جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در جدیدترین سرشماری، جمعیت پستانداران شاخص منطقه شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان ۱۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش دیارجنوب، فرهاد قلی‌نژاد ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه بالای زیستی منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش برنامه ارتقای این منطقه در اولویت برنامه های سال جاری است.
وی اضافه کرد: سرشماری پاییزی پستانداران شاخص منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش در آذرماه به مدت دو روز برگزار شد که نتایج حاصله حاکی از افزایش حداقل ۱۷ درصدی جمعیت پستانداران شاخص این منطقه شامل کل و بز و قوچ و میش دارد.
قلی نژاد تصریح کرد: سرشماری وحوش بویژه گونه های شاخص هر ساله درراستای بررسی وضعیت جمعیت گونه های جانوری و شرایط زیستگاهی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام و نتایج این سرشماری ها در جهت بهبود مدیریت منطقه و ارتقا شرایط زیستی گونه ها مورد استفاده قرار می گیرد .بنابراین سرشماری وحوش یکی از مهمترین مسائل مدیریتی زیستگاهها و مناطق تحت حفاظت است که از کلیه محیط بانان و همیاران محیط زیست در برگزاری این سرشماری ها تقدیر و تشکر می‌شود.
خسرو درویشی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر افزود: در این سرشماری افراد به گروه‌های مختلف جهت اجرای برنامه سرشماری تقسیم بندی شده و عملیات آماربرداری از نشخوارکنندگان شاخص منطقه که شامل کل و بز و قوچ و میش هستند را در مسیرها و تنگه های مختلف انجام دادند. حدود ۴۰ نفر شامل نمایندگانی از سمن ها و همیاران محیط زیست و همچنین محیط بانان و کارشناسان اداره کل و سایر شهرستانها در این آماربرداری شرکت داشتند.
منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم – تنگ باهوش برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ با تصویب سازمان محیط زیست بعنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد و در سال ۹۵ نیز به مدت ۵ سال دیگر بعنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شد.
این زیستگاه به مساحت ۶۰ هزار هکتار در دو شهرستان دشتستان و تنگستان قرار دارد و با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پوشش گیاهی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت . حضور انواع وحوش و پستانداران از جمله گربه سانانی مثل پلنگ و علفخواران بزرگ از قبیل کل وبز و قوچ ومیش از شاخصهای اصلی تنوع زیستی آن است./مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group