شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

بیماری «لکه سفید» در برخی استخر‌های پرورش میگو در بندرریگ شهرستان گناوه بخشی از میگو‌های این سایت را به کام مرگ کشاند.

به‌ گزارش دیارجنوب، مدیر دامپزشکی شهرستان گناوه گفت: در جریان پایش و مراقبت‌ها با نمونه‌برداری انجام‌شده از سایت‌های پرورش میگوی این شهرستان، پس از بررسی نمونه‌ها و انجام آزمایش PCR، نتیجه نمونه ۲ مزرعه در سایت بندرریگ از نظر بیماری لکه سفید مثبت اعلام شد.
مجتبی رضایی‌نیا افزود: با مثبت اعلام شدن این دو مزرعه، بلافاصله اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام و بیماری تا حدودی کنترل شد.

marg meygooha genave
وی گفت: با توجه به تغییرات دمایی و کاهش درجه حرارت هوای منطقه و تشدید این بیماری در دمای پایین، پرورش‌دهندگان در سریع‌ترین زمان میگو‌ها را برداشت کنند.
بیماری لکه سفید جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تأثیرگذار در انواع گونه‌های میگو و عامل آن بیماری باکولوویروس است؛ این ویروس به شکل تخم‌مرغی تا میله‌ای متغیر است و دارای یک زائده دم‌مانند در یکی از انتهای خود است و طیف وسیعی داشته و از طریق افقی و عمودی قابل انتقال است.

میگو‌های آلوده به این ویروس، پلاک‌های سفید رنگی را در قسمت کاراپاس میگو از خود به جای می‌گذارند و به همین دلیل بیماری را به علت رسوب و جذب نشدن کلسیم «لکه سفید» می‌نامند.
اولین شیوع این بیماری در سال ۱۹۹۳ در چین و ژاپن گزارش شد و ۸۰ درصد میگو‌های پرورشی را از بین برد، اما در آسیا به‌صورت اپیدمیک است.

در ایران و استان بوشهر نیز تاکنون چندین بار در سال‌های مختلف این بیماری در سایت‌های پرورش میگوی استان همه‌گیر شده بود.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای سه سایت فعال پرورش میگو در بندرریگ، رودشور جنوبی و حله است که بخش بندرریگ ۲۵ مزرعه فعال دارد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group