های تلوییونی در حوزه نوجوان و همچنین مدیریت مؤسسه شهید آوینی صداوسیما فعالیت داشته است) در صورتی که برخی نامِ او را برای حضور در شبکه امید گمانه‌زنی کردند به نظر می‌رسد «روح‌الله رجبی» که زنگِ تغییر در سیما را با حضورش به صدا درآورد و جایگزین مهدی سالم شد، به زودی از سرپرستی درآید و رسماً مدیر شبکه نوجوانِ تلویزیون (امید) را برعهده بگیرد.
همچنین در شبکه یک نام‌هایی همچون سعید اشناب (مدیر فعلی شبکه پنج سیما) و جواد رمضان‌نژاد (مدیر مرکز سیمافیلم) روی میز است؛ اخیراً نام علی فروغی مدیر فعلی شبکه سه به این گمانه‌ها اضافه شده است.
اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد شبکه سه سیما احتمالاً تغییری نداشته باشد.
همچنین پیش از این گمانه‌زنی شده بود که مهدی رحمتی رئیس فعلی بسیج صداوسیما که با حفظ سِمت سرپرستی معاونت امور استان‌های رسانه ملّی را به‌عهده دارد، جایگزین فروغی خواهد شد‌.
- نام محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر فعلی شبکه رادیویی اقتصاد به‌عنوان مدیر جدید شبکه ایران‌کالا مطرح می‌شود.
تغییر احتمالی ساختار دو شبکه/ ورزش و نمایش
شنیده‌ها حاکی از آن است، پیمان جبلی و همکارانش بعد از توجه به تخصصی شدن شبکه خبر و خارج کردن چند بخش خبری از شبکه‌های سیما، حالا به تخصصی شدن دو شبکه دیگر تلویزیونی روی خواهند آورد. شبکه نمایش که سال‌ها با زیرمجموعه بودن شبکه نسیم فعالیت کرده و به پخشِ فیلم‌های سینمای ایران و جهان اختصاص دارد. قرار است با تخصصی شدن به سمتِ رفتارِ راهبردی و مبنایی در فضای سینمای کشور برود. حتی فیلم‌های جدیدتر و به‌روزتری را روی آنتنِ خودش داشته باشد.
از طرفی دیگر فوتبال به شبکه ورزش برود. یعنی در واقع از زیرمجموعه بودن شبکه سه سیما خارج شود. با خارج شدن فوتبال از شبکه سه و کوچ به شبکه ورزش، شاید پایانی بر گلایه برخی از سریال‌سازها و برنامه‌سازها باشد که انتقاد دارند شبکه سه به دلیل پخش فوتبال، به ندرت می‌تواند کنداکتور منظمی داشته باشد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group