شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

تولید واکسن های داخلی تا اواخر شهریور امسال به بیش از ۲۰ میلیون دزُ خواهد رسید.

به گزارش دیارجنوب به نقل از شبکه خبر، دکتر "سید رضا مظهری" مدیر اجرایی طرح واکسن "کُوو ایران برکت" نخستین واکسن کرونای ایرانی در گفتگو با تیتر امشب گفت: در فاز سوم کارآزمایی بالینی تزریق واکسن کُوو ایران برکت به ۲۰ هزار نفر داوطلب در استان‌های تهران، کرج، مشهد، اصفهان، بوشهر و شیراز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پنجم دی ماه ۱۳۹۹ مجوز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت گرفته شد ه است، گفت: ثبت نام داوطلبان برای فاز سوم از چند هفته پیش و چند برابر ظرفیت آغاز شده است.

دکتر مظهری با بیان اینکه تاکنون ۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند، افزود: مرحله غربالگری در تمام استان‌ها در حال انجام است.

مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام "کوو ایران برکت" با تزریق واکسن به سه داوطلب، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و یک استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان، ۵ اردیبهشت در هتل ارم تهران آغاز شده است.

vaksan corona

مدیر اجرایی طرح واکسن کُوو ایران برکت گفت: فاز تولید صنعتی کوو ایران برکت به ۳ بخش تقسیم شده است. در فاز یک ظرفیت تولید واکسن، ۳ میلیون دزُ تا خرداد ماه ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این ظرفیت در تیرماه به ۷ میلیون و در شهریور ماه به ۲۰ میلیون دزُ خواهد رسید.

دکتر مظهری گفت: به محض دریافت مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت، بر اساس سیاست‌های این وزارتخانه واکسن در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.

دکتر "علیرضا بیگلری" رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن "سوبرانا" تولید مشترک ایران و کوبا ازدوشنبه هفته گذشته ۶ اردیبهشت آغاز شده است، گفت: کارآزمایی بالینی فاز سوم این واکسن با ۲۴ هزار داوطلب در شهر‌های ساری، بابل، زنجان، همدان، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس آغاز شد.

دکتر بیگلری با بیان اینکه برای این واکسن دُز "یادآور" طراحی و تعریف شده است، افزود: این واکسن در زنجان و یزد علاوه بر دُز اصلی دُز یادآوری هم تزریق می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه واکسن سازی در کشور صد سال قدمت دارد، گفت: تولید صنعتی واکسن سوبرانا بصورت پلکانی اضافه خواهد شد و تا شهریور امسال ۴ میلیون دُز واکسن تولید می‌شود.

دکتر "علی اسحاقی" رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در ارتباط تصویری از مراحله تولید واکسن "کوو پارس" گفت و افزود: ترزیق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرانی کرونا بعد از کوو ایران برکت است که از ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.

دکتر اسحاقی افزود: واکسن "کووپارس" نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است. تزریق واکسن در مرحله ۱ با ۱۳۳ داوطلب انجام شده است.

وی گفت تزریق واکسن کوو پارس در فاز ۲ با ۵۰۰ داوطلب از اواسط اردیبهشت آغاز می‌شود و بعد از گذشت ۲ ماه به فاز سوم می رسد.
دکتر اسحاقی افزود: ثبت نام در سایت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه دارد و همچنان داوطلب می‌پذیرد.

وی گفت: فاز سه از اواخر شهریور امسال آغاز می‌شود.

دکتر"کیانوش جهانپور" سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در ارتباط تصویری با تیتر امشب گفت: تا امروز (دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری، وارد کشور شده است که افزون بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دُز آن در سراسر کشور تزریق شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: واکسیناسیون نیمی از افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه کارکنان سلامت، بهداشت و درمان در فاز نخست تزریق دُز اول را دریافت کرده اند؛ گفت: فاز تزریق واکسن دوم بعد از اتمام گروه‌های سنی ۸۰ تا ۶۵ سال به اتمام می‌رسد.

دکتر جهانپور گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر دُز اول و دوم را بطور کامل دریافت کرده اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: کادر ستادی، اداری، درمانی و داروخانه‌ها هم در حال دریافت واکسن کرونا هستند.

وی گفت: در روز‌های آینده واکسیناسیون همگانی را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن "اسپوتنیک وی" گفت: تولید این واکسن روسی تا ۲ ماه آینده آغاز می‌شود و ۴ شرکت کاندیدای تولید واکسن در کشور هستند.
وی افزود: تاکنون ۳ شرکت به طرف روسی معرفی شده اند.

جهانپور گفت: تا ۲ ماه آینده نخستین محصول اسپوتنیک وی تولید داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ خواهد شد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group