جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

بارندگی هفته پیش باعث شد آبشخورهای حیات وحش در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه پر آب شود.

به گزارش دیارجنوب، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان با اشاره به بارش باران در هفته آخر تیر ماه اظهار داشت: این بارش ها هرچند در نوع خود بی نظیر بود و بنا به اعلام شرکت آب منطقه‌ای در آمار بارندگی چهل سال اخیر ثبت نشده بود، برای حیات وحش تشنه شهرستان دشتستان که وابسته به آبرسانی انسان بودند بهنگام بود.
طاهره موسوی با اشاره به اینکه بارش رحمت الهی آبشخور‌های طبیعی و مصنوعی منطقه کوه سیاه را پر آب کرد، افزود: البته سیلاب مسیر خودروهای آبرسانی را نیز تخریب کرده که نیازاست مسیر بازگشایی شود. هرچند تا در زمان حاضر آبشخور‌ها نیاز به آبرسانی ندارند.
منطقه شکار ممنوع کوه سیاه با وسعت ۵۰هزار هکتار در موقعیت شهرستان های دشتستان و دشتی قرار دارد و یکی از مناطق بکر و دارای پوشش گیاهی غنی و زیستگاه پلنگ، قوچ، میش، کل و بز و ... است.

abeshkhor
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر پیش از این گفته بود که سامانه بارشی هفته آخر تیر، در دوره آماری ۴۰ ساله هم از نظر میزان بارش و هم از نظر راکندگی بی سابقه بوده است به طوری که استان بوشهر در گذشته تنها ۴ بار و به میزان بسیار محدود، چنین بارشی را در تیر تجربه کرده بود.
به گفته علی محمدی، متوسط مقدار بارش در این سامانه ۱۱ میلیمتر بود و بیشترین بارش در ایستگاه‌های بارانسنجی شرکت آب در عسلویه به میزان ۶۱.۵ میلیمتر و در منطقه جره بالا واقع در شهرستان دشتستان به میزان ۵۵ میلیمتر ثبت شد.
وی عنوان کرد بیشترین حجم جریان سیلاب مربوط به رودخانه مُند با حجم عبوری ۴۰ میلیون متر مکعب و رودخانه دالکی با حجم عبوری ۲۲ میلیون متر مکعب بوده است./ صدا و سیما

استان بوشهر

Template Design:Dima Group