جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۱۲۱ بُهله پرنده از گونه‌های بالابان، بحری، شاهین و دلیجه از یک فروند شناور در آب‌های خلیج فارس محدوده شهرستان دیر کشف شد.

به گزارش دیارجنوب، فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: ۷۱ بُهله (واحد شمارش) پرنده شکاری از گونه در معرض خطر انقراض بالابان، بحری و شاهین، و ۵۰ بهله دلیجه از قاچاقچیان پرنده در شهرستان دیر کشف و ضبط شد.
وی افزود: این محموله پرنده از یک فروند شناور لندیگرافت هنگام خروج از آب‌های سرزمینی حوزه استحفاظی خلیج فارس با تلاش گشت منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه انصارالحسین متوقف شد و پس از اطلاع رسانی به یگان حفاظت محیط زیست استان و دیر با نیابت قضائی از شناور توقیفی کشف شد.

ghachagh parandeh
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: شناور یادشده و سرنشینان آن برای بازجویی‌ها و اقدام‌های اولیه به نیرو‌های امنیتی و انتظامی تحویل داده شده‌اند و مراحل قضائی پرونده در حال انجام است.
قلی نژاد، این عملیات را حاصل همکاری تنگاتنگ یگان حفاظت محیط زیست بوشهر و دیر، با دستگاه‌های همکار مانند منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه انصارالحسین و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان عنوان و از همکاری همه دستگاه‌های مربوط در جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری قدردانی کرد.
وی همچنین گفت: پرندگان شکاری همه ساله از اواخر شهریور تا اواخر آذر برای زنده گیری و قاچاق آن‌ها به کشور‌های حاشیه خلیج فارس مورد توجه متخلفان شکار و صید قرار می‌گیرند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: باتوجه به اینکه پرندگان شکاری نقش مهمی در زنجیره اکولوژیک و تعدیل برخی از آفات دارند حضور و بقا نسل آن‌ها از اهمیت وافری برخوردار است.
پرندگان شکاری از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند که تجارت آن‌ها مشمول کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس- cites) است بنابراین هرگونه زنده‌گیری و انتقال آن‌ها بین کشور‌ها ممنوع و نیازمند مجوز‌های کنوانسیون یاد شده است.
بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نیز، هرگونه زنده‌گیری، شکار و فروش پرندگان شکاری ممنوع است./ باشگاه خبرنگاران جوان

استان بوشهر

Template Design:Dima Group