پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

چهارشنبه ۲۰ دی ماه، با حضور رئیس فدراسیون، مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان بوشهر برگزار می شود و قرار است با رأی ۲۹ نفر، رئیس جدید این هیئت مشخص شود.

اصغر شعبانی - به گزارش دیارجنوب ، برخی از اهالی فوتبال استان بوشهر انتقاداتی نسبت به عملکرد ۴ سال گذشته ی امیر حسین محتشم دارند و گاهاً بر این باورند که شرایط کنونی فوتبال در استان خوب نیست و با حضور یک رقیبِ نه چندان مطرح و قوی در انتخابات، مجدداً محتشم برای یک دوره ی ۴ ساله ی دیگر سکان دار هیئت فوتبال استان بوشهر خواهد بود . در این مقال قصد جانبداری از متولی فعلی هیئت فوتبال استان بوشهر نیست اما اگر واقع بینانه به قضایای فوتبال نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که عملکرد محتشم و کمیته های مختلف این هیئت چندان نیز بد نبوده و فوتبال، علیرغم تمامی مباحث حاشیه ای خوب مدیریت شده است.

برای آغاز می توان با کمیته داوران شروع کرد .کمیته ای که با حضور افراد توانمند و متخصصی طی این ۴ سال اداره شده است و انصافاً اگر بگوییم جزو برترین های کشور بوده سخنی به گزاف نگفته ایم . جمشید دشتیان در رأس این کمیته و یوسف اطمینان در دپارتمان داوران سنگ تمام گذاشته اند. اگر چه نگارنده معتقد است که همیشه حرف و حدیث های فراوانی در جامعه ی داوری وجود دارد و این کمیته منتقدین جدی زیادی نیز داشته است اما برگزاری بیش از ۳۵ دوره مختلف کلاس رسمی داوری درجه ۳ تا ملی در بخش های فوتبال ، فوتسال و فوتبال ساحلی، حضور ۸۰ داور فوتبال استان در لیگ های مختلف کشور از لیگ های پایه گرفته تا لیگ برتر، بین المللی شدن کمک داور خوشنام فوتبال استان یعنی علی احمدی که در این دوره اتفاق افتاده ، برگزاری کلاس های آموزشی پیش فصل داوری با حضور مدرسان طراز اول کشور از جمله اقدامات مهم و تاثیرگذار این دوره ی ۴ ساله بوده است.

heiat football 1

در کمیته مسابقات نیز برگزاری منظم فستیوال های مدارس فوتبال ، مسابقات از رده های پایه گرفته تا بزرگسالان در حوزه های مختلف که قطعاً بیش از ۱۰۰۰ مسابقه خواهد شد یکی دیگر از مهمترین اقدامات در راستای اهداف ۴ ساله هیئت فوتبال استان بوده است . همگان مطلعند که برای برگزاری یک دوره رقابتِ فوتبالی در شهرستان های استان در طول یک فصلِ فوتبالی چه زحماتی باید کشید و چه عواملی باید دست به دست هم بدهند تا کار به انجام برسد . برنامه ریزی گسترده برای برگزاری مسابقات فوتبال با بهره گیری از تجارب آنهایی که در شهرستان هایی مانند دشتستان (برازجان) ، دیلم ،کنگان ، جم و گناوه و تنگستان و دشتی و بقیه ... فوتبال را اجرا می کنند یک کار منظم و البته با تقویم های مشخص، کار آسانی نیست و انصافاً که همه سنگ تمام گذاشته اند . اینکه در این ۴ سال بیماری کرونا، سرما و گرما و عوامل دیگر مانعی برای انجام و برگزاری مسابقاتِ فوتبال نبوده و کارها به شکل مناسبی پیش رفته ستودنی است و باید دستمریزاد گفت . اینکه هیئت فوتبال استان بوشهر از معدود هیئت های استانی است که به شکل مدرن فوتبال را برگزار کرده و تیم های مختلف از طریق کارتابل و اتوماسیون اداری با مرکز استان در ارتباط بوده اند قابل تقدیر است.

هماهنگی با اورژانس و یا هلال احمر برای استفاده از آمبولانس ، استفاده از ظرفیت نیروهای محترم فراجا برای امنیت مسابقات، هماهنگی با داوران ، نمایندگان و ناظران و حتا شوراهای تأمین شهرستان ها ساعت ها زمان طاقت فرسایی می برد که جای هیچگونه نقدی را نمی دهد اگر چه نگارنده معتقد است شنیدن نقدهای منصفانه اهالی فوتبال توسط متولیان هیئت استانی نیز سهم بسزایی در گسترش فوتبال داشته است .در مبحث آموزش نیز می توان نمره قابل قبولی به هیئت فوتبال استان بوشهر داد . برگزاری دوره های متعدد مربیگری در مرکز استان و شهرستان های با توجه به شاخص های مطرح شده که با استقبال بی نظیر و حتا کم نظیر علاقه مندان به مربیگریِ فوتبال در هر کدام از این دوره ها همراه بود دیگر اقدامی است که از آن می توان به نیکی نام برد . شرکت بیش از ۲۰ مربی از استان های بوشهر، تهران، خوزستان، فارس و هرمزگان در دوره مربیگری A آسیا که برای نخستین بار در استان بوشهر با مدرسی مرتضی محصص از اساتید برجسته و مطرح فدراسیون فوتبال برگزار گردید نقطه ی عطفی در دوره عملکردی محتشم در مسند مدیریت هیئت فوتبال استان بوشهر بود.

heiat football 1

مبارزه با فساد در فوتبال نیز از اولویت های مهم مدیران و مسئولان هیئت استان بوشهر بوده بطوریکه در سالهای اخیر با پیگیری و نظارت کمیته جوانان این هیئت، چندین مدرسه ی فوتبال به علت مشکلات فنی لغو فعالیت شدند.

اگر چه شاید برای برخی تعجب آور و یا غیر قابل پذیرش باشد اما وجود فساد در شکل های مختلف در ساختارهای موجود فوتبالی در استان همچون صدور مدرک مربی‌گری تقلبی، دلالی برای قراردادن بازیکنان در ترکیب اصلی، صدور اجازه شرکت در مسابقات برای تیمی که هنوز پروانه فعالیت ندارد عرصه را برای آنهایی که قصد کار سالم در فوتبال را داشتند تنگ کرده بود اما با هوشیاری و تلاش دوچندان متولیان هیئت استان در این دوره این مشکل بزرگ حل و فصل گردید.

پاسخگویی به موقع تمامی ارکان هیئت فوتبال استان و ارتباط مثبت با رسانه های تصویری و نوشتاری، توجه ویژه به شهرستان استان، تلاش در جهت رفع مشکلات تیم های کشوری، استفاده از نیروی انسانی مناسب برای بهره گیری در کمیته های مختلف فوتبال نیز از دیگر عوامل مهم در عملکرد محتشم در رأس هرم هیئت فوتبال استان بوشهر است . منتظر برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان می مانیم.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group