شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مدیرکل اوقاف استان بوشهر با اشاره به کمک سه میلیارد و ۷۲۱ میلون تومانی به مساجد اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی در سرتاسر استان بوشهر در دهه وقف انجام خواهد شد.

به گزارش دیارجنوب، نشست خبری مدیرکل اوقاف استان بوشهر روز دوشنبه ۶ آبان ماه به مناسبت دهه وقف با حضور رسانه ها برگزار شد.

مدیرکل اوقاف استان بوشهر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت خاتم الانبیا اظهار داشت: وقف یک سنت حسنه است که از دیر باز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، مترقی و دقیق مورد استفاده قرار داده است.

neshaste edare oghafe ostan 1
وی اضافه کرد: کسی که وقف انجام می دهد هم به جامعه خدمت کرده و هم پس از مرگش سودی بعنوان پاداش الهی نصیبش خواهد شد.

مدیرکل اوقاف استان بیان داشت: وقف در اصطلاح فقه، عبارت است از شخصی که عینِ مال خود را حبسِ دائم کند و منافع خود را به رایگان در اختیار شخص یا اشخاص مخصوصی قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف متولی موقوفات است که سرپرست ندارد و اگر موقوفات دارای متولی باشد، اداره اوقاف به آن ها کمک و مشاوره می دهد.

neshaste edare oghafe ostan 1

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور بیان داشت: کل موقوفات استان در حال حاظر ۵۲۵ موقوفه است که تا پایان سال ۹۶ ، ۴۶۱ موقوفه بوده است که این نشان از افزایش ۸۰ وقف جدید و امیدوار بودن مردم است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۲۴۶۷ موقوفه انتفاعی داشتیم که شامل مساجد، حسینیه، زینبیه، فاطمیه و ... در کل استان می شود.
مدیرکل اوقاف استان خاطرنشان کرد: ۴۶۱ رقبه منفعتی هم وجود دارد که اکنون ۲۵ موقوفه منفعتی جدید به آن اضافه شده است و در حال حاضر ۴۸۶ موقوفه منفعتی وجود دارد.

وی افزود: سازمان اوقاف به جهت حمایت از طرح ملی دانش بنیان، از طرح هایی که در این زمینه در استان ها نیاز به ملک در قالب مشارکت داشته باشند حمایت می‌کند و ملک را در اختیارشان می گذارد که این ملک نیز سهم اوقاف خواهد شد.

neshaste edare oghafe ostan 1

مدیرکل اوقاف استان تصریح کرد: ۳ میلیارد و ۷۲۱میلیون تومان برای تعمیر و بازسازی مساجد سرتاسر استان واریز شده است.
وی با اشاره به اجرای بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی در دهه اوقاف اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردهای اوقاف در چهل سال گذشته، برنامه زنگ وقف، برنامه یاوران وقف، شهادت در بقاع متبرک از جمله برنامه هایی است که در دهه وقف انجام می گیرد.

مدیرکل اوقاف استان در خصوص دژ برازجان بیان کرد: اختلافی با میراث فرهنگی نداشته و جلسات متعددی برگزار شده و مجوز لازم برای این موضوع اخذ شده است که بعد از جذب سرمایه گزار اعلام عمومی خواهیم کرد و کارهای مرمت و بازسازی انجام خواهد گرفت.
وی افزود: برنامه شهادت امام رضا(ع) در چهل بقعه استان برگزار خواهد شد که از جمله برنامه های مهم، پیاده روی های بزرگ در شهرستان جم و دشتستان برگزار خواهد شد.

معاونت فرهنگی اوقاف استان مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه از ابتدای سال تا کنون را تشریح و اظهار داشت: اوقاف مجموعه ای است در راستای منبیات مقام معظم رهبری و در جهت اجرای نیات واقفان، همواره تلاش های بسیار زیادی داشته است.

neshaste edare oghafe ostan 1
وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی از اوایل سال تا کنون، اولین برنامه در نوروز اجرا شد که آرامش بهاری نام داشت و در استان با همکاری امنا و مبلغین گرامی در مقام متبرکه که از ۲۸ اسفند تا ۱۵ فروردین انجام شد،دومین برنامه نشاط بعد معنوی بود که در ایام تابستان با حضور مبلغین برنامه های متنوعی در ۵۰ بقاع متبرک انجام شو، سومین برنامه دهه کرامت که د بقاع متبرک انجام شد، چهارمین برنامه ضیافت الهی بود که در ۷۰ بقاع متبرکه در ماه مبارک رمضان انجام شد، پنجمین برنامه پیوند آسمانی در جهت ازدواج آسان و هدف ترویج سبک زندگی اسلامی و تعیین مهریه آسان انجام شد که به ۱۰۰ زوج خدماتی تا کنون ارائه شده است، برنامه بصیرت عاشورایی که در ابتدای ماه محرم و در پایان ماه صفر ادامه دارد.

وی در خصوص برنامه هایی که در بصیرت عاشورایی انجام می گیردبیان داشت: برنامه های عاشورایی شامل برگزاری برنامه های دهه محرم، برنامه لبیک یا حسین، عزت حسینی، اهلا من العسل، برنامه شیرخوارگان حسینی و دیگر برنامه هایی که در این خصوص انجام گرفت تحت عنوان بصیرت عاشورایی است.
وی اضافه کرد: برنامه دست های مهربانی در قالب مراکز افق در اتباع متبرکه ایجاد شد که در راستای اجرای امینانه واقفان کارهایی انجام گرفت، در راستای کمک به دانش آموزان نیازمند در ابتدای سال تحصیلی، برنامه زائران حرم رضوی افرادی که تا کنون به حرم رضوی مشرف نشده اند اعزام شدند و در سال ۹۷ نیز ۱۸۰ نفر اعزام شدند.
معاونت فرهنگی اوقاف است
ان در ادامه اضافه کرد: طرح زائران حرم حسینی افرادی که تا کنون به عتبات مقدسه اعزام نشده اعزام کردند، برنامه شمیم حسینی که در ابتدای محرم در ۲۰۰ هیئت مذهبی در استان برگزار شد، در بحث مسابقات قرآنی برنامه های متنوعی انجام گرفت از جمله ترویج و حفظ قرآن کریم و تربیت مربیان که در مسابقات قرآنی در مراحل شهرستانی، استانی و حتی کشوری انجام گرفت.
وی افزود: بحث اعزام مبلغین در همه مناسبت ها وه به مناطق مختلف اعزام شدند و برنامه سوگواره یاس نبوی بر پایه مراسم دهه فاطمیه بود که در ۷۰ بقعه متبرکه انجام گرفت.

مسئول حوزه وقف و ثبت اداره کل اوقاف استان بیان داشت: تا کنون ۴۴۷ رای به نفع اداره اوقاف در حوزه حقوقی انجام گرفته است.

دریایی نژاد اضافه کرد: از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷، ۱۷۴ سند اخذ شده و از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۶، به طور تقریبی ۲۳۸۰ سند موقوفه اخذ شده است و ۳۵ درصد بقعه داران تاکنون سند اخذ کرده اند.

مسئول اداره بهره وری و موقوفات اداره کل اوقاف استان بیان داشت: در قالب طرح جامع برای بقاع، تعداد ۲۸ طرح در نظر گرفته شده که ۲۲ مورد آن در دست طراحی می باشد.
وی اضافه کرد: در بحث تخریب و بازسازی ۵ شبستان به متراژ ۲۸۴۰ متر انجام شده است.

 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group