شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

خبرنگاران ایرنا در استان بوشهر از شهرستان‌های مختلف اخبار خواندنی را تهیه و ارسال کرده‌اند که در قالب یک مجموعه اطلاع رسانی شده‌است.

تنگستان
فرماندار تنگستان استان بوشهر گفت: با وجود همه قابلیت‌های طبیعی گردشگری در بخش دلوار اما تاکنون زیرساخت‌های مناسب در این بخش فراهم نشده‌است.
عبدالحسن رفیعی‌پور روز یکشنبه در نشست شورای اداری بخش دلوار افزود: با توجه به اینکه هنوز زیرساخت‌های استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در این بخش فراهم نشده لازم است با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری این ظرفیت‌های بالقوه را نمایان کرد.
وی ادامه داد: بخش دلوار تنگستان از ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در حوزه‌های مختلف بویژه گردشگری دریایی و تجارت برخوردار است و نوروز بهترین فرصت برای معرفی این ظرفیت‌ها است.
رفیعی‌پور بیان کرد: برای اسکان مسافران باید مکان‌هایی در ساحل و مدرسه‌ها در نظر گرفت و نسبت به سرویس‌دهی مناسب به گردشگران اقدام شود.
وی یادآور شد: معرفی شهرستان تنگستان باید به گونه‌ای باشد که گردشگران و مسافران این بخش را تنها به‌عنوان محلی برای گذر انتخاب نکنند بلکه این بخش باید به عنوان منطقه هدف گردشگری به شمار آید.
رفیعی‌پور توجه به مبلمان شهری و برطرف کردن کاستی‌های موجود در این بخش را مورد تاکید قرار داد و از شهرداری دلوار و دهیاران خواست در فرصت باقی‌مانده نسبت به برطرف کردن کاستی‌های موجود اقدام کنند.
وی یادآور شد: با توجه به روزهای باقی‌مانده به نوروز، نظارت بر بازار باید مستمر ادامه داشته باشد و اجازه گران فروشی و افزایش قیمت‌ها داده نشود.
فرماندارتنگستان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست، شهرداری، دهیاری‌ها و آموزش و پرورش در برای حفظ محیط زیست ضروری است.
رفیعی‌پور یکی از اساسی‌ترین راه‌های کاهش معضلات زیست محیطی در سطح شهرستان تنگستان را آموزش، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در حوزه محیط زیست عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به وظایف شهرداری و دهیاری‌ها درمورد جمع‌آوری و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها اظهار داشت: شهرداری و دهیاری‌ها با همکاری محیط زیست، بهداشت و اداره منابع آب نقاط مشخص شده برای سایت دفع پسماند را بازدید و اقدام‌های لازم برای محصور کردن و دفع بهداشتی پسماند بعمل آورند.
فرماندار تنگستان همچنین شهرداری دلوار را موظف به شناسایی پیمانکار برای عقد قرارداد برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب کرد.
دشتی
امام جمعه خورموج استان بوشهر گفت: قرآن کریم از چنان ظرفیت و جامعیتی برخوردار است که می‌تواند تأمین کننده جامع نیازهای مادی و معنوی بشریت در مسیر تدارک زندگی سعادتمندانه در همه زمان‌ها و مکان‌ها باشد.
حجت السلام عبدالحسین مصلح روز یکشنبه در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان دشتی افزود: قرآن فقط کتاب اخلاق و تربیت و معرفت فردی نیست بلکه در بردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبار ستیزی و ظلم‌ ناپذیری است.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی دشتی ادامه داد: بهترین راه مقابله، ایستادگی بر آرمان انقلابی و دین اسلام و قرآن کریم است و برگزاری برنامه‌های قرآنی دهه فجر، بار مسئولیت بیشتر بر دوش تشکل‌های دینی و قرآنی است.
مصلح تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های مردم در حوزه برگزاری جشن‌های دهه فجر استفاده و تشکل‌های مردمی در حوزه قرآن کریم را فعال کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی نیز بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب شاخص‌های ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی فعالیت می‌کند.
حمید زارعی اضافه کرد: رسالت و وظیفه‌ای سنگین در پیشبرد اهداف ایام‌الله دهه فجر دارد و ما معتقد هستیم هر آنچه داریم باید برای این ایام مبارک، هزینه کنیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی دشتی بیان کرد: کمیته قرآن دهه فجر با مسئولیت اداره تبلیغات تشکیل و برنامه‌های متعددی در سطح شهرستان اجرا خواهد کرد.
در این جلسه برای برگزاری برنامه های پیشنهادی در دهه فجر مقارن با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت ‌وگو و تبادل نظر شد.
گناوه
افسانه‌ها و قصه‌های محلی گناوه در برنامه‌ دورهمی " شب مِتِل‌ رُوات " باحضور کارشناسان و ادب دوستان در کتابخانه عمومی این شهرستان برگزار شد.
در این برنامه که به همت انجمن هوای تازه و با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برگزار شد، 2 تن از کارشناسان، فرهنگ و ادبیات عامه و روایت‌های بومی محلی گناوه را از منظر اسطوره‌شناسی و فرهنگ‌ عامه مورد بررسی قرار دادند.
کارشناسان این نشست ادبی، " فرهنگ عامه " را موجب صلح و دوستی و دلیل قوام جامعه و رشد و اشاعه آن را عامل وحدت بخش و متعالی جوامع بشری عنوان و آداب و آیین بومی محلی را سند هویت و به عنوان شناسنامه جامعه دانستند.
مصطفی خرمی گفت: دانش عامه به دو دسته مادی و معنوی تقسیم که مادی مانند جغرافیا، اقلیم و محل سکونت که مربوط به شیوه زندگی مردم است و خرده‌فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد و معنوی شامل زبان و گویش اقوام است.
این کارشناس افزود: ارزش دانش عامه به مثابه آیینه ذوق، هنر، معرفت، اخلاق، خوی جوامع است که با سایر ملل رابطه تاریخی، مذهبی و فلسفی دارد و می‌تواند سفیر دوستی یک ملت در نزد جهانیان باشد.
وی افسانه‌های محلی و بومی گناوه مانند " تُملی" ،" ملک‌محمد" ، "کره اورباد"، " بی‌بی بی دل هوا" و " ماه سبز قبا" را برای حاضرین معرفی و واکاوی کرد.
یعقوب پولادی دیگر کارشناس دعوت شده در این برنامه در خصوص کارکرد " ادبیات عامه " اشاره کرد و گفت: ادبیات عامه شامل قصه‌ها، مثل‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌ها است.
وی افزود: امروزه آداب و رسوم بومی مثل حرف زدن با گویش محلی در نزد مردم عیب محسوب می‌شود.
پولادی، تقابل بین خیر و شر را در بین اسطوره‌های کهن پررنگ دانست و گفت: ردپا و تاثیر این نگاه خیر و شر نسبت به اساطیر را می‌توان در ادیان نیز دید.
این کارشناس اصول مشترک بین اقوام مختلف را با ذکر مثال‌هایی مثل ازدواج و شکل حکومت برشمرد و اظهارداشت: سه لایه خانواده، هویت فردی و روابط اجتماعی بین اقوام مختلف در شکل‌گیری فرهنگ عامه موثر است.
وی بیان کرد: نقش " داستان " در انقلاب مشروطه و استفاده امثال دهخدا برای آگاهی‌بخشی و مبارزه با وارد کردن عنصر ادبیات عامه به داستان، نمونه‌ای از غنای فرهنگ عامه است.
وی یکی از دلایل اصلی اسطوره‌های موازی را در بین اقوام مهاجرت عنوان کرد و گفت: نیازهای مشترک در خلق اسطوره‌های موازی مهم است و باید به این امر توجه شود.
پولادی با اشاره به اسطوره آفرینش مهر که در ادیان دیگر بازتولید شده‌است، مثال‌هایی شامل قربانی کردن گاو و گوسفند و نقش اسطوره‌ها را در باورهای عامیانه مردم بازگو کرد.
وی بیان کرد: پشتوانه فرهنگی قوی ، عامل نفوذ یک اسطوره از دل هزاران سال و رسوخ آن به فرهنگ امروز مردم به شمار می‌آید.
دشتی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی استان بوشهر گفت: شهرهای خورموج و کاکی این شهرستان در ششمین دوره پایتخت کتاب ایران به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.
حمید زارعی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: همچنین در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نیز روستای "مل گل" و در بخش استمرار نیز روستای "درازی" شهرستان دشتی به مرحله نیمه نهایی رسیدند.
وی افزود: فراخوان ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای برتر دوستدار کتاب در تیرماه سال جاری منتشر شد و از شهرستان دشتی شهرهای خورموج و کاکی و روستاهای مل گل، کلل، چاوشی، فقیه حسنان و گلستان در بخش انتخاب روستاهای برتر و روستای درازی در بخش استمرار مستندات خود را ارسال کردند.
زارعی اضافه کرد: به اذعان دبیرخانه جشنواره با توجه به کیفیت آثار ارسالی بر خلاف سال گذشته که داوران ۲۰ شهر به عنوان شهرهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی انتخاب می‌کردند در این دوره ۳۸ شهر را برای این مرحله انتخاب و به دبیرخانه معرفی کردند.
وی ادامه داد: داوری مرحله نهایی این رویداد در روزهای آینده برگزار و مراسم معرفی پایتخت کتاب و روستاهای برتر دوستدار کتاب ۱۹ بهمن جاری در تهران برگزار می‌شود.
گناوه
رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی گناوه روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، شهر گناوه به همراه ۳۷ شهر دیگر کشور موفق به راهیابی مرحله نیمه نهایی این دوره شده‌است.
علیرضا سبحانی افزود: ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از ابتدای تیرماه با اعلام فراخوان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط شروع به کار کرد.
وی گفت: در این رویداد با اعلام فراخوان ارسال آثار شهرهای متقاضی شرکت در این طرح، ۱۶۳ شهر آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند.
وی ادامه داد: باتوجه به کیفیت آثار ارسالی در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته، داوران مراحل اولیه این طرح برخلاف روال سال‌های گذشته که ۲۰ شهر را به‌عنوان شهرهای راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب می‌کردند که در این دوره ۳۸ شهر را برای این مرحله انتخاب و به دبیرخانه معرفی کردند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی گناوه یادآور شد: داوری مرحله نیمه‌نهایی و نهایی این رویداد در روزهای آینده برگزار خواهد شد و در آیین اختتامیه که ۱۹ بهمن‌ماه جاری در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد ششمین پایتخت کتاب ایران و چهار شهر خلاق در زمینه کتاب‌خوانی معرفی خواهد شد.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.
بوشهر
مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهرگفت: برای گرامیداشت دهه مبارک فجر این مرکز در گستره استانی، ملی و فراملی۱۶ هزار دقیقه برنامه رادیویی، تلویزیونی، خبری و فضای مجازی پخش می‌کند.
سید حسین ناظر روز یکشنبه افزود: از این میزان برنامه هفت هزار و ۵۰۰ دقیقه در رادیو ، هفت هزار دقیقه در تلویزیون و مابقی در خبر و فضای مجازی پخش می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت انعکاس فراگیر و همه جانبه دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف و همچنین حضور حماسی مردم در راهپیمایی عظیم یوم الله ۲۲ بهمن گفت: راهپیمایی مردم بوشهر و برخی از شهرستان‌های استان به‌صورت زنده از شبکه استانی و شبکه های سراسری پخش می‌شود.
دیلم
سرپرست فرمانداری دیلم گفت: اجرای برنامه‌های ستاد دهه فجر این شهرستان با رویکرد مردم محور در دستور کار قرار گرفته است.
احمد دشتی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری این شهرستان افزود: برای اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی و عمرانی در دهه فجر ۱۴ کمیته تشکیل شده که در اولین روز شهرستان میزبان استاندار بوشهر است.
وی به انتخابات پیشرو مجلس شورای اسلامی اسلامی اشاره کرد و گفت: انتخابات آبروی نظام، وظیفه ملی، شرعی، قانونی و تثبیت کننده امنیت کشور است.
سرپرست فرمانداری دیلم اظهارداشت: حضور حداکثری مردم در انتخابات پایه واساس نظام را مستحکم‌تر و باعث ثبات امنیت و اقتدار بیشتر کشور خواهد شد.
وی گفت: همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند بستر و ایجاد زمینه حداکثری مردم را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم کنند.
دشتی بیان کرد: فعالین حوزه سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی، ائمه جمعه و جماعت درشهر و روستا در زمینه حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات همت و تلاش مصاعف کنند.
وی قانون‌مداری و اصل بی‌طرفی را دو اصل و مبنا در انتخابات دانست و افزود: مجریان ،بازرسان و ناظرین در انتخابات براساس این اصول عمل کنند.
دشتی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر حق الناس بودن رای مردم اضافه کرد : رعایت اصل بی‌طرفی وظیفه شرعی ،قانونی واخلاقی ما مسئولان است.
وی تاکید کرد: بر اساس قانون، هیچ کارمندی در زمان اداری و مدیران در ساعات اداری و غیراداری حق فعالیت له یا علیه کاندیداها را ندارند.
سرپرست فرمانداری دیلم افزود :همه دستگاه‌های دولتی موظفند کلیه امکانات و نیروی انسانی را در اختیار ستاد انتخابات شهرستان قرار دهند.
وی گفت: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری ،جذب سرمایه‌گذار، توسعه زیرساخت‌های بندری ، رفع موانع تولید و کاهش نرخ بیکاری از اولویت‌های کاری در شهرستان دیلم است که در جلسات تخصصی به آنان پرداخته خواهد شد.
دشتی با اشاره به مشکلات شهرستان دیلم در زمینه جذب سرمایه‌گذاران افزود: در شرایط کنونی که کشور در تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته باید با تمام توان درجذب سرمایه‌گذار تلاش و کمک کرد.
وی اظهارداشت : اصحاب رسانه روحیه مطالبه‌گری را در شهرستان تقویت کنند و وظیفه ما مدیران پاسخگویی است و از نقد و انتقاد مردم نگران ،ناراحت و آشفته نشویم.
دشتی کرد: با مدیرانی که دچار روزمرگی و بی‌برنامه باشند نمی‌توانم ادامه دهم و اگر نمی‌توانند کار کنند در ادامه فعالیت آنان تجدیدنظر خواهم کرد.
سرپرست فرمانداری دیلم گفت: وابستگی مدیران به گروه ،شخص و جریان‌های سیاسی ملاک نیست و تنها میزان رضایتمندی مردم و برنامه‌ریزی مناسب در نمره ارزیابی آنان تاثیرگذار است.
امام جمعه دیلم گفت: در ایام دهه فجر حرمت ایام فاطمیه رعایت و پایه‌های برگزاری همه جلسات و برنامه‌ها با محوریت مردم برگزار شود.
حجت الاسلام محمود اسدی افزود: نظام متعلق به مردم است و در برنامه‌های دهه فجر باید دستاوردهای انقلاب به جامعه بخوبی اطلاع رسانی شود.
وی گفت: همانگونه که در مراسم شهادت سردار سلیمانی مردم خود را صاحب عزا می دانستند و خودجوش برنامه برگزار کردند ، در اجرای برنامه‌های ملی و مذهبی باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.
اسدی با دعوت مردم به حضور باشکوه در انتخابات دوم اسفندماه امسال گفت : انتخابات یکی از پایه‌های اصلی جمهوریت نظام است و دشمنان برای زیر سئوال بردن و حضور کمرنگ مردم دست به هر اقدامی خواهند زد.
امام جمعه دیلم، تجمعات و حوادث چند ماه اخیر را مقدمه‌ای برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات دانست و افزود: با تشییع باشکوه و برگزاری مراسم شهادت سردار سپهبد سلیمانی حس مسئولیت در مردم ایجاد و متحد و یکدل شدند.
وی اضافه کرد: حضور باشکوه مردم در انتخابات زمینه ساز یک مجلس باپشتوانه قوی و قدرتمند برای مملکت است و در دوم اسفند باحضور پرشور و باشکوه خود برای جهانیان اعلام خواهند کرد ، از نظام و انقلاب دل نخواهند کند و همچنان دوست دارند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group