جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

طی شب‌های گذشته در مسیر سه‌راهی روستای راهدار و جاده اصلی دالکی به برازجان شاهد حادثه تلخ مرگ پدر و فرزندی زیر چرخ‌های ماشین بودیم که بی‌شک انگشت اشاره مردم روستای راهدار دوباره به سمت مسئولین رفت.

به گزارش سرویس ویژه پایگاه خبری دیارجنوب از دشتستان، راه خروجی روستای راهدار به جاده اصلی و شاهراه استان بوشهر مابین دالکی و برازجان است؛ جایی که هیچ فکری برای مردم روستایی با جمعیت بالا نشده و مردم با هر وسیله‌ای باید عرض خیابان اصلی را طی کرده و وارد مسیر اصلی شوند.
در این چند سال همواره اتفاقات تلخی در این مسیر با هر شکلی رخ‌داده است که عمده آن‌ها سهمیه راکبان موتورسیکلت بوده؛ مردم روستا هر بار با مهمانان خود خداحافظی می‌کنند باید دل‌نگران عبور آن‌ها از این راه باشند و هر بار که خودشان و یا فرزندشان از این مسیر عبور می‌کنند باید پیگیر عبورشان باشند.

jadeh rahdar 1
به‌راستی چرا تاکنون هیچ فکری برای این راه و مردم روستا نشده است؟
گردوخاک از یک‌سو و حوادث این جاده از سوی دیگر!!
(ا. ر) از ساکنان روستا می‌گوید ما که به حقمان برای گردوخاک صنایع آلاینده نرسیدیم و هرروز شاهد گردوخاک این صنایع در روستا هستیم دیگر فریادمان به‌جایی نمی‌رسد هرچه فعالان مدنی و سمن‌ها و رسانه‌ها گفتند این صنایع هرروز گردوخاکشان را در ریه‌ها فرومی‌کنند و دیگر انتظاری نداریم ای‌کاش مسئولین برای این راه تصمیمی درست بگیرند.
مسئولین بدادمان نمی‌رسند!
(م.ب) از دیگر ساکنان روستا می‌گوید از همه طرف به ما ظلم می‌شود مسئولین در خواب غفلت هستند سیلاب ازیک‌طرف و این جاده هر دفعه باید انتظار خبر مرگ کسی باشیم چرا بدادمان نمی‌رسند.

jadeh rahdar 1
پیگیری مسئولین کجا رفت!
(هـ. ک) از دیگر ساکنان روستا در گفتگو با دیارجنوب گفت: مسئولین حتی در این چند سال یک‌بار هم به روستای ما سر نزدند فقط حرف ما را بشنوند چندین بار از مسئولین روستا خواسته‌ایم این موضوع را پیگیر باشند ولی به‌جایی نرسیده‌اند.
مسئولین با خودشان چند چند هستند!!
(م.ک) که متولد روستای راهدار و در عالی شهر ساکن است با اعتراض شدید به‌اتفاق چند شب پیش و اعتراض به مسئولین می‌گوید: یک‌راه می‌خواستند درست کنند این را هم برای ما انجام نداده‌اند؛ مسئولین دقیقاً با خودشان چند چند هستند مگر در همین بهمن‌ماه سال گذشته نبود که حادثه تصادف وانت سایپا و تریلر در همین مسیر باعث مرگ دو نفر و مصدوم شدن یک نفر شد چرا یک فکر اساسی نمی‌کنند.

jadeh rahdar 1
(ع.ت) از دیگر ساکنان روستای راهدار درحالی‌که بهت و حسرت از دست دادن دو نفر دیگر از عزیزان روستا در چهره‌اش کاملاً مشخص بود گفت: دیگر امیدی به مسئولین نیست چرا بدادمان نرسیدند معلوم نیست دو روز دیگر باز چه کسی از بین برود تا کی دلهره و اضطراب داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی دیارجنوب بر خود واجب دانست تا در همین خصوص از مسئولین شهرستان مرتبط برای حل این معضل گفتگویی به عمل آورد که در پایین می‌خوانیم:
نماینده مردم دشتستان در مجلس: پیگیر رفع نقاط حادثه‌خیز در شهرستان هستم
نماینده مردم دشتستان احداث پل هوایی در تقاطع حادثه‌خیز روستای راهدار را حق مردم دانست و اظهار داشت: پیگیری‌های متعدد و نامه‌نگاری‌هایی با وزارت راه و استان بوشهر صورت گرفته که در صورت تأمین اعتبار، پروژه ایجاد زیرگذر اجرایی خواهد شد.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت این تقاطع حادثه‌خیز بیان کرد: تقاطع روستای راهدار تاکنون تلفات جانی زیادی داشته که امیدواریم در سال جاری عملیات اجرایی این پروژه آغاز و مشکلات برطرف شود.
ابراهیم رضایی به دیگر نقاط حادثه خیر و نیازمند تأمین اعتبار در شهرستان اشاره کرد و افزود: به‌عنوان نماینده و خادم مردم وظیفه‌داریم از حق‌وحقوقشان دفاع کنیم و با جدیت بیشتر مشکلات را پیگیری خواهیم کرد.

jadeh rahdar 1
فرماندار دشتستان: عملیاتی شدن طرح دوربرگردان تقاطع روستای راهدار
فرماندار دشتستان در این خصوص بیان داشت: با پیگیری‌ها و بازدیدهای صورت گرفته از طریق سازمان راهداری کشور برای این پروژه اعتباراتی اختصاص یافت و تائید شد که به مناقصه گذاشته شود.
وی اضافه کرد: این طرح تاکنون 3 بار طی فراخوان عمومی به مناقصه گذاشته شد که متأسفانه هیچ پیمانکاری جهت اخذ پروژه اقدام نکرده است.
فتح‌الله نوروزی تصریح کرد: در حال حاضر از طریق اداری برای جذب یک پیمانکار در حال رایزنی هستیم که در صورت توافق، عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته با اداره کل راهداری استان بوشهر، موضوع به سمت عملیاتی شدن طرح دوربرگردان تقاطع روستای راهدار رسید.
نوروزی خاطرنشان کرد: با تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی این طرح آغاز و دوربرگردان فنی و مورد تائید راهداری در این تقاطع ایجاد خواهد شد تا خطرات جانی این محل برطرف شود.
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دشتستان: بازگشایی موقت زیرگذر بعد از تعطیلات و سالگرد امام راحل
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دشتستان گفت: پروژه تقاطع حادثه‌خیز روستای راهدار تاکنون چندین بار به مناقصه گذاشته‌شده که با جذب پیمانکار، عملیات بازگشایی زیرگذر آغاز و مشکلات برطرف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بعد از تعطیلات و سالگرد امام راحل نیز اداره راهداری به‌طور موقت به بازگشایی زیرگذر می‌پردازد تا مشکل رفت‌وآمد مردم برطرف شود.

jadeh rahdar 1
دهیار روستای راهدار: سه‌راهی در محدوده وظایفمان نیست، بازگشایی زیرگذر و احداث برج نور در لاین مخالف جاده
دهیار راهدار در خصوص تقاطع حادثه‌خیز این روستا واقع در محور برازجان_دالکی گفت: از سال 97 تاکنون در این تقاطع بیش از 20 تصادف منجر به جرح و نقص عضو صورت گرفته که از این تعداد ۵ مورد منجر به فوت‌شده است.
محمد بحرانی اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌های این روستا براثر تصادف در همین نقطه داغدار شده‌اند و اخیراً نیز شاهد مرگ دردناک یک پدر و دختر نوجوان در این تقاطع حادثه‌خیز بودیم.
وی با اشاره به سهل‌انگاری برخی از مسئولین افزود: دهیاری‌ها مطابق قانون فقط در محدوده طرح هادی روستا مجاز به انجام امور اجرایی هستند و تقاطع حادثه‌خیز راهدار، خارج از محدوده طرح هادی این روستا است به عبارتی متولی این نقطه، اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و الزاماً می‌بایست نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.
بحرانی یادآور شد: دهیاری و شورای اسلامی این روستا همانند قبل با جدیت تمام پیگیر رفع مشکل در این تقاطع هستند.
وی با ابراز تأسف و نگرانی برای وضعیت این تقاطع گفت: از سال 97 تاکنون مکاتبات، جلسات و بازدیدهای متعددی با مسئولین صورت گرفته و وعده‌هایی در راستای برطرف شدن مشکلات این نقطه حادثه‌خیز ارائه‌شده که متأسفانه هنوز هیچ‌کدام محقق نشده‌اند.
بحرانی با اشاره به پیگیری‌های متعدد شورا در این اواخر، افزود: خوشبختانه سال گذشته اعتباری بالغ‌بر 20 میلیارد ریال جهت اصلاح این محور تخصیص پیدا کرد و چندین نوبت طی فراخوان عمومی به مناقصه گذاشته شد که هر بار به دلیل عدم حدنصاب تعداد شرکت‌کنندگان، تجدید مناقصه شده است.
وی ادامه داد: بنا به قول مساعد برخی مسئولین قرار است با توجه به‌ضرورت و اهمیت این موضوع، با ترک تشریفات مناقصه این پروژه به یکی از پیمانکاران شرکت‌کننده واگذار تا به‌زودی شاهد اجرای آن باشیم.
بحرانی خاطرنشان کرد: مقررشده که اداره راهداری تا قبل از این اقدام، به‌طور موقت نسبت به بازگشایی زیرگذر اقدام نموده تا مسیر رفت‌وآمد مردم مرتفع گردد.
دهیار روستای راهدار در خصوص روشنایی این تقاطع، یادآور شد: برج نور در لاین مخالف جاده راهدار ایجاد خواهد شد تا روشنایی موردنیاز این تقاطع نیز تأمین شود.
وی بیان کرد: امیدواریم با نگاه ویژه فرماندار و توافق با پیمانکار مربوطه، این طرح هرچه زودتر عملیاتی شود تا دیگر شاهد تکرار سوانح دلخراش گذشته نباشیم.
بنا بر همین گزارش باید دید آیا وعده‌های مسئولین در از بین بردن و یا کاهش تلفات جاده‌ای آن‌هم در مسیر سه‌راهی مرگ روستای راهدار این بار تا چه حد عملی خواهد شد تا دیگر شاهد چنین صحنه‌های تأسف باری نباشیم و خانواده‌ای داغدار نشود و یا وعده‌ها همچنان توخالی خواهد ماند ...
پایگاه خبری تحلیلی دیارجنوب طبق وظیفه رسانه‌ای بر خود لازم می‌داند تا حل مشکل این سه‌راهی، وعده‌ها را از مسئولین پیگیری کند.

 

گزارشگر فیلم: محمود کشتکار

استان بوشهر

Template Design:Dima Group