جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

سامان کامران با اشاره به اینکه با وجود بی مهری ها و نبود امکانات کاراموزهای زیادی پرورش داده ام گفت : برای تمرین به استان گیلان رفته بودیم و استقبال و حمایت مسئول استان گیلان واقعا شرمنده ام کرد.

نادیا شبانکاره - به گزارش دیارجنوب با سامان کامران مربی رسمی پاراگلایدر در استان بوشهر با حضور در دفتر دیارجنوب به گفتگو پرداختیم.
- خودتان را معرفی کنید.
سامان کامران متولد ۱۳۶۴ در بوشهر و ساکن برازجان هستم. حدود ۹ سال هست که این ورزش را بصورت حرفه ای دنبال میکنم و هم اکنون مربی رسمی پاراگلایدر در استان بوشهر هستم.
-ابتدای آشناییتون با این ورزش به چه صورت بود؟
اولین باری که با این ورزش آشنا شدم از مسیر کوه قلعه برمیگشتم و یکنفر را با چشم روی هوا دیدم و به دوستانم گفتم یه روزی با این وسیله که حتی درآن زمان اسمش را هم نمیدانستم پرواز میکنم.
وقتی به زمین فرود آمد با او صحبت کردم که اهل استان فارس بود و بعد از پیگیریهایم به سمت این رشته رفتم و از هم دوره های من آقایان حبیب صداقت،سجاد رضایی و سیاوش بورکی بودند.

kamran paraglaider 1
-راجع به رشته ورزشی پاراگلایدر و چگونگی پرواز با پاراگلایدر توضیح دهید؟
کلا رشته ی پاراگلایدر به دو دسته تقسیم میشه:آکروباسی و مسافت.
من چون شخصا آدم شلوغی بودم و هیجان رو خیلی بیشتر دوست داشتم به سمت رشته ی آکروباسی یعنی مانور روی هوا رفتم.برخلاف نظر دوستان ورزشی ام،من حس میکنم نسبت به چیزی که شما راجع به آن فکر میکنید کار با پاراگلایدر بسیار ساده است، البته اگر زیرنظر یک مربی متخصص، نوع آموزشی صحیح و کامل دیده باشید اینگونه است.
معمولا هنرجوهای من در پرواز دهم به استقلال تیکآف و لَند میرسند و در پرواز بیستم میتونن حدود نیمساعت تا چهل دقیقه روی هوا پرواز کنند و من سعی بر آن داشته ام که بهترین نوع آموزش را به همشهریان و هم استانی هایم ارائه بدهم.
-معنی پاراگلایدر چیست؟
پاراگلایدر به معنی چتر سُرنده است.
-رشته ی تحصیلی شما چه بود و چه کارهایی را بجز پاراگلایدر دنبال میکنید؟
من فوق دیپلم مکانیک هستم و بمدت ۵ الی ۶ سال نماینده بیمه بودم کوهنوردی میکردم و همین کوهنوردی باعث شد که به رشته ی پاراگلایدر علاقه مند شدم و به سمت این حرفه کشیده شدم.
-به چه دلیل به سمت این رشته کشیده شدید؟
بدلیل جذابیت و هیجانی که دراین رشته بود به آن علاقه مند شدم و سرسختانه دنبالش کردم و تمام سعیم را کردم که خودم را دراین رشته پیشرفت بدهم و همچنین باعث پیشرفت این رشته در استان خواهم شد.
-مشوقان شما در این حرفه چه کسانی بودند و چقدر از طرف اطرافیانتان از این رشته منع شدید؟
تنها مشوقم اراده قوی درونیم بود و تقریبا از طرف همه ی اطرافیانم منع شدم.
-به چه دلیل ازاین حرفه توسط دیگران منع میشدید؟
بدلیل نا آگاهی و نداشتن شناخت کامل و چون نزدیکان و خانواده ام با این تفکر که امکان صدمه رسیدن به من دراین حرفه وجود دارد از این ورزش توسط اطرافیانم منع میشدم.
-آیا دراین رشته ی ورزشی امکان خطراتی نیز برای ورزشکار وجود دارد؟
نسبت به ماهیت این ورزش،بسیار ورزش امنی است و رنکینگ جهانی آن دوبرابر و نیم امن تر از موتورسواری است که تقریبا اکثر ما جنوبی ها موتورسواری کردیم ولی بسیار مهم است که نکات ایمنی را رعایت کنیم و آموزش را زیرنظر یک مربی متخصص و داشتن قرارداد و بیمه نامه بگذرانند تا بتوانیم درصورت بروز حادثه بصورت اصولی آن را پوشش داده و حل کنیم.

kamran paraglaider 7
-چه مقام هایی دراین رشته کسب کردید و آینده این رشته را چگونه میبینید؟
در مسابقات فرود دقت شرکت کردم که جشنواره ی آکروباسی در قشم بود و از همه جای کشور شرکت کرده بودند و در آنجا به لطف دوستان و حذف یکی از پروازهای من نفر هفتم شدم که اگر این اتفاق نمی افتاد مقام اول را کسب میکردم و در جشنواره همدان مقام دوم کشوری را کسب کردم البته مسابقات زیادی در رشته ی مسافت برگزار می شود که رشته ی من مسافت نیست ولی مسافتی ها را دوست دارم و در آنها شرکت نمیکنم چون تخصص من آکروباسی است.
-اساتید شما در این رشته چه کسانی بوده اند؟
در شروع کارم یکی از اساتید من سیامک پورکلانتر بود که تقریبا جز معروف ترین آکروبات های کشور بود چون مربی و خلبان بسیارخوبی است.بعداز آن از چندین مربی در ایران ازجمله : آقایان محمود لشکری، فرزاد فرخنده کلام، محسن منصوری،شاهین ابراهیمی و علیرضا اثنی عشری کمک گرفتم. و در تمریناتم به من کمک زیادی کردند که واقعا باعث پیشرفت من دراین حرفه بودند.
همچنین دو مربی خارجی هم داشتم یکی مربی جمهوری چک بنام آندرج پروچسکا ( Ondrej Prochazka) و دیگری مربی فرانسوی بنام مانوئل بونت ( Manu Bonte) بودند.

kamran paraglaider 1
-راجع به سایت های پروازی که در استان هستند توضیح بدهید و آیا این سایتها شرایط ایمنی ای را برای پرواز دارند؟
در استان چندین سایت داریم، به استقلال پرواز میرسیم در تکاف لَند و گاها ریجس بعداز دوره های SIV که امنیت دوره های پرواز هستند.
بعداز این اقدامات تازه به مرحله ی تعیین رشته میرسیم.
متوسطه:امنیت پرواز و ارتقاء پروازها صورت میگیرد.
پیشرفته:بعداز تعیین رشته،اگر مسافت کار هستید ترک ۱۰۰ کیلومتری نیاز است،و برای خلبانهای آکروباسی،زدن حرکات تامبل و هلیکو و سپس رسیدن به تندم نیاز است.
-مسابقات جهانی پاراگلایدر در چه سطح هایی انجام میشود؟امکان دارد که در آنها شرکت کنید؟
مسابقات جهانی پاراگلایدر در سطح های بسیار وسیعی برگزار میشود و اگر شرایط آن محیا شود حتما شرکت خواهم کرد و مطمئن هستم که باعث پیشرفت خودم و این رشته در استان خواهد شد ولی چون در شرایط اقتصادی کنونی و نداشتن حمایت از این ورزش باید هزینه ها را شخصی پرداخت کرد برای رفتن به مسابقات جهانی شرایط سخت خواهد بود.

kamran paraglaider 1
-در آخر چه صحبتی برای افراد علاقمند به این رشته دارید؟
توصیه میکنم برای یکبار هم که شده لذت پرواز در آسمان را با ما تجربه کنید.

مانور مک توهلی (بصورت مخفف) که گفته میشود کانکت شدن مک توییست در هلیکو که بلافاصله از مانور مکتوییست که پرسرعت ترین حرکت آکروباسی است وارد حرکت چرخشی هلیکو میشود که سخت ترین حرکت آکروباسی به شمار می آید.

اسم این مانور وینگ اور است یعنی اور بر بال که دقیق و صحیح اجرا کردن این حرکت کار سختی است و نیاز به ارتفاع خیلی بالا دارد چون خیلی باعث کم شدن ارتفاع میشود که کامل انجام دادن آن مشخصه های خاصی دارد که به آن وینگ اور لوپ تو لوپ میگویند.

_چه جاهایی در استان بوشهر سایت پرواز دارند؟
عسلویه ، اهرم ، گناوه و معروفترین و بهترین سایتی که وجود دارد در شهرستان دشتستان کوه شاهزاده ابراهیم یا بهمرد هست و جز فعالترین سایت هاست.
از چه بابت سایت بهمرد یکی از فعالترین سایت هاست؟
من ساکن برازجانم و از زمانی که شروع به آموزش کردم،سعی کردم هنرجوها و علاقمندان زیادی را جذب کنم و با ایمن سازی آن توانستم سایت تقریبا ایمنی برای علاقمندان بوجود بیاورم هرچند هنوز جای پیشرفت زیادی در این سایت وجود دارد قبل از این،سایت ایمن نبود و مشکلات زیادی داشت و با اینکه میتوانستیم این سایت را یک سایت بین المللی کنیم ولی چون کمک نکردند این اتفاق نیفتاد.
از جمله دلایل بهترین بودن این سایت چهارفصل بودن آن است که درتمام فصول میتوان از آن استفاده کرد همچنین در فصل زمستان میتوانیم گردشگرهای زیادی را جذب کنیم چون در تمام دنیا دراین فصل هوا برفی است و شرایط پروازی وجود ندارد ولی در استانهای جنوبی میتوان گفت بجز روزهای بارانی،هوا برای پرواز مناسب است.
-چقدر تاکنون در جذب گردشگر خارجی موفق بوده اید؟
درسال گذشته توانستم تعدادی گردشگر خارجی جذب کنم یک گروه پنج نفره و یک گروه چهار نفره از روسیه و کردستان عراق بودند.

kamran paraglaider 1
-آیا از استانهای کشورمان هم توانسته اید گردشگر جذب کنید؟
بله حتی میتوانم بگویم ساحل دلآرام توسط من به کل کشور معرفی شد.
-دراین رشته چهارچوب و قانون خاصی برای مربیگری و پذیرفتن هنرجو وجود دارد؟
متاسفانه در رشته ی ما بدلیل نبودن مدیریت صحیح و نداشتن آموزش اصولی و همچنین ترویج مربیگری افرادی که مدرک مربی گری ندارند باعث رشد ناصحیح این ورزش و ایجاد آسیب به جامعه ی پروازی شده اند و در این مورد من بعنوان یک مربی نه وظیفه ی کنترل این موارد و نه توانایی تصحیح آن را دارم.
-پرواز با پاراگلایدر به چه صورت انجام میشود؟
به سه روش میتوان توسط پاراگلایدر پرواز کرد یکی از روشها از بالای کوه است،دیگری کنار ساحل بوسیله ی دستگاه وینچ میتوان پرواز کرد که من جز اولین کسانی بودم که دستگاه وینچ را خریداری کردم که بتوان از لب ساحل پرواز کرد و آپشن های بیشتری را در اختیار علاقمندان قرار بدهم و دیگری توسط پاراماتور که بال را به پرواز درمی آورد و میتوان توسط آن ارتفاع گرفت.
-چرا باوجود دستگاه وینچ میرید کنار ساحل پرواز میکنید؟
برای امنیت پروازها که درصورت افتادن زیر پای مربی و ه‍نرجوها آب باشد و آسیب احتمالی پایین بیاید.
-چه خدماتی توسط شما در رشته ی پاراگلایدر ارائه شده است؟
ایجاد ایمن سازی سایت پروازی بهمرد را برای امنیت بیشتر پروازکنندگان انجام دادم و برای آموزش هنرجو قبل از شروع بیمه نامه و قرارداد تدارک دیده ایم هرچند افراد زیادی برای تکمیل این پروسه مخالفت میکنند و ترجیح میدهند بجای تضمین پرواز خود سریعتر شروع کنند و بیخیالی مربی در این امر برای عده ای راحت تر است.
-تا کنون اتفاق افتاده است که درحین پرواز برای هنرجوهای شما صدمه ای پیش آید؟
در تمرینات تپه در حد خراش و کوفتگی بوده است اما در تمرینات پروازی چنین اتفاقی پیش نیامده است.

kamran paraglaider 7
-در دسته بندی سطح مانورها بین مربی های آکروباسی کشور در چه رده ای قرار داریدو امکانات به چه صورت میباشد؟
بصورت کلی مربی های آکروباسی درکل کشور کمتر از سی نفر هستند و من در سطح نمایش حرکات و مانورها بین پنج تا شش نفر و نهایتا ده نفر اول کشور قرار دارم.
زمستان گذشته حدود هفت پرواز در استان داشتم ولی تابستان امسال به سمت شمال رفتم و حضورم در آنجا واقعا به روحیه ی من فشار تغییر داداستقبال وحمایت های رییس کمیته ی استان گیلان بود که من را شرمنده ی خود ساخت آنجا فضا بسیار مناسب و به راحتی میتوانستیم پرواز کنیم.
اما اینجا بخاطر نادیده گرفتن امکانات و تجهیزات،فضا و همچنین مربی های خیلی بهتر وضعیت نامناسب است و حمایتی صورت نمیگیرد.
در آنجا چهار حرکت در ذهن داشتم که سه حرکت را مستر کردم و یک حرکت را بخاطر بیماری کرونا کنسل کردم و اگر یک هفته ی دیگر میماندم شاید به اندازه ی سه سال در بوشهر پیشرفت میکردم.
همچنین هرساله در تپه های یزد تمریناتی داریم که لوکیشن مناسبی برای تمرینات گراندهندلینگ یا کنترل باد هست و سعی میکنم حداقل سالی یکبار کارآموزهایم را برای ارتقاء سطح پروازی به آنجا ببرم.
سایت های شمال کشور در ایام تابستان می رویم چون دراین ایام زیبا هستند و در سواحل شمال بیشتر بدنبال انجام حرکات تخصصی آکروباسی هستم.
-چه تعداد افراد در استان مدرک مربیگری دارند و برای اخد مدرک رسمی چه مراحلی باید طی بشود؟
تنها مربی رسمی استان هستم یا حداقل اسم کسی را بعنوان مربی رسمی نشنیدم ولی شاید در حومه، اشخاصی باشند که مدرک مربی گری را اخذ کرده اند ، بشخصه تمام افرادی که هنرجوی من هستند و حتی خودم بیمه هستم.
برای گرفتن مدرک مربی گری مراتب زیر باید طی شوند:
مبتدی:شامل اینکه پرواز سلویی داشته باشیم پس ازاینکه به ده پرواز برسد.
مستقل: که شامل ۵۰ تا ۱۰۰ پرواز در سایتهای مختلف میباشد.
پیشرفته_تندم و سپس اخذ مدرک مربیگری.

kamran paraglaider 1kamran paraglaider 1

------------

مانور مک توهلی (بصورت مخفف) که گفته میشود کانکت شدن مک توییست در هلیکو که بلافاصله از مانور مکتوییست که پرسرعت ترین حرکت آکروباسی است وارد حرکت چرخشی هلیکو میشود که سخت ترین حرکت آکروباسی به شمار می آید.

اسم این مانور وینگ اور است یعنی اور بر بال که دقیق و صحیح اجرا کردن این حرکت کار سختی است و نیاز به ارتفاع خیلی بالا دارد چون خیلی باعث کم شدن ارتفاع میشود که کامل انجام دادن آن مشخصه های خاصی دارد که به آن وینگ اور لوپ تو لوپ میگویند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group