شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مقام‌های فرانسوی با اشاره به تلاش‌های پیوسته رییس جمهور این کشور در راستای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا به شدت امیدوارند که در نهایت تلاش‌هایشان به نتیجه برسد چون جایگزین هر توافقی درگیری بین طرفین در خلیج فارس خواهد بود.

سلام نو - سرویس بین‌الملل: پایگاه خبری نشریه پولتیکو در تازه‌ترین روایت خود از حضور رییس جمهور ایران در آمریکا و تلاش مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ به سند چهار بندی اشاره کرد که توسط مکرون تهیه و تنظیم شد و مقدمه‌ای بود برای مذاکره مجدد بین ایران و آمریکا که با خودداری روحانی از دیدار و تماس تلفنی با ترامپ تلاش مکرون به جایی نرسید.
به گزارش پلتیکو و بنا بر گفته برخی مقام‌های ارشد دولت فرانسه حسن روحانی و دونالد ترامپ روی سندی چهار بندی که با واسطه‌گری امانوئل مکرون تهیه شده بود توافق کردند ولی با اصرار روحانی روی این مسئله که ترامپ پیش از هر دیداری باید لغو تمام تحریم‌های اعمال شده بعد از سال 2017‌‌ را رسما اعلام کند این دیدار شکل نگرفت. تحلیلگر پلتیکو مدعی شده این سند را از نزدیک دیده است.

tavafogh teramp rohani 2

بنا بر گزارش‌ها این سند حاصل تلاش مکرون در حاشیه جلسات سازمان ملل بود و با هدف کاهش تنش بین ایران و آمریکا تهیه شده بود، تنشی که پس از خروج ترامپ شروع شد و در چند ماه اخیر اوج گرفت.
ظاهرا محور اصلی این سند بر این مسئله استوار بوده که ایران "هرگز دنبال سلاح‌هسته‌ای نرود و کاملا به تعهدات‌اش پای‌بند باشد" و همچنین بپذیرد چهارچوب محدودیت‌های هسته‌ای طولانی‌تری را مورد مذاکره قرار دهد و همزمان" از ستیزه‌جویی خودداری کند و با مذاکره به‌دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد."
در طرف مقابل نیز آمریکا باید تعهد می‌داد تا تمام تحریم‌های پس از سال 2017 را لغو کند تا ایران به طور آزادانه نفت خود را بفروشد و از مزایای آن بهره‌مند شود.

tavafogh teramp rohani 3

مقام‌های فرانسوی هم‌چنین تاکید دارند با اینکه برنامه موشکی ایران در این توافقنامه مورد اشاره قرار نگرفته بود ولی همه در تهران می‌دانستند صحبت درباره مسائل منطقه شامل مسائل موشکی نیز خواهد شد.
ظاهرا ترامپ سه‌شنبه هفته‌پیش در دیداری با ماکرون در یک هتل درنیویورک، با این سند موافقت کرد و ماکرون، بعد همین سند را در هتل میلینیوم نیویورک به روحانی نشان داده و روحانی هم با موارد اصلی سند موافقت کرده و بابت اشاره به ظالمانه بودن تحریم‌ها در این سند از مکرون تشکر کرده ولی عدم رضایت ترامپ به اعلام لغو تحریم‌ها پیش از دیدار یا گفت‌وگو با روحانی باعث به ثمر ننشستن تمام این تلاش‌ها شد.

tavafogh teramp rohani 1
مقام‌های فرانسوی امیدوارند که در نهایت تلاش‌هایشان به نتیجه برسد چون جایگزین هر توافقی درگیری بین طرفین در خلیج فارس خواهد بود.
پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران قبل از سفر به ارمنستان به خبرنگاران گفت که در جریان سفر به نیویورک، درباره چارچوب جلسه ۱+۵ بین هفت کشور طرف مذاکره در برنامه هسته‌ای ایران توافق صورت گرفته است.
او این توافق را «گام و قدم مهم» توصیف کرد که به گفته او، می‌تواند «به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند» و افزود که در جلسه روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه هیات دولت ایران در این باره بیشتر توضیح خواهد داد.
روحانی با اشاره به ضرورت توبه آمریکا گفت که «باید بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خودش قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود و می توان این را در شرایط بهتر آماده کرد».

استان بوشهر

Template Design:Dima Group