شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

خیارهای دریایی گروه بزرگی از آبزیان را تشکیل می‌دهند و از نظر رده بندی جزء خارپوستان هستند.

به گزارش دیارجنوب، خیار دریایی گروه بزرگی از آبزیان را تشکیل می‌دهد و از نظر رده بندی جزء دسته خارپوستان است. محل زیست این جاندار بیشتر در کف دریا است و بدنی چرم مانند دارد و به دلیل مشابهت ظاهری‌اش با خیار به این نام شناخته می‌شود.
طول خیار دریایی ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر و عرض آن ۳ تا ۶ سانتیمتر است و بدن لوله‌ای شکل آن در برش عرضی چهار گوش است، به طوری که خیارهای دریایی دارای بدنی دراز و بدون بازو هستند و در آب‌های معتدل و گرمسیری زندگی می‌کنند.

khiyar daryaei1خیار دریایی حیوانی لغزنده است و به آسانی روی گل سنگ‌ها و صخره‌ها می‌خزد و تکه‌های غذا را توسط مایع چسبنده‌ای که از دست‌هایش ترشح می‌شود، جمع و مصرف می‌کند.
بیشتر از ۱۴۰۰ نوع خیار دریایی شناسایی شدند که در سه خانواده‌ مهم دسته بندی می‌شوند و نقش مهمی را در اکوسیستم به دلیل بازیافت مواد مغذی و تجزیه‌ مود غذایی دارند.

khiyar daryaei2
این جاندار بیشتر در کشور‌های جنوب شرقی آسیا از جمله شرق چین، تایوان، تایلند، اندونزی، فیلیپین و کره وجود دارد و در میان این کشورها، چین بزرگترین تولید کننده، مصرف کننده و واردکننده خیار دریایی است و این جانور از نظر غذایی در چین و بعضی کشور‌های عربی مصرف می‌شود.
خیار دریایی از قدیم در شرق آسیا برای درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در حال حاضر نیز به واسطه‌ اثرات ضد سرطانی، ضد انعقاد، ضد فشار خون و التهاب و به دلیل داشتن خاصیت‌های آنتی اکسیدانی و بهبود زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خیار دریایی خلیج فارس دارای مشخصات عمومی است که بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر طول و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد. خیار دریایی می‌تواند در طول عمر سه ساله خود حدود ۶۰ میلیون عدد تخم بگذارد.

khiyar daryaei3
خیار دریایی خلیج فارس جزء جانوران آبی این دریا است و بر اساس تحقیقات یک هیئت دانمارکی تاکنون ۱۷ گونه از این موجود دریایی شناخته شده‌اند که در ادامه این گزارش به معرفی سه گونه از آن‌ها می‌پردازیم.
خیار دریایی هولوتوریا، هالودئیما و پروتانکیرا
خیار دریایی هولوتوریا در آب‌های بندرعباس و خیار دریایی هالودئیما که در بخش‌های صخره‌ای آب‌های جنوب مشاهده شده‌اند و همچنین خیار دریایی پروتانکیرا که هم در آب‌های بندرعباس و هم در آب‌های بوشهر گزارش شده است. زیستگاه اصلی این نوع خیار دریایی کشور فیلییپین است.
چندسالی است که به دلیل سود اقتصادی و مصارف دارویی پرورش خیار دریایی در دریای عمان و سواحل استان سیستان و بلوچستان با همکاری متخصصان چینی آغاز شده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

استان بوشهر

Template Design:Dima Group