شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مجری طرح گندم کشور گفت: درسال جاری تعداد 17 هزار دستگاه کمباین در برداشت محصول گندم در کشور مشارکت دارند که از این تعداد 12هزار و500 دستگاه مهاجر هستند.

به گزارش دیارجنوب، اسماعیل اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان دیر، اظهار داشت: امروز اولین عملیات برداشت گندم کشور در سال جاری در روستای شیبرم بخش بردخون استان بوشهر شروع شد.
مجری طرح گندم با بیان اینکه امسال در سطح 6 میلیون هکتار از اراضی کشور گندم کشت شده است، افزود: از این میزان، یک سوم به‌صورت آبی و دو سوم نیز به‌صورت دیم کشت شده است.
وی عنوان کرد: از اول مهرماه سال 98 تا اول فروردین‌ماه سال جاری 184 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم و این در حالی است که در شرایط مشابه سال گذشته 205 میلی متر بارندگی داشتیم و شاخص بارندگی در بلندمدت نیز 166 میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس، بارندگی امسال 11 درصد بیشتر از شاخص بلندمدت و نسبت به سال گذشته 10 درصد کمتر بوده و با این حال، شرایط مطلوب است.
اسفندیاری‌پور افزود: دوره کاشت گندم در کشور 100 روزه و زمان برداشت این محصول نیز پنج ماه ادامه دارد که پس از بوشهر، برداشت گندم از مزارع استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خوزستان نیز آغاز می‌شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تعداد 17 هزار دستگاه کمباین در برداشت محصول گندم در کشور مشارکت دارند که از این تعداد 12هزار و500 دستگاه مهاجر هستند و برداشت گندم ابتدا در استان‌های گرمسیر و سپس مناطق معتدل و سرد انجام می‌شود که تا مردادماه ادامه دارد.
وی عملیات برداشت گندم را بزرگترین فعالیت کشاورزی کشور دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه امسال زمان برداشت گندم با شرایط خاصی مواجه است، انتظار داریم که کلیه دستگاه‌هایی که به نوعی در این امر دخیل هستند به‌صورت ویژه در برداشت به‌موقع و مناسب این محصول کمک کنند.
اسفندیاری‌پور گفت: تنها از محل تولید دانه گندم اعتبار و درآمدی بالغ بر 36 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید که با احتساب کلزا و جو به بالای 50 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
وی با اعلام اینکه 44 درصد پروتئین و 40 انرژی مورد نیاز مردم از گندم تأمین می‌شود و این محصول نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد، اضافه کرد: از وزارت کشور، بهداشت ودرمان و راه می‌خواهیم شرایط لازم برای برداشت گندم را تسهیل کنند.
مجری طرح گندم با اشاره به تأمین 10 تا 12 هزار تن کود برای بخش کشاورزی توسط وزارت نفت، تصریح کرد: انتظار داریم در بحث تأمین سوخت کمباین‌ها و کامیون‌ها و سهولت جابه‌جایی آنها همکاری شود.
وی در رابطه با قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان در سال جاری ، بیان داشت: شرکت بازرگانی دولتی مسؤول تحویل گرفتن گندم کشاورزان و بانک کشاورزی عامل پرداخت وجه است که طبق مصوبه شورای اقتصاد قیمت گندم معمولی دوهزار و500 تومان و گندم دوروم دوهزار و 600 تومان با افت مفید چهار درصد و غیر مفید یک درصد است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group