سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

یک تولیدکننده مرغ گفت: علی رغم قیمت مصوب 4200 تومان، جوجه به قیمت 6 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ هشداری برای افزایش دوباره قیمت مرغ در بازار است.

سعیده مشایخی تولیدکننده مرغ در گفت‌وگو با فارس، گفت: جوجه در بازار بسیار کم شده و علی‌رغم اینکه دولت نرخ 4200 تومان مصوب کرده، اما به قیمت 6 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ هشداری است که اگر چنین وضعی ادامه یابد، قیمت مرغ دوباره به شدت گران خواهد شد.

وی که یک مرغداری 30 هزار قطعه‌ای دارد، می‌گوید: هزینه خرید جوجه 6 هزار تومان بسیار زیاد است و به این دلیل نتوانستم برای جوجه‌ریزی اقدام کند.

وی با استناد به صحبت‌های چند روز اخیر وزیر جهاد کشاورزی که گفته بود جوجه به خارج از کشور قاچاق می‌شود، گفت: چرا مسئولان در این مورد نظارتی نمی‌کنند، جوجه زیربنا یا به نوعی بستر اولیه تولید مرغ است که هرکدام از آنها پس از 45 روز به مرغ 2.5 کیلویی تبدیل می‌شود.

مشایخی همچنین گفت: علاوه بر گفته های وزیر درباره قاچاق، تولید جوجه هم کم شده است؛ در ماه‌های گذشته بسیاری از مرغداران نهاده‌ها را تحویل گرفتند اما جوجه تولید نکردند و تبعات آن اکنون نمایان شده است.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافته است، گفت: مثلا در استانی مثل اصفهان در دی‌ماه 12 میلیون قطعه جوجه ریزی ثبت شده بود که این رقم در فروردین به 6 میلیون هم نمی‌رسد و اثرات این کاهش جوجه ریزی در ماه بعد مشخص خواهد شد.

joje

این تولیدکننده اصفهانی گفت: تعداد کارخانه‌های جوجه‌کشی کشور کمتر از 40 کارخانه است و نظارت بر آنها کار دشواری نیست. مسئولان نظارتی می‌توانند آنها را کنترل کنند تا جوجه تولیدی آنها به جای قاچاق به مرغداری‌ها هدایت شود.

وی با انتقاد مسئولان گفت: زمانی که قیمت مرغ بالا می‌رود همه مسئولان مرغداران را مورد عتاب قرار می دهند اما اکنون کسی برای وضعیت مرغداری‌ها که نمی‌توانند جوجه به نرخ مصوب دولتی تأمین کنند توجهی نمی‌کند.

مشایخی در ادامه در پاسخ به اینکه نرخ جوجه‌های «آرین» ایران چقدر است و چرا استفاده نمی‌کنید گفت: آرین به قیمت 5500 تومان است اما مرغداری‌ها به دلیل ضریب تبدیل بالایی که دارند استفاده از آن را اقتصادی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند از جوجه‌های نژاد راس که قدمت 45 ساله دارند و در بین تولیدکنندگان کاملاً جا افتاده است استفاده کنند.

به گزارش فارس، نژاد آرین ایرانی است که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید امسال تولید آن را دوباره احیا کرده و در 70 درصد مرغداری‌ها از این نژاد استفاده می‌شود. در سالهای گذشته بیش از 90 درصد نژادهای مرغی که استفاده می‌شد راس انگلیس بود که اخیراً شامل تحریم شده است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group