شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

با وجود افزایش نرخ انواع نان در سطح شهرستان دشتی و استان بوشهر، اما همچنان ارائه نان بی‌کیفیت و کم‌فروشی توسط برخی از نانواداران را شاهد هستیم. به گونه‌ای که هنگام مراجعه به نانواهای شهرهای سطح شهرستان، بسیاری از شهروندان گلایه‌مند هستند و می‌گویند افزایش قیمت نان فقط بر فشار اقتصادی خانوارها افزوده است و هیچ تاثیری در افزایش کیفیت نان نداشته است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس- شهرستان دشتی، آزاده حیدری نسب: نان در سراسر جهان یک خوراک بنیادی است، مصرف سرانه نان در ایران نیز بالاترین رقم است و از نظر انواع نان یکی از متنوع‌ترین کشورها محسوب می‌شود. در ایران نان غذای اصلی مردم است و با وجود وضعیت فعلی معیشت مردم، باید مسؤولان ذی‌ربط بیش از گذشته در زمینه کیفیت و کمیت نان و تولید محصولی مرغوب و مناسب برای مردم، دغدغه داشته باشند.

شهروندان، ناراضی از کیفیت نان

با وجود افزایش نرخ انواع نان در سطح شهرستان دشتی و استان بوشهر، اما همچنان ارائه نان بی‌کیفیت و کم‌فروشی توسط برخی از نانواداران را شاهد هستیم. به گونه‌ای که هنگام مراجعه به نانواهای شهرهای سطح شهرستان، بسیاری از شهروندان گلایه‌مند هستند و می‌گویند افزایش قیمت نان فقط بر فشار اقتصادی خانوارها افزوده است و هیچ تاثیری در افزایش کیفیت نان نداشته است. بی‌شک تهیه و تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه بسیار موثر خواهد بود.

از دیگر مسائلی که در حوزه آرد و نان شهرستان دشتی مطرح است؛ همانطور که مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان کرده بود که پس از اجرای پایلوت سامانه سیمبا در دو استان آذربایجان و سمنان ابتدا (سهیمه آرد) ۱۱ استان و از ۲۵ دی‌ماه سهمیه تمام استان‌ها در سامانه یکپارچه مدیریت آرد کشور بارگذاری شده تا از ۲۵ تا ۲۸ دی، نانوایان بتوانند آرد مورد نظر خود را خریداری کنند"، اما گفته می‌شود سامانه طراحی شده همچنان دارای نواقصی است و نانواداران شهرستان دشتی نیز با مشکل مواجه هستند.

 nan

سرازیر شدن روستاییان به سمت شهر

ید علی اکبر شهبازی یکی از نانوانداران در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در سال گذشته سهمیه بندی ۲۳۰ کیسه بوده است اما امسال سهمیه همان ۲۳۰ کیسه است آیا جمعیت منطقه‌ای که بنده فعالیت می‌کنم تغییری نکرده است؟ اگر در بحث گندم خوکفا شده‌ایم و بعضا صادرات انجام می‌دهیم، پس مسؤولین سهمیه‌ها را افزایش دهند.

شهبازی در ادامه عنوان کرد: یک مسئله دیگر که وجود دارد بحث روستاهایی هست که نانوایی ندارند و یا نانوایی‌هایشان نانشان کیفیت مناسبی ندارد و باعث می‌شود جمعیت قابل توجهی به شهرها سرازیر شوند و شاهد کمبود باشیم.

ناتوانی نانوایی‌ها در خرید آرد به قیمت آزاد

غلامشاه مسیح گل یکی از رؤسای اتحادیه نانواداران بوشهری در گفتگو با فارس بیان کرد: کمبود آرد در بازار وجود دارد، در گذشته نانوایی‌ها در صورت نداشتن سهمیه دولتی، آرد را به صورت آزاد کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان تهیه می‌کردند اما با توجه به افزایش چشمگیر، توانایی این کار را ندارند.

مسیح گل تصریح کرد: در گذشته مردم کمتر برای مصرف روزانه‌شان نان می‌گرفتند اما با توجه به افزایش نهاده‌های دامی به دلیل ارزان بودن نان به حیوانات خود نیز نان می‌دهند.

رضا دبیرفلک یکی از شاطرکاران عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج و مقرون به صرف‌تر بودن نان، تمایل خرید بیشتری به این کالا اساسی دارند و با توجه به سختی بودن کار در کنار تنور داغ آن هم در فصل تابستان حقوقمان بسیار کم است و کمتر کسی حاضر می‌شود کار کند و همین موارد باعث مشکلات متعددی می‌شود.

 nan

سهمیه آرد نانواداران دشتی کمتر از سرانه جمعیت

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار فارس در شهرستان دشتی اظهار داشت: در شهرستان دشتی تعداد ۷۰ نانوایی داریم که آرد یارانه‌ای نوع ۱ مصرف می‌کنند. همچنین ۱۵ واحد آزادپز مانند سنگک و نان فانتزی داریم که آرد یارانه‌ای نوع ۲ مصرف می‌کنند.

شیرعلی بهادری با بیان اینکه آرد مصرفی واحد‌های خبازی بر اساس سرانه جمعیت شهرستان از طریق اداره غله استان تخصیص می‌یابد، افزود: آرد شهرستان بر اساس سرانه‌ جمعیت سال ۹۵ تخصیص پیدا می‌کند، در حالی که جمعیت شهرستان در این پنج سال افزایش داشته و کسانی که مهاجر هستند مانند افغانستانی‌ها نیز سرانه جمعیت را بیشتر کرده‌اند و آرد تخصیص‌یافته با سرانه جمعیت هم‌خوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه از تاریخ بیستم دی‌ماه امسال آرد نان از صنعت، معدن تجارت به جهاد کشاورزی واگذار شده است، تصریح کرد: آرد واحد‌های خبازی از طریق کارگروه آرد و نان که متشکل از فرمانداری به عنوان رئیس و اداره صنعت، معدن و تجارت به عنوان دبیرخانه و تعزیرات حکومتی و بهداشت و درمان و اتاق اصناف و اتحادیه خبازان سهمیه‌ها را به هر واحد خبازی تخصیص می‌دهند.

nan 

سامانه خرید آرد مشکل دارد

بهادری خاطرنشان کرد: واحد‌های خبازی باید در دو مرحله از طریق سامانه طراحی شده توسط اداره غله در تاریخ معین خرید خود را انجام دهند. کرایه حمل و نقل نیز هم‌زمان با خرید آرد باید پرداخت گردد که متأسفانه سامانه طراحی شده دارای نواقصی است و باعث اعتراض نانوایی‌ها شده است. در مرحله بعد سهمیه آرد خریداری شده از طریق کارخانه مربوطه توسط حمل و نقل باید به دست واحد‌های خبازی برسد که به دلیل بی‌نظمی در خرید از سامانه و تولید کارخانه و حمل و نقل آرد باعث دیر رسیدن آرد به دست واحد‌های خبازی و تعطیلی نانوایی‌ها و عدم پخت نان شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتی با اشاره به اینکه سهمیه آرد نانوایی‌ها مختلف بوده و از ۱۰۰ کیسه تا ۳۰۰ کیسه می‌باشد، اضافه کرد: سهمیه نانوایی بر اساس جمعیت هر منطقه که نانوایی در آنجا احداث شده و بازرسی‌های انجام شده به واحد‌های خبازی اختصاص می‌یابد که جهاد کشاورزی تا عرضه سهمیه بهمن‌ماه دخالتی نداشته است.

بهادری با بیان اینکه باید در سامانه خرید آرد و تولید کارخانه و حمل و نقل نظم ایجاد شود، افزود: در مرحله‌ اول مشکل از سامانه طراحی شده جهت خرید می‌باشد، بعد کارخانه باید بر اساس نظمی مشخص آرد تحویل حمل و نقل داده تا آرد به دست واحد‌های خبازی برسد.

مشکل کم‌فروشی واحد‌های خبازی حل می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهاد کشاورزی دشتی با اتحادیه قناد و خباز و بستنی بند شهرستان همکاری و تعامل خوبی جهت رفع مشکلات واحد‌های خبازی دارد، عنوان کرد: نظارت بر کار نانوایی‌ها تا تاریخ یازدهم دیماه ۱۴۰۰ بر عهده‌ی اداره صنعت، معدن و تجارت بوده و از آن تاریخ به بعد بر عهده‌ی جهاد کشاورزی می‌باشد که در این مدت کوتاه توانسته‌ایم آرامش و نظمی در میان واحد‌های خبازی شهرستان دشتی ایجاد کنیم و در آینده‌ای نزدیک مشکل کم‌فروشی واحد‌های خبازی را مرتفع خواهیم کرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در اشاره به مساله اختلاف قیمت نان در نانوایی‌های سطح شهرستان خاطرنشان کرد: وزن چانه برای نان لواش ۱۵۰ گرم با قیمت ۳۵۰ تومان و نان تافتون ۱۸۰ گرم با قیمت ۴۶۰ تومان است. لذا وزن چانه برای هر نانوایی در دو مورد یکی بوده و جهادکشاورزی کار بازرسی و نظارت را در امر کیفیت و کمیت انجام داده و موارد متخلف را برای برخورد قانونی به سازمان تعزیرات معرفی می‌کند.

انجام ۹۹۱۸ فقره بازرسی از واحدهای خبازی در استان

رضا جمالی معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در آبان ماه امسال در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: در ۷ ماه امسال، ۹ هزار و ۹۱۸ فقره بازرسی از نانوایی‌های استان صورت گرفت و بازرسان این سازمان ۴۹۶ پرونده به ارزش پنج میلیارد و ۱۸۱ میلیون ریال برای متخلفان این صنف تشکیل دادند که برای رسیدگی و صدور حکم به شعب اداره کل تعزیرات حکومتی فرستاده شد.

او افزود: بر اساس اطلاعات استخراجی از سامانه سیمبا(سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی) تعداد ۳۲۳ فقره از این پرونده‌ها رای محکومیت برایشان صادر شد، ۳۵ پرونده حکم برائت گرفت و ۱۳۸ فقره پرونده نیز در حال رسیدگی است.

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: ۱۹۷ فقره پرونده مربوط به کم‌فروشی بوده است، ۱۶۸ پرونده نیز به علت تعطیلی خودسرانه و رعایت نکردن ساعات کاری، ۳۹ پرونده به دلیل گرانفروشی و ۲۹ فقره پرونده نیز به علت درج نکردن قیمت، برای نانوایی‌های متخلف تشکیل شده است.

جمالی، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، عرضه خارج از شبکه، استفاده نکردن از ترازوی دیجیتال، خودداری از عرضه کالا و فروش اجباری از دیگر تخلف‌های نانوایان در ۷ ماه امسال بوده است.

وی اعلام کرد: علاوه بر جریمه‌های مالی، کارگروه آرد و نان مرکز استان و شهرستان‌ها بیش از ۲۹۱ تن معادل ۷ هزار و ۲۸۳ کیسه آرد را از سهمیه ۲۱۴ واحد نانوایی متخلف کسر کرد و میان واحد‌های نانوایی همجوار هر شهرستان توزیع کرد.

مسؤولان رسیدگی کنند

به گزارش فارس، عرضه نان با قیمت متفاوت، کم‌فروشی و رعایت نکردن وزن چانه و افت کیفیت نان با وجود افزایش قیمت آن از جمله مشکلاتی است که توسط شهروندان در شهرستان دشتی مطرح می‌شود. شایسته است که مسؤولان در سیاست‌گذاری‌های خود، کیفیت نان را مورد توجه قرار داده و با نظارت جدی بر روند تهیه و توزیع آرد و همینطور تشدید نظارت‌ها بر کیفیت پخت و توزیع نان و ساعت کاری نانوایان، بر جلب رضایت مردم بیافزایند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group