جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

صادق پورافشار یادداشتی با عنوان "جذب مخاطب یا فعالیت اجتماعی و مطالبه‌گری یا منفعت‌طلبی " منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب، این یادداشت به شرح ذیل است:
در جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم،فعالیت اجتماعی و مدنی تعاریف جداگانه‌ای دارند.
فعال اجتماعی کسی است که نسبت به حکومت و دولت خود آگاهی کافی داشته باشد. توانایی انتقاد از عقاید و ایده‌های مختلف را داشته باشد. برداشت کلی‌ای که می‌توان از تعریف فعال اجتماعی کرد این است: "از مسائل و مشکلات مختلف آگاه است و "توانایی‌های خود را در مقابل مسئولیت اجتماعی به رخ جامعه می‌کشاند."

فعال مدنی برای مردم هنوز خوب تعریف نشده است. بهتر است اینگونه بگویم؛ هر یکی تصور و تعریف جداگانه‌ای از فعالیت اجتماعی دارند. در واقع فعال مدنی کسی است که از حقوق شهروندی‌اش آگاه و به اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد واکنش‌هایی نشان می‌دهد. این واکنش‌ها با در نظر گرفتن منافع عموم و در چارچوب قانون اساسی بایستی نشان داده شود.
بنابراین فعال اجتماعی در مرحله‌ی اول: باید خوب آگاه باشد. یعنی پیش از نشان دادن واکنش به اتفاقات جامعه،ابتدا خوب تحقیق و مطالعه کند. سپس با در نظر گرفتن منافع عموم و در جهت توسعه‌ی جامعه‌ی خود کوشش نماید.

poorafshar
نگارنده معتقد است فعالین به‌خوبی نتوانسته‌اند موفق باشند. عمده‌ی مشکلاتی که وجود دارد،برخی فعال اشتباهی هستند ! که همیشه نظر فقط نظر خودشان است و هر کس مخالفت کند با نظرشان،آن فرد برای همیشه «آدَم بَده» خواهد بود. برخی نیز با تنگ‌نظری‌های خود مشکلات،چالش‌ها و بحث‌های پوچ و بیهوده‌ای را به‌وجود می‌آورند. دقت کنید که اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد ولیکن تنگ‌نظری خیلی متفاوت است ! فلذا می‌طلبد مطالعه و سطح فرهنگ خود را بالا برده تا زبان سرخ سر سبز را بر باد ندهد !
برخی دیگر نیز که ماهیت‌شان برای عموم مشخص است آن‌ دسته از فعالین اجتماعی‌ای (شما بخوانید اشتباهی‌) هستند که در فضای مجازی فقط و فقط به‌دنبال جذب فالوور و مخاطب هستند. اکنون در اینجا روشن است که منافع این افراد حرف اول را می‌زند در فعالیت‌شان ! با ریاکاری و محافظه‌کاری خود را دلسوز مردم دانسته و ادعای کنشگری و مطالبه‌گری می‌کنند.
امروزه فردی که می‌خواهد به فعالیت اجتماعی و مطالبه‌گری روی بیاورد بایستی بیشتر از هر چیزی خوب مواظب باشد تا مبادا از راهِ اصلی که همانا دفاع از منافع عموم و تلاش در جهت بهبودی جامعه است منحرف شود. که اگر شود به یک منفعت‌طلب و محافظه‌کار در افکار عموم تبدیل می‌شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group