جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

همزمان با سراسر کشور در قالب اجرای طرح نهال‌کاری برای ایرانی سرسبز ۱۴ آذر ماه به نیت ۱۴ معصوم ۱۴ میلیون اصله نهال در کشور کاشته می‌شود که از این شمار ۱۰ هزار اصله نهال سهم استان بوشهر است که روز پنجشنبه در آیینی نمادین کاشت این نهال‌ها به دست مسئولان در منطقه بوشکان شهرستان دشتستان آغاز شد.

غلامرضا منتظری در حاشیه این آیین درگفت‌ وگو با ایرنا افزود: با هدف توسعه جنگل‌کاری پویش سراسری و حرکت ملی نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز با مشارکت مردم، دولت و همکاری سازمان‌های مردم نهاد، تعاونی‌ها، بسیج، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی و مسئولان انجام می‌شود.
وی بیان کرد: این شمار نهال که بیشتر از گونه کنار است در بیش از ۱۰۰ هکتار کاشته می‌شود.
منتظری اضافه کرد: کاشت نهال محدود به زمان و مکان مشخصی نیست اما در استان بوشهر به دلیل شرایط جوی و بارش‌ها آذر ماه بهترین زمان برای کاشت درخت در این منطقه است.
وی هدف از اجرای نهضت درختکاری را توسعه فرهنگ کاشت درخت در بین عموم مردم، توجه و دغدغه ایجاد کردن برای مسئولان و مردم مبنی بر حفظ درختان و ایجاد یک حرکت جهادی و فراگیر برای توسعه فضای سبز در استان و کشور عنوان کرد.
منتظری ادامه داد: استفاده از گونه‌های بومی، نزولات جوی برای کاهش میزان مصرف آب برای آبیاری و توان مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی و تعاونی‌ها برای کاشت درخت از جمله رویکردهای نهضت جنگل‌کاری است.
وی گفت: مراقبت و نگهداری از درخت‌های کاشته شده از جمله دغدغه‌های این اداره کل است که در طرح نهضت جنگل‌کاری قرار شده کار مراقبت و آبیاری این گونه‌ها برعهده تشکل‌ها و تعاونی‌ها به صورت پیمانکاری به مدت ۳ تا ۵ سال واگذار شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۱۱۷ هزار اصله نهال در سطح ۷۷۳ هکتار اراضی این استان کاشته می‌شود.
منتظری افزود: سالانه ۲۵۰ هزار اصله نهال در استان بوشهر تولید می‌شود که از این شمار ۱۱۷ هزار اصله در قالب طرح درخت کاری کاشت و مابقی در میان مردم توزیع می‌شود.
وی اضافه کرد: توسعه جنگل‌ها، مقابله با بیابان‌زایی، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، تقویت جاذبه گردشگری، مسائل اقتصادی (رونق صنعت چوب) از اولویت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر ۲۱۱ هزار هکتار جنگل و رویشگاه طبیعی و ۳۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان بوشهر وجود دارد و تلاش می‌شود سالانه با اجرای پروژه‌های مختلف برای توسعه جنگل و بیابان‌زدایی اقدام شود.
منتظری اضافه کرد: بخشی از رویشگاه جنگلی استان بوشهر خلیجی عمانی است که بیشتر در آن گونه‌های حرا، کنار، کهورایرانی و آکاسیا و بخشی دیگر زاگرسی است که گونه‌های بنه و بادام با توجه به سازگاری آنها در این ارتفاعات وجود دارد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group