جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

در تاریخ ۲ تیرماه ۹۸, بیش از ۳۰۰ بذر درخت بومی کُنار به همت انجمن زمین پاک دشتستان با همکاری سازمان سیما, منظر و فضای سبز شهرداری برای اولین بار در نهالستان شهرداری برازجان کاشته شد که این رقم در هفته جاری به ۱۰۰۰ عدد خواهد رسید.

به گزارش دیارجنوب خانم رشیدی, عضو انجمن زمین پاک دشتستان در مورد کاشت بذر این درخت و اهمیت آن عنوان کرد که روشهای تکثیر این گونه بصورت جنسی (بذر) ـ غیر جنسی ـ قلمه ـ پیوند می باشد که رایج ترین شیوه در کنار استفاده از پیوند جوانه می باشد.

اما ساده ترین و ارزانترین روش تولید پایه بذری جهت پیوند, استفاده از بذرهای رسیده کنار می باشد که بیشترین درصد سبز شدن بذرها در زمانی می باشد که پس از خارج کردن از میوه به مدت ۲-۱۲ ماه در محیط مناسب انبار شوند.

بذر باید از ارقام مرغوب انتخاب شود، بذر مناسب باید از نظر کیفیت مطلوب، از نظر اندازه قابل ملاحظه و درشت باشد، طعم و مزه خوب داشته باشد. نسبت گوشتبه هسته زیاد باشد. تحمل گیاه نیز زیاد باشد.
میوه ها باید کاملاً رسیده باشند، حدود ۵۰ تا ۷۰% میوه هایی که ریزش می کنند بذر زنده و قابل رویش نیستند. هسته ها را می توان در محلول ۱۷ تا ۱۸% نمکقرارداد، در این حالت بذرهایی را که شناور می شوند باید جدا کرده و دور ریخته شود می توان پوسته سخت بذرها را با استفاده از وسایل گوناگون شکسته و یا در آنها ترک ایجاد کرد که در این صورت در مدت یک هفته بذور کاشته شده سبز می شوند ولی در غیر این صورت ممکن است ۳ تا ۴ هفته وقت برای سبز شدن آنها نیاز باشد.
هدف از کاشت بذرهای مناسب به منظور تهیه کردن پایه برای انجام عملیات پیوند می باشد. بذرها را مستقیماً می توان در زمین اصلی کاشت تا از عملیات جابجایینشاء ها خودداری شود و یا اینکه بذرها را در خزانه روی ردیف هایی با فواصل۶۰ سانتی متر از یکدیگر و ۲۳ سانتی متر روی ردیف ها کشت می کنند. همچنین بذرها را می توان در کیسه های پلاستیکی نیز کشت کرد کاشت بذر در گلدان های ۲۳ × ۲۸ سانتی نیز موفقیت آمیز بوده است پس از ۳ تا ۴ ماه قطر پایه ها به حدود ۱۲ میلی متر می رسد که مناسب برای انجام عملیات پیوند می باشد.

kasht konar 1kasht konar 1kasht konar 1kasht konar 1kasht konar 1kasht konar 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group