شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: برنامه پنج‌ساله دهیاری‌های استان بوشهر تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه دهقانی عصر یکشنبه در نشست تدوین برنامه پنج ساله توسعه روستایی با رویکرد برنامه ریزی راهبردی و مشارکتی اظهار داشت: توسعه روستایی باید در چارچوب توسعه ملی طراحی شود چرا که توسعه پایدار و یکپارچه ملی، معطوف به توسعه پایدار در سطوح منطقه ای، شهری و روستای است.

وی اضافه کرد: شواهد نشان می دهد به توسعه روستایی، به تناسب سهم و جایگاه و کارکرد آن در اقتصاد ملی، کم توجهی شده و حوزه های روستایی در شرایطی کاملاً نابرابر از جهت دسترسی به فرصت ها و منافع حاصل از رشد و توسعه قرار گرفته اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر خاطرنشان کرد: تعدیل عدم تعادل های اجتماعی - اقتصادی و سرزمینی در جهت بالندگی جوامع روستایی و تسهیل رشد و ارتقای این جوامع، ضرورتی اساسی و اجتناب ناپذیر است.

برنامه ریزی محلی متناسب با برنامه های کلان

وی ادامه داد: در همین راستا از استفاده شیوه برنامه ریزی محلی متناسب و همگام با برنامه های کلان ملی و بهره مندی از تخصص و توان فکری نهادهای محلی و مدنی جهت مدیریت روستایی موضوعی است که باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

دهقانی بیان کرد: تنوع ویژگی های مکانی- فضایی روستاهای استان بوشهر گویای تفاوت نیازها و الزامات جوامع روستایی است که ضرورت برنامه ریزی محلی را مطرح می سازد.

وی افزود: دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها می بایست اهمیت برنامه‌ریزی و داشتن برنامه در افزایش بهره‌وری و کارآیی سازمانی را مورد توجه قرار داده و در فرآیند برنامه‌ریزی، از ظرفیت‌های مردمی موجود در روستا بهره‌مند شده و زمینه مشارکت مستمر و فزاینده آن‌ها را فراهم کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها اضافه کرد: شیوه‌نامه تدوین برنامه پنج‌ساله دهیاری‌ها به منظور تدوین چشم‌اندازها، راهبردها، سیاست‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های دهیاری‌ها به فرمانداری های سراسر استان ابلاغ شده است.

جلب مشارکت مردم در تصمیم‌گیری

دهقانی افزود: از جمله اهداف اساسی در تدوین برنامه پنج‌ساله دهیاری‌ها می‌توان به نهادینه کردن نظام برنامه‌ریزی در مدیریت محلی، جلب مشارکت مردم در تصمیم‌گیری در مدیریت محلی، اولویت‌بندی مناسب اقدامات اجرایی دهیاری ها و … اشاره کرد.

وی گفت: مهم ترین رکن پایش برنامه پنج‌ساله دهیاری‌ها، ذی‌نفعان برنامه هستند و بنابراین برنامه باید توسط دهیار و با همکاری شورای اسلامی روستا، مردم و نخبگان روستایی مورد پایش و نظارت قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر اظهار داشت: موضوعی که در برنامه ریزی و روستایی باید مد نظر دهیاران باشد توجه به مسئله اشتغال روستایی بویژه شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های هر روستا در بخش های مختلف گردشگری، ابزی پروری، کشاورزی.... و تلاش برای استفاده از این قابلیت ها با مشارکت و همراهی مردم روستا است.

شناسایی معضلات روستاها

وی افزود: وجود معضلات فراوان در سطح جامعه روستایی موجب شده روند توسعه کارآفرینی روستایی به کندی حرکت کند. از این رو شناسایی این معضلات، می تواند در شناخت ابعاد مختلف و متعدد مرتبط با کارآفرینی روستایی و موانع اشتغال در روستاها یاریگر و سازنده باشد.

دهقانی افزود: مشارکت واقعی مردم در برنامه ریزی، تصمیم گیری، اجرا و ارزشیابی، از مفاهیم مهم و باارزشی است که تحقق تفکر و نظام شورایی را میسر می‌سازد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group