يكشنبه 23 ارديبهشت 1403 | Sunday 12 May 2024

دانش‌آموزان ابتدایی مدرسه فاطمه زهرا شهر آبپخش امروز در «روز بدون کیف» به جای مطالعه کتب درسی به فعالیت های مهارتی دیگر پرداختند و با انجام کارهای عادی روزانه، خاطره‌ای به‌یادماندنی همراه با دوستان و معلم برای آنها به جای ماند.


کوروش امینی - به گزارش خبرنگار دیارجنوب از شهر آبپخش ، دانش‌آموزان ابتدایی مدرسه فاطمه زهرا ( س ) شهر آبپخش دیروز ۶ دیماه را بدون کیف و کتاب در مدرسه به امور آموزشی و مهارتی پرداختند و در واقع روزی شادتر از سایر روزهای تکراری مدرسه برای آنها محسوب می‌شد.

در واقع به گفته مسئولان، در روز بدون کیف آموزش تعطیل نمی‌شود و با توجه به ساخت‌های تربیتی فضای بیشتری برای بازی و یادگیری، پرداختن به مهارت‌های مختلف، خلق تجارب جدید و... برای دانش‌آموزان فراهم‌ می‌شود.

روز بدون کیف و کتاب که مانند یک جشن برای کودکان برگزار شد، هر کدام مهارتی را در نظر گرفتند و براساس آن با هم‌کلاسی‌های خود مشغول انجام آن به صورت گروهی و گاهی هم تک نفره شدند.

دانش‌آموزان از انجام کاردستی تا پخت غذا و دوخت لباس‌های کوچک ، بافندگی ، را در برنامه اوقات فراغت خود قرار دادند و پس از انجام این اقدامات در حیاط مدرسه به انجام بازی‌های گروهی مشغول شدند.

برخی دیگر از این دانش‌آموزان با پوشیدن لباس‌های مخصوص خود به اجرای تئاتر ، سرود با همکلاسی‌های خود را سرگرم کردند.

همچنین برخی از دانش آموزان هم در این مراسم شرکت کردند و خوراکی‌های متنوعی را دانش‌آموزان مسغول پخت بودن تا جشن آنها کامل شود.

روز بدون کیف یعنی تجربه نوع دیگری از یادگیری

سکینه بناری مدیر دبستان فاطمه زهرا (س) شهر آبپخش  در حاشیه مراسم روز بدون کیف در گفت و گو با خبرنگار دیار جنوب در شهر آبپخش اظهار داشت : کتاب درسی به صورت یک سنت بسیار قابل احترام است و معلم باید متوجه شود که کتاب درسی فقط یک ابزار محسوب می‌شود و این معلم است که باید در جهت کسب شایستگی‌های پایه در دوره ابتدایی موقعیت یادگیری خلق کند و وابسته به کتاب نباشد.

مدیر دبستان فاطمه زهرا ( س) آبپخش افزود: معلم باید خلاق باشد و در ۶ ساحت تربیت بتواند خلاقانه موقعیت یادگیری ایجاد کند. وقتی کتاب درسی از میز دانش‌آموزان حذف شود که در واقع هدف روز بدون کیف است، معلم دیگر نگران بودجه بندی کتاب درسی و کمبود زمان نیست.

بناری ابراز داشت : در این روز معلمان برای بخش‌های مختلف تربیت دانش‌آموزان برنامه ریزی می‌کنند و شبیه به زندگی واقعی دانش‌آموزان است و مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که انتظار داریم پس از آموزش عمومی به این موارد توجه شود.

تاکید وزیر آموزش وپرورش بر تکرار برنامه روز بدون کیف

بناری درباره تعداد دفعات روز بدون کیف برای دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی، گفت: وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد این برنامه بیشتر تکرار شود اما تصور می‌کنم باید در وهله اول این برنامه را به طور کامل برای معلمان تشریح کنیم تا معلم در جریان قرار گیرد و تعدادی موقعیت یادگیری به او پیشنهاد دهیم و او الگو را دریافت کند.

وی افزود: اگر روز بدون کیف و کتاب زیاد تکرار شود مشکلی ندارد اما اکنون آنقدر معلمان به کتاب درسی عادت کرده‌اند بخصوص در پایه‌های پنجم و ششم که دائم نگران عقب افتادن از زمانبندی کتاب درسی است.

بناری عنوان کرد: معلم باید فضای یادگیری که در روز بدون کیف است را در طراحی آموزشی یک هفته خود یا حتی ۲ هفته یک بار بگنجاند، اکنون در دوره متوسطه روزبدون کیف و کتاب یعنی همان اردوهایی که انجام می‌دهند اما در دوره ابتدایی دانش‌آموزان به دلایل شرایطی که دارند کمتر به اردو می‌روند و روز بدون کیف یعنی تجربه نوع دیگری از یادگیری که به زندگی واقعی نزدیک است.

وی افزود: اگر این برنامه قوی باشد، معلم به استقبال آن می‌رود. وظیفه ما این است این برنامه را آنچه که هست معرفی کنیم و بگوییم چه اثراتی دارد و سپس معلم به سمت آن می‌رود.

bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1bedon kif abpakhsh 1

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group