دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک بوشهر از صادرات ۱۵ میلیون و ۹۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۷۷ میلیون دلار طی نیمه نخست سال جاری در این استان خبر داد.

به گزارش دیارجنوب، علی سلیمانی در نشست خبری استان بوشهر را سومین منبع درآمدی کشور در بحث تأمین منابع مالی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: گمرک یکی از سازمان‌های شاخص و برتر و تأثیرگذارترین سازمان‌ها در بحث تأمین منابع مالی محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: حوزه نظارت گمرکات بوشهر متشکل از 14 گمرک از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه از عسلویه و انرژی پارس و نخل تقی تا گناوه و دیلم است.
وی بابیان اینکه اداره کل گمرک انرژی پارس یکی از فعال‌ترین گمرکات استان در بحث صادرات هست که از شاخص‌ترین گمرکات کشور محسوب می‌گردد ابراز داشت: بیش از 85 درصد کالاهای صادراتی غیرنفتی استان از طریق انرژی پارس به‌صورت شبانه‌روزی بدون وقفه و کمترین تعطیلی انجام می‌شود.

nashast gomrok 1

وی با اشاره به اینکه مجوز واردات موبایل و لوازم جانبی گمرک بوشهر توسط گمرک منطقه ویژه اقتصادی 1 بوشهر گرفته‌شده است بیان داشت: در گمرک دیر توسط سگ مواد یاب توانستیم از درصد قابل‌توجهی وارد شدن مواد مخدر به کشور جلوگیری کنیم.
ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک بوشهر در خصوص تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای رسوب شده ازجمله خودروها، ماشین‌آلات کشاورزی و برخی مواد خوراکی چون زرشک و آب‌میوه و گردو و... گفت: طی یک هفته تا یک الی دو ماه این کالاها تعیین تکلیف شده و به‌راحتی در طی کمترین زمان ممکن بررسی می‌شوند.
وی تأکید کرد: دیگر مشکل خاصی ازلحاظ کالای رسوبی نداریم و طی بازرسی کل کشور در طی 1 هفته با زیرورو کردن کل گمرکات استان اثری از رسوب کالاها گزارش نداشتند.
وی از صادرات 11 میلیون دلار میگو در نیمه نخست سال جاری در بوشهر خبر داد وبیان داشت: ازنظر وزنی 14 درصد و ازنظر ارزشی 10 درصد رشد را شاهد بودیم.
سلیمانی بابیان اینکه صادرات در دولت سیزدهم به‌طور چشمگیری رونق داشته اذعان داشت: در دو سال اخیر ازلحاظ وزنی 57 میلیون تن صادرات به ارزش 25 میلیارد و 473‪ میلیون دلار انجام‌شده است.

nashast gomrok 1

وی همچنین از واردات یک‌میلیون و 300‪ هزار تن کالا به ارزش 4 میلیارد و 83 میلیون دلار در نیمه نخست سال جاری در استان بوشهر خبر داد و ابراز داشت: در بحث ارزش‌گذاری و عملکرد طی 6 ماهه امسال 114 درصد رشد را شاهد هستیم.‪
ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک بوشهر از 15 میلیون و 93 هزار تن کالا به ارزش 5 میلیارد و 677‪ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان بوشهر در نیمه نخست سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی 7 درصد و ازنظر ارزشی 23 درصد کاهش داشتیم.
وی عمده کالاهای صادراتی را محصولات پتروشیمی، سیمان، انواع ماهی میگو سبزیجات و صیفی‌جات که به کشورهای مقصد چون امارات متحده عربی، هند، ترکیه، پاکستان، سریلانکا، ویتنام، تانزانیا موزامبیک و قطر صادر می‌شوند برشمرد و گفت: در نیمه نخست سال جاری بالغ‌بر 313‪ هزار تن به ارزش حدود یک میلیارد و 64 میلیون دلار کالای وارداتی بوده است
وی میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ازنظر وزنی 2 درصد کاهش و ازنظر ارزشی 13 درصد رشد عنوان کرد و بیان داشت: عمده کالاهای وارداتی شامل انواع پارچه، قطعات لوازم‌یدکی موتورسیکلت، دوچرخه و خودرو، انواع بلبرینگ، لاستیک، دسته بیل، قطعات و اجزا نیروگاهی بالأخص اتمی که از کشورهای امارات متحدهٔ عربی، چین، روسیه، کره جنوبی، ژاپن، هند، ترکیه، هنگ کنگ و انگلستان وارد می‌شوند بوده است.
سلیمانی میزان واردات کالاهای اساسی در نیمه نخست سال جاری را 65 هزار تن به ارزش 94 میلیون دلار عنوان کرد و تصریح کرد: این مقدار ازنظر وزنی 21 درصد و ازنظر ارزشی 9 درصد رشد داشته است.

nashast gomrok 1nashast gomrok 1nashast gomrok 1nashast gomrok 1nashast gomrok 1nashast gomrok 1

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group